Raam Shutters maken

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
kheb uren naar je shutters en verhaal gekijken, erg mooi. Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je die lat aan de lamellen verbind, en waarom heb je aan de boven kant een ik keping gemaakt(in het midden, onder en boven).

Maar nogmaals erg mooie shutters.

Alvast bedankt voor reactie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Wander,

Fijn dat je het topic met plezier gelezen hebt, daarvoor hebben we het forum natuurlijk ook.

Om je vragen te beantwoorden:
* De inkeping is om de bedienlat een plaats in te geven op het moment dat je de shutters sluit. Je doet dat door de lat omhoog te bewegen en als die inkeping er niet zou zitten zou de lat tegen het frame aanlopen en daardoor zou je de lamellen niet ver genoeg verticaal krijgen en dus niet helemaal gesloten.

* Hoe niet je de lat aan de lamellen, ik heb een paar foto's gemaakt. Eerst moet in elke lat in het midden een niet zitten de ongeveer 6mm uitsteekt. Die niet je erin door een eerste jig (niet op de foto's) Als dat zover is dan gebruik je een 2e jig om de lat aan de lamellen te nieten. De werking van de 2e jig blijkt wel uit de foto's denk ik maar in beginsel komt het er op neer dat je de bedienlat en de lamel oplijnt zodat ze op de plek liggen waar ze aan elkaar moeten komen en dan niet je door de niet in de lamel een 2e niet in de lat. Omdat de nieten door elkaar heen zitten ontstaat er een verbinding en kun je de lamellen bedienen. Eigenlijk heel simpel en heel effectief :)

Ik hoop dat het zo beetje duidelijk is?









Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Remco,

Het verhaal over watergedragen verf kan ik inderdaad beamen. Mischien komt het door het merk, maar de watergedragen lak van de Praxis is echt niet te gebruiken. Het dekt niet, het vloeit niet. Ik ben van mening dat wanneer iets goed werkt, het ten minste stinkt en er een aantal waarschuwingstekens op de verpakking staan.

Ik vind je "niet"-mal weer zo'n typische geniaale "ik doe het zelf"oplossing. Erg goed bedacht!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Thom, ik heb nog wel goed geinvesteerd in verf, ik geloof sikkens, zal morgen even op het blik kijken. Het vloeit gewoon niet zo mooi uit als terpentinebasis, tsja al die oliebasis zal toch ergens goed voor zijn. Misschien bij volgende schutters toch maar eens proberen want dat vloeit zo mooi uit en geeft echt een top laag verf op je hout. ik heb daarvoor weleens Rubbol gebruikt van sikkens, niet goedkoop maar wel erg goed verwerkbaar. Als je dat heb gebruikt wil je nooit meer schilderen met goedkopere verven. De waterbasis verf die ik heb gebruikt dekt overigens wel erg goed. Nou schijnt het dat yellow poplar zowieso goed te schilderen is dus misschien helpt dat maar de dekking was top.

Die mal moet ik bekennen heb ik niet zelf bedacht :oops: maar het principe uit wat demo's afgekeken. Wel zelf op maat gemaakt voor t nietpistool natuurlijk maar het principe was weer een typisch gevalletje van beter goed gejat dan slecht zelf bedacht :mrgreen:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Wander, graag gedaan, het leuke vind ik zelf van dit project dat ik begonnen ben met grote dikke balken en ze helemaal zelf opgezaagd heb, geschaafd geprofileerd etcetera, dus bijna van begin tot einde alles zelf gedaan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Update, gelogen over de gebruikte verf:

Grondverf: Histor
Aflak: Flexa

echter wel een flexa kwaliteit die volgens de verfmenger erg goed was en vergelijbaar aan Sikkens / Sigma
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Scheppie zei:
Update, gelogen over de gebruikte verf:

Grondverf: Histor
Aflak: Flexa

echter wel een flexa kwaliteit die volgens de verfmenger erg goed was en vergelijbaar aan Sikkens / Sigma

Histor is de dhz verf van SIGMA
Flexa is de dhz verf van SIKKENS

Even voor de gene die dit nog niet wisten.

Gerry ;)
 

DPM

Nieuw lid
10 mrt 2012
16
0
Hoi Thom,

Heel leuk project met een mooi einde!!!
ik heb alleen een vraag over het zagen van de lamellen.
Je hebt dus in een balkje een sleuf gezaagd van 11 a 12 mm onder een hoek van 7 graden als ik het goed begrijp. Maar daarna? Wat heb je nou met je balk gedaan?
Ik neem aan, over je zaag heen geplaatst? en dan? het zaagblad gewoon recht dus 0 graden?

Hopelijk kun je mij hiermee verder helpen.
lijkt me een leuk project voor mijn vrije tijd.

Met vriendelijke groet

Danny Post
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Danny,

Ik heb eerst rechte latten gezaagd en die in de balk met een sleuf onder 7 graden geplaatst. Die als geleider gebruikt om de latten ingeklemd te houden bij het langs de freeskop voeren. En de frees was een stationaire spilfrees met daarop een kop met rechte messen. Door de hoek heb je de vorm van de lemellen al nagenoeg te pakken en hoefde ik ze alleen nog rond te schuren.

Succes ermee,
Scheppie
 

DPM

Nieuw lid
10 mrt 2012
16
0
ja snap het al,

dit gaat mij (hoop ik) ook lukken:p
heb namelijk de cms freestafel en zaagtafel dus ga ik een heel eind mee komen.
oefening baart kunst whaha

kijk er nu al naar uit

hopelijk mag ik je nog eens om hulp vragen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, hoop wel dat je een zware frees hebt want het is een redelijk aanslag op het vermogen, ik heb een 30mm spilfrees met zware profielkop, daar is het niet veel voor. met een OF-1400 of OF-2200 gaat het ook lukken maar moet je iets rustiger aan doen.
 

DPM

Nieuw lid
10 mrt 2012
16
0
Ik heb de of 2200 dus dat moet wel goed gaan komen.
Moet nu alleen even op zoek naar de geschikte frees. Maar zoals jij dat uitlegt moet dat wel goed gaan komen.
Ik had nog een vraag, haha.
Hoe heb jij je lamellen in je frame gemonteerd?
En hangen ze sl? Zou graag een foto willen zien van het eindresultaat. Volgens mij is dat bloedmooi

Gr Danny
 

DPM

Nieuw lid
10 mrt 2012
16
0
Scheppie zei:
Hoi, hoop wel dat je een zware frees hebt want het is een redelijk aanslag op het vermogen, ik heb een 30mm spilfrees met zware profielkop, daar is het niet veel voor. met een OF-1400 of OF-2200 gaat het ook lukken maar moet je iets rustiger aan doen.

ik denk dat ik het met zoiets frees moet doen?
http://www.festool.nl/Products/Accessoi ... -D14-45-WM
en kun je misschien een voorbeeld/foto of een link van de frees posten?
heb moeite om de goeie te vinden.

gr
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, een normale rechte frees voldoet, gezien de krachten zou ik een 12mm schacht gebruiken , snijlengte van 500mm is voldoende, diameter maakt niet zoveel uit maar een 16 / 18 / 20mm of zo zou moeten voldoen. Elke normale vingerfrees, of rechte frees kan dus.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Zien er prachtig uit, de shutters.

Aansluitend op dit topic wil ik mijn ervaringen delen over het verspuiten van verf.
Watergedragen verf verspuiten kan, mits wat verdunning, perfect,zeker voor deze shutters, zowel met Aircoat als HVLP, ik gebruik beide.
Bij watergedragen lakken kan je best een PU lak gebruiken, acrylaten vloeien idd niet denderend.
Een acrylaatlak is eigenlijk, mijn inziens, een veredelde latex.

Nu de produkten waar ik steevast het beste resultaat mee haal zijn:
- grondverf: Rubbol BL primer
- aflak: Rubbol BL Satura

Beide van Sikkens en er zijn uiteraard nog andere pro merken.
Tegenover DHZ lakken sta ik een beetje huiverend en gebruik ik nooit.
 

DPM

Nieuw lid
10 mrt 2012
16
0
Scheppie zei:
Hoi, een normale rechte frees voldoet, gezien de krachten zou ik een 12mm schacht gebruiken , snijlengte van 500mm is voldoende, diameter maakt niet zoveel uit maar een 16 / 18 / 20mm of zo zou moeten voldoen. Elke normale vingerfrees, of rechte frees kan dus.

Heb je misschien een foto hoe je de lamellen hebt bevestigt in het frame?

Gr
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Hallo,

Het verhaal is mij duidelijk, tot het bevestigen van de lamellen in het frame.
Draaien ze op houten pennetjes?
Het mag ook niet te makkelijk gaan anders vallen ze dicht lijkt me.
Ik realiseer me dat dit al een vrij oude post is, maar ik wil er ook aan gaan beginnen, en waarom zou ik opnieuw het wiel uit gaan vinden?

Groeten Herman
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ze draaien op shutter pins.... maar voor de eerste serie heb ik kunststof schapdragers besteld. Die standaard dingetjes. Die kop je per 1000 in metaal voor een klein bedrag endat werkt prima. Truuk is ze zo pas te maken dat de niet te los en niet te vast draaien. Uiteraard is ook de diameter van de gaatjes belangrijk. Daarvoor moet je ook wat expirimenteren en boortjes kopen die per 0,1mm oplopen. Dan kun je exact de juiste maat krijgen. Succes.

Van welk hout ga jij ze maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.