Raam Shutters maken

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Spilfrees gebruik voor de schuine kanten..?

Hoi Danny,

Ik heb eerst rechte latten gezaagd en die in de balk met een sleuf onder 7 graden geplaatst. Die als geleider gebruikt om de latten ingeklemd te houden bij het langs de freeskop voeren. En de frees was een stationaire spilfrees met daarop een kop met rechte messen. Door de hoek heb je de vorm van de lemellen al nagenoeg te pakken en hoefde ik ze alleen nog rond te schuren.

Succes ermee,
Scheppie

Helaas ben ik niet slim genoeg om dit helemaal te begrijpen. Maar ik doe een poging :) Dus de mal (balk met sleuf) word gevuld met een rechte lat? En die word dan op zijn zij langs een frees geleid?
Mocht je nog zin en tijd hebben dan is een fototje of tekening voor mij waarschijnlijk meer waard dan 1000 woorden :p

Dit is echt een top post en heb er met veel plezier door heen gelezen. Dit is toevallig ook een project waar ik aan wil (nou ja wellicht meer een verzoek van baas vrouw) beginnen en twijfel nog tussen de vandikte bank jig en die van jou. Met name omdat ik zowel de frees als de vandikte bank nog moet kopen voor dit project...

Thanks,

Joey
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ok Joey, fijn dat je het leuk vond, veel succes bij je klus dan, is niet makkelijk maar wel leuk om te doen.

even een poging tot een schets.

IMG_0895.jpg

Oops plaatje is gedraaid, moet 90 graden met de klok mee, niet zoals hij nu staat dus!

Het idee is om met een freesmachine waarvan je de as niet kunt verstellen het hout te kantelen. In 4 doorgangen frees je aan een vierkante lat telkens een deel van de hoek weg zodat je in vierkante vorm de vorm van de shutter lamel hebt. Die schuur je vervolgens op een bandschuurmachine rond. Voor deze techniek heb je dus wel een frees nodig met een freekop met snijlengte van minstens 40mm hoog. Voor het rondschuren een stationaire bandschuurmachine met de lengte van de hemel wat uit de hand of met een schuurmachine is niet te doen als je een mooi resultaat wilt.

Ik zou zeker ook overwegen of je niet met vierkante lamellen zou kunnen werken eventueel met afgeronde hoeken. Dus niet de traditionele vleugelvorm maar gewoon een rechthoekige lat met afgeronde hoeken. Dat maakt je werk een heel stuk eenvoudiger.

De methode met schaven met een gebogen mes in een vandiktebank heb ik wel geprobeerd maar werkte niet. Met een model machine als ze in amerika hebben zou het wel gaan, een Shaper, eigenlijk een kruising tussen een frees en een schaafbank.

Ben benieuwd wat je gaat doen.
 

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Top, dat helpt (en ik zie nu ook dat in je jig een frees uitsparing zit :rolleyes:)
Snel even de frees aanschaffen en van start gaan...

Nog een aanvullende vraag. Ik zag dat er in de VS bitjes zijn die specifiek voor shutter geschikt zijn. Is dat iets wat in NL niet beschikbaar is (want dat maakt het niet alleen makkelijk maar ook de afronding zit er dan al in)?
Voorbeeld: https://www.woodline.com/instructions/Plantation Shutters.pdf


Groetjes,

Joey
 
Laatst bewerkt:

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Jup, rockler is een goed voorbeeld maar er zijn op Amazon ook beschikbaar.. Vroeg me dus af of dat eventueel was is.. ��
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik was in Amerika en heb die frezen gekocht. Het levert geen top resultaat. Ik vond ook de maten van de afronding niet echt lekker. Optie zou zijn om een 40mm freesplaatje op maat te laten slijpen. Moet je wel een stationaire frees tafel hebben.
 

wfdonker

Nieuw lid
23 jul 2017
1
0
Hallo,
kan je me wat foto's sturen van de gemaakte shutrers, welk hout soort/materiaal heb je gebruikt.
De foto's in het forum zijn niet te openen, wil ze zelf ook gaan maken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
hallo WF donker...

Foto's wordt even lastig, zou niet weten waar ik die nog zou moeten hebben en de shutters zelf hebben inmiddels plaatsgemaakt voor andere raambekleding.

Welk hout ik heb gebruikt staat nog wel gewoon gemeld: Yellow Poplar... heb volgens mij nog een heleboel staan wat al geschaafd is op de maten die je nodig hebt voor de stijlen en de shutterbladegn. meer maken nooit meer van gekomen.... als je interesse hebt...

Voor de pinnetjes heb ik shutter pins besteld in Amerika, heb er ook daarvan nog paar '000 liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.