Raam Shutters maken

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wie kent ze niet, de moderne shutters voor de ramen, mooie met vleugelvormige lamellen.

Ik wil ze zelf maken want veel te duur om ze aan te schaffen. Onze dakkapellen zijn circa 5 meter breed bestaan uit 7 kozijnen en de buitenste 2 kozijnen lopen aan de buitenkant schuin af. Die schuine vormen zijn 3 keer zo duur als normale vierkante delen dus de prijs liep aardig op. Dus maar zelf aan de slag.

Mijn vader heeft de kozijnen gemaakt en die staan al bijna een jaar bij hem te wachten in de werkplaats op..... de lamellen... die zou ik maken. Ik heb de video gezien van the new yankee workshop waarin ze laten zien hoe je lamellen kunt maken. Daar profileren ze de lamellen door middel van een router/planer. Dat is een soort vandiktebank waarin een profielmes kan worden geplaatst. Een soort combinatie van een freesmachine en een vandiktebank. Die machientjes zijn in Amerika gemeengoed maar kennen we hier eigenlijk niet. Mijn eerste dappere poging om de vleugelvormige lamellen te maken was door middel van een verbouwde Scheppach HM1 schaafmachine. Ik heb zelf een profiel geslepen in een schaafmes en diverse mallen gemaakt en wilde op die manier de lamellen schaven. Nou mooi niet dus. Je krijgt niet voldoende diepte in je schaafmes op een mooi profiel te krijgen. Das de korte samenvatting.

De aangeschafte HM1 dus gedemonteerd en als onderdelen verkocht , hij was immers te ver vernield om nog aan schaafmachine te dienen :-(

Toen maar aan de slag gegaan met de freestafel. Idee was om een afschuining te maken aan 4 zijden van een lat en dan daarna op de bandschuurder die rond te schuren. In totaal heb ik voor de dakkapel 7 x 19 lamellen nodig dus dat is echt produktiewerk. Ik heb een jig gemaakt voor de frees waar een lammel precies inpast. In de mal stekt de sponningkop, op die manier wordt er een afschuining gemaakt van 7 graden. Als je een verstelbare sponningkop hebt kan dit makkelijker maar dat is een van de weinige freeskoppen die ik niet heb dus maar op deze manier.

Het hout is Yellow Poplar, als je de tekening en de kleur ziet dan is duidelijk war het yellow vandaan komt. Het hout is geleverd door de vrienden van de Arnhemse fijnhouthandel hier. Mooi recht en het voordeel van dit hout is dat het erg stabiel is en niet al te duur.

Hieronder een fotoverslag van het opzagen van de balken met de lintzaag, daarna schaven en tenslotte profieleren, fotos in 2 posts vanwege max aantal per post.

Zijn er meer mensen die wel eens shutters zelf hebben gemaakt?

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nog meer foto's van de fase tot profileren... nu alleen nog schuren, afkorten, gaatjes boren, verstellat nieten en lakken....

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Komen de shutters aan de binnen of buitenkant?
Indien buiten zorg dan voor een hele goede afwerking, want yellow popplar is, voor zover ik heb begrepen, please correct me if i'm wrong, niet heel erg geschikt voor buiten gebruik.
Voor binnen gebruik is het daar in tegen weer zeer geschikt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan is het goed. Aardig werk wat je er aan hebt, maar het word vast heel mooi :)


Mooi hout ook, ik heb toevallig een week of 2 terug zo'n 700 meter hiervan gezaagd, gevlakt, gevandikt (vast geen Nederlands, maar jullie snappen em vast wel :p ) en gefreesd om er plinten (met mooie ouderwetse profilering) van te maken voor in 3 luxe nieuwbouw woningen. Kan je vertellen dat ik wel erg happy was toen het af was, haha.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Pfff 700 meter, en ik maar denken dat ik met 250 meter plint hier een boel te doen had :mrgreen:

Even off topic maar dat mag als topic starter, waarom heb je voor plinten dit hout gebruikt en geen MDF, ik neem tenminste niet aan dat je ze ongelakt aan de muur hebt geplakt?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat was geen keuze van mij, maar van de aannemer van het huis, maar je zal altijd blijven zien of je echt hout of MDF gebruikt hebt. Ook na lakken blijft de tekening van een noest, een sterke nerf etc. zichtbaar.
Ik verwacht dus dat de keuze voor dit materiaal ipv MDF verband hield met het willen nastreven van een luxe/authentieke uitstraling.
 

tuoh

Oud hout
Scheppie,

dat klusje had je ook kunnen uitvoeren met een vandikte schaafmachine, en met de originele messen :!:
Je moet enkel een schuine grondplaat maken voor de aanvoertafel, daarna is het enkel nog doorvoeren.
Het eindresultaat is dan identiek aan wat je nu hebt, maar dan wel met geschaafde zijden.
Voor enkele meters is het de moeite niet om een mal te maken, maar voor het aantal meters dat je te doen hebt zou het zeker wel de moeite geloond hebben.

Van de Amerikaanse machines heb ik in het algemeen geen hoge pet op, meestal ouderwets van uitvoering, en ze focussen op de verkeerde zaken. Zo zijn de meeste schaafassen voorzien van rechthoekige uitsparingen, terwijl bij onze Europese machines de assen voorzien zijn van zwaluwstaartvormige uitsparingen, twee maal raden welke de veiligste uitvoering is :D en waar de messen in het rond vliegen.
Op de site van Popular woodworking magazine staat nu een artikel over een tot in de puntjes uitgeruste werkplaats, al wat je daar ziet staan zijn Europese machines, dat zegt wel genoeg vind ik.
Staar je dus niet blind op wat ze ginder met machines uitvoeren, hier brand de lamp :) :) :) :)


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
scheppie,

het yellow poplar is nog "wollig" hout. het laat zich inderdaad makkelijk zagen.schaven draaien enz. het afwerken vergde bij meer wat meer werk aangezien de vezels erg snel weer ging staan. had jij dit ook?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rick, zover ben ik nog niet maar ik hoop niet straks met een hoop vezels in mijn lakwerk te zitten want zoals je begrijpt zit er nogal wat lastig schuurwerk aan dit soort zaken
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Eerst een keertje bevochtigen met water (doek of plantenspuit) en na enige tijd opschuren. Door het bevochtigen komen de vezels al omhoog en ben je die kwijt door ze weg te schuren.
Na de 1e keer gronden echt stevig opschuren geeft ook alweer een heel glad resultaat hoor.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Scheppie,

Mooi project en zeker mooi uitgevoerd en gefotografeerd!
Als ik de bouw van het huis heb afgerond, ga ik ook nog de nodige shutters maken, dus deze posting is heel welkom :lol:

Je jig zat ik te bekijken en ik vroeg me het volgende af: als je één zijde hebt gefreesd, en je voert de gefreesde zijde door de jig, heb je toch een andere geleiding? Ofwel hoe komt het dat jij toch vier gelijke freesbeelden krijgt met deze jig? Wellicht helpt het, als je nog wat foto's plaatst.



@ André,
Het hulpstuk voor de vlakvandiktebank, heb je daar een foto van?
zo niet, is het dan een hulpstuk wat je gebruikt op de vlakbank, of de vandiktebank? Kun je het wat verder omschrijven?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr, Wim
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@ Wim

De lamellen die ik gefreesd heb zijn 70 mm breed en 11m dik. Van de breedte is zowel links als rechts circa 25mm schuin gefreesd. In het midden is dus een stuk van circa 20mm wat recht blijft. Dat gedeelte loopt door de geleider en zit zo strak (past zo precies :mrgreen: ) dat het hout niet kan kantelen.

@ Tuoh
Ik heb overwogen om de vandiktebank te gebruiken, ik begrijp denk ik wel welke mal je wilt gebruiken. Het probleem wat ik echter voorzie is dat de vorm steeds wijzigt. Ik moet de lat 4 x doorvoeren om alle 4 de zijden of te schuinen en volgens mij zou ik voor elke doorvoer een nieuwe mal moeten maken. Het voordeel bij de oplossing die ik heb is dat ik een recht gedeelte heb wat gelijk van plaats en vorm blijft dus ik kan met 1 simpele mal uit de voeten. Bij een vandikte oplossing zou dit denk ik niet weren omdat de invoerrol het werkstuk dan weg drukt. Als 2e probleem zou ik zien dat de invoerrol bijna geen grip heeft op de scherpe kant van het hout wat ingevoerd wordt.

Zie ik iets over het hoofd of begrijp ik je oplossing niet? Het zou een goed ding zijn als dit met de vandiktebank zou kunnen want er is nogal wat te bewerken met shutters. Een nadeel zou kunnen zijn dat de aanvoersnelheid van een vandiktebank veel minder is dan met handmatig aanvoeren door de frees. Er hoeft maar zo weinig hout weg dat de spilfrees er niks van merk als dat in een redelijk tempo gebeurd.

Leuke discussie, ik ben benieuwd naar meer invalshoeken.
 

tuoh

Oud hout
Hierbij dus de beloofde schets, voor het schaven van de lamellen moet je maar éénmaal de mal aanpassen, bij de eerste opstelling kan je beide afschuiningen langs dezelfde zijde met deze mal schaven, je moet enkel je werkstuk even draaien voor de volgende doorvoer.
Voor de twee volgende schuintes dien je op de mal twee bijkomende hoeken te spijkeren, om de reeds geschaafde schuintes te ondersteunen.
Die bijkomende spieën vervaardig je best uit een harde gesloten houtsoort (Beuk, Afzelia,etc..) je schaaft de gewenste schuinte er even aan op de vlakbank, even een lijntje trekken en je hebt een richtpunt om naar te schaven.

Van het weglopen of wegdrummen van de mal is hoegenaamd geen sprake of gevaar.Ook het doorvoeren verloopt vlot, de aanvoerwals heeft voldoende grip op het werkstuk.
Bij de maten die je opgeeft 11mmx70mm kan je de machine ineens op de juiste maat laten schaven, de max. afname is dan toch maar rond de 4mm, en dat bijna elke schaafmachine in één beurt er af halen.
Voor de grondplaat gebruik ik meestal een stuk afval melamineplaat van 18mm, dat schuift goed, zeker in combinatie met wat kaarsvet of paraffine.
Aan de voorkant van de mal voorzie je een klamp zo kan de mal niet mee schuiven bij het invoeren.
op deze manier schaaf ik al jaren allerlei schuine kanten aan glaslatten, waterneuzen, diamantpanelen, etc..) Het werkt gewoon goed, sneller, en veiliger dan op de freesmachine.

Mvg,

André

ps: Als er nog onduidelijkheden zijn zal ik eens een paar actiefoto's nemen, van een mal in werking.

Attached files IMG_NEW.pdf (535.5 KB)
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Andre,

Sorry, ik had je bijdrage gemist, dus nu pas reactie.
Voor mij is het duidelijk. Bedankt! Actiefoto's zijn overigens altijd welkom! :lol:

@Scheppie,

En, ben je al verder gekomen? Ben ook benieuwd naar het vervolg, montage van de lamellen, etc.

gr, Wim
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Andre, ik begrijp je tekening nu. Ik heb wel overwogen t zo te doen maar vond de freesoptie makkelijker. Lijkt mij een iets consistenter resultaat op te leveren en ik hoef niet op te wiggen. Ik zou bovendien bang zijn dat de rubber rol van mijn Scheppach te lijden zou hebben onder het continu op de scherpe rand van t hout aandrijven.

@Wim en allen,

Ben inderdaad heel stuk verder, heb de gaatjes in de stijlen geboord en daarna de gaatjes in de lammellen.

Na het frezen heb ik de lammellen eerst rondgeschuurd op de bandschuurmachine. Na 3 vingertoppen toch maar een klein hulpstukje gefabriekt want het werd een pijnlijke kwestie. Het met de hand (op de stationaire bandschuurder, Scheppach BSM-2010) rondmaken van de lammellen is relatief veel werk maar geeft een behoorlijk goed resultaat. Niet zo strak als uit de winkel maar prima voor verwerking.
Het Yellow Poplar laat zich maar strak schuren en ik verwacht een goed resultaat na schilderen.

Ik heb plankdragers op de kop getikt van kunststof, ene kant 5mm andere kant 6mm. De 5 mm kan mooi in de 11 mm lamel. He moeilijkheid is natuurlijk om de gaatjes wel precies middenin de lamel te krijgen. Op zich had ik dat beter kunnen doen voordat ik ze rond heb geschuurd. OP de rechte kanten zou makkelijker zijn maar met een simpele mal is het niet echt een probleem. Ik heb het gedaan op de langgatboor omdat je dan op de langgattafel de lamel kunt leggen en dus altijd in de goede richting boort. Op de kolomboor is het lastig boren in de kopse kant van de lamel.

Afstellen was t meeste werk, als de machine eenmaal goed staat jas je de gaten er zo in. Ik moest er 5 x 19 x 2 = 190 boren dus al met al nog wel een klusje. Daarna 190 gaatjes in de stijlen van het kozijn. Daar de moeilijkheid om exact op gelijke afstand te boren zowel lins als rechts. Uiteindelijk ook dat gedaan op de langgatboor met de aanslagliniaal van de zaagtafel. Dat werkte prima.

Lastige hier is het vinden van de juiste boordiameter. De pinnetjes moeten niet te los niet te strak in de gaatjes anders bewegen de lamellen te zwaar of ze vallen vanzelf dicht. Mijn 5 mm was 4,7mm gemeten en de 6mm ant was maar 5,8. Normale boren dus geen optie dus weer naar Baptist voor boortjes per 0,1mm. Nu de 4,7 kant met 4,5 geboord en dat zit eigenlijk net iets te strak. Misschien dus alles nog keertje opboren met tiende mm meer.

Dan blijft er nog 1 activiteit over, namelijk het schieten van de nietjes in de lamellen en in de lat. Je moet de nietjes schieten met een tacker die circa 6mm boven de lat hangt. Op die manier zit de niet net z'n 5 mm uit het hout en kan de lat eraan vast geniet worden. Dus malletje gemaakt waarin de tacker rechtop staat. er een aanslag is voor de lamel zodat deze steeds op gelijke breedte een niet krijgt. De lamel wordt netjes rechtop gehouden en het pistool ook. De veiligheid van de tacker overbrugd met een tie rap en schieten maar. Verbazingwekkend hoe consistent die nietjes het hou in gaan, telkens gelijke diepte dus dat ging prima.

uiteindelijk nu 1 van de brede shuters in elkaar gezet om te passen en kijken hoe strak alles zit, ik heb de beweeglat nog niet vastgeniet want als ik dat doe kan ik niet meer makkelijk schilderen / spuiten. Dat komt dus nog later.

Nu komt straks t grootste klusje, spuiten van die dingen. Ik heb een wagner spuitpistool en heb ook al verf op waterbasis gehaald, nu nog maar eens kijken of dat ook werkt. Ik hoop het wel want schilderen met de kwast lijkt mij niet echt een feest. Ik heb ook wel een spuitpistool op mijn compressor maar volgens mij heb je veel meer lucht nodig om te spuiten dan mijn kleine dingetje levert. heeft iemand hier ervaring met spuiten uit een huis tuin en keuken compressor?

Hieronder de foto's van het eerste paneel wat in elkaar zit.

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Dat ziet er goed uit! Wel wat werk, maar dan heb je ook wat :)

Groeten Rudolf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.