pvc leiding in muur ontstoppen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toen wij in het huis kwamen wonen lieten we de schotel (satteliet ontvangst) aanleggen
Daarbij heeft die persoon ook zijn best gedaan wat bedrading in diverse (loze) leidingen te trekken, helaas is daarbij in 1 leiding de draad gebroken en zit nu nog in de leiding
Daar baal ik van, want ik wil graag netwerkkabels in die leiding hebben

Is er een manier om die kapotte draad er uit te krijgen, een pomp of een soort frees die je door de leiding voert om de draad weg te vreten ?

oftewel.....HELLUP !
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat zit erin, coax, utp, vd? En kan je er nog aan trekken?
Je kunt proberen om een stalen trekveer met behulp van een veerpomp er doorheen te krijgen.
Meeste problemen zitten vaak in de bochten, overgang wand vloer bijvoorbeeld.
Als er een stalen veer inzit, kan je de leiding volgen met een leiding detector en met een beetje geluk de positie van de verstopping bepalen. En dan is het hakken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Als de draad gebroken is kan je dan niet een de andere kant trekken?
of is hij daar ook gebroken.

als je het leiding verloop weet met de trekveer bepalen waar het zit en dan openmaken.
zonder schade lukt dit niet
zelfs als je de draad er uit weet te krijgen loopt deze bij een nieuwe poging weer vast.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
draad was een stuk terug getrokken,liep toen vast en bij harder trekken brak deze
de draad is een (oude) telefoon kabel
De leiding is een standaard pvc elektra leiding
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Een mogelijkheid manier die soms door elektricien's gebruikt en soms werkt om ipv trekveer een trekdraad door een buis te krijgen : pak een stukje schuimrubber, iets groter dan de buis. Die daar een licht maar sterk stuk nylon draad aan. Prop dit in de buis. Andere kant een stofzuiger zetten en zuiden. Schuimrubber Prop wordt er door gezogen. Dit werkt echt verrassend goed bij ledigen buizen. Maar misschien schiet het langs de bestaande bedrading. Vervolgens iets dikker erdoor trekken. Misschien neemt het de kabel mee. Of er eerst wat katoen met afwasmiddel doorheen proberen te trekken, daarna iets dikkers. Ben nu beetje hardop aan het nadenken.
Zijn vaak die rottige flexibele buis die niet goed wordt vastgezet en dan vastslaat in de bochten. Zouden ze moeten verbieden. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Roelof
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schuimrubber prop is niet eens nodig. Een nylon metselkoord trek je er zo doorheen met de sofzuiger. Heb dat bij een maat van me gedaan toen zijn cv kabel een storing gaf de avond voordat die ging verhuizen. In januari, met sneeuw:rolleyes:

Ook daar met flexibel gewerkt, want dat was lekker makkelijk. Nou zelfs een tweelingsnoertje voor de cv wilde er nog niet doorheen, met als gevolg dat de oude kabel brak door het harde trekken. Het nylon metselkoord erdoorheen en dat als trekdraad gebruikt.

Bij het zuigen wist ik niet hoever de draad was, bleek de halve rol al in de stofzak te zitten. Werkt perfect, mits de buis genoeg ruimte heeft.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Misschien een raar voorstel, maar als je de draad weet te lokaliseren dan een gaatje boren in de pvc pijp (door de muur) op een plaats waar je het weer makkelijk kunt repareren en wegwerken. Draad eruit UTP-kabel erin en afwerke. Succes!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lokaliseren is geen optie
betonbouw, alles loopt door vloeren en muren

MAAR, het draadje/stofzuiger ga ik zeker proberen....ik hoop dat het lukt, dank
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Waarschijnlijk zijn de bochten te scherp of met het erin trekken hebben ze dreft gebruikt waardoor de kabel nu vast geplakt zit.

om het resterende draad eruit te krijgen zal bijna niet gaan.

heb je ook al eens gedacht aan homepluggen. Dus je netwerk via het stopcontact te laten gaan?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Netwerkkabel is gevoelig als je deze er ook hard moet intrekken doordat het buizen netwerk niet goed gemaakt is door te scherpe bochten
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Waar ik vaak succes mee had in de dagen dat ik voor elektra monteur speelde is de trekveer warm maken met brander. dan heel snel de buis in en druk houden tegen de verstopping.
Je smelt dan de trekveer door de buis of isolatie van de kabel heen. Dit deden we vaak in betonbouw al er een buis geknakt was of ergens klem onder had gezeten dan te trekveer er normaal niet in wou.
Vaak succes mee gehad. Misschien heb je er wat aan.
 

Igor

Actieve deelnemer
Zomaar 3 gedachten:
1) Draad uit zo een buis verwijderen gaat waarschijnlijk alleen lukken als je kunt trekken. Bij duwen van één kant zal de draad waarschijnlijk in de buis opstropen.
2) Wát je ook probeert, ik zou proberen die electrabuis met een smeermiddel (afwasmiddel of zo) van bovenaf te drenken om kans op stroppen te minimeren.
3) Succes!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Lokaliseren is geen optie
betonbouw, alles loopt door vloeren en muren

MAAR, het draadje/stofzuiger ga ik zeker proberen....ik hoop dat het lukt, dank
En aan de andere zijde de compressor er op zetten zodat je het schuimrubber een duwtje in de rug kan geven ??
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als er al een draad in de buis vast zit zou ik daar zeker niet nog schuimrubber bij gaan stoppen. De kans op succes wordt dan alleen maar kleiner. En de kans op succes is al klein, want zoveel kun je niet als er ergens een obstakel in een buis zit.

De muizen die je kabels door knagen laten nu in ieder geval verstek gaan:p
 
M

Milo-vs

Guest
Zomaar 3 gedachten:
2) Wát je ook probeert, ik zou proberen die electrabuis met een smeermiddel (afwasmiddel of zo) van bovenaf te drenken om kans op stroppen te minimeren.

Zeker geen afwasmiddel gebruiken, dit droogt na verloop van tijd waardoor alles alleen maar meer vast komt te zitten. Gebruik 3M kabelglijmiddel, dan voorkom je dit probleem.

Ik vrees dat de enigste oplossing is om of een nieuwe leiding te gaan leggen of het knelpunt te openen...
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Ik heb ook wel eens succes gehad met "de bruine sliert" uit een cassettebandje. Dat is ook heel licht en laat zich dus makkelijk door een buis heen zuigen met een stofzuiger, vervolgens daarmee een touwtje en daarna trekveer er doorheen trekken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.