Houten bankhaken

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Ik zou graag wat experimenteren met houten bankhaken.
Ik heb wel al wat gefilterd op het forum maar niet veel gevonden.

Zijn er mensen die hier al wat mee gespeeld hebben?
Ervaringen en/of bedenkingen in verband met houtsoort, vezelrichting, afmetingen ed..
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zekers, mijn houten bankhaken gebruik ik nu een jaar of 8 en zijn gemaakt van iepen hout (combi van draaiwerk en steekwerk).
Ze zijn natuurlijk niet zo sterk als de stalen variant maar voldoen voor het meeste werk, ik kan ze iets na spannen met de spindel.
In principe voldoet elk langdradig hout bv essen ieper hickory etc.

IMG_5107.jpg

IMG_5108.jpg

IMG_5109.jpg

groetnis, Roeland

voor ik het vergeet Tuoh (Andre) heeft hier ook diverse topics overgemaakt en verschillende haken gemaakt.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Leuk gemaakt.

Ik merk dat de term 'bankhaken' overigens op veel verschillende manieren geinterpreteerd wordt.

152429142_1_big.jpg


515MsqAJHyL._AC_US218_.jpg


Dus misschien goed om duidelijk aan te geven welke bankhaak je bedoelt...
 

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
ik kan ze iets na spannen met de spindel
Als ik dit goed lees, verkoop je ze eerst een lel(letje) met de hamer en dan pas mogelijks naspannen op de spindel?
maw. Werken ze ook zonder de spindel?

Zeer mooi werk trouwens en zeer inspirerend. Iepen heb ik niet liggen, maar nog wel een paar dikke takstukken van haagbeuk.

@Don_Paul. Ik heb de holdfast's in gedachten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ulrich,

Inderdaad net zoals een stalen bankhaak (holdfast) een tikkie op de boven zijde wil je wat meer spanning nog een tikkie of iets aandraaien.
Haagbeuk lijkt mij prima geschikt volgens mijmerden daar ook wel handbogen van gemaakt dus taai genoeg.

Groetnis, Roeland

ps natuurlijk werken ze ook zonder spindel!
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Pask makes op youtube heeft er een filmpje over meen ik. Ben aan het overwegen wat ik doe tzt de werkbank klaar is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.