materiaal keuze voor knieschotten meubels

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Na veel lezen, een beetje de situatie wat moet ik kiezen want zie door de bomen het bos niet meer gevoel.
Ter ondersteuning, nog niet heel lang bezig en vooral zoekende wat werkt voor wat ik wil bereiken.

2e project is knieschot kasten te maken. definitieve ontwerp is nog niet klaar, maar qua dimensies.
wand 1: 4m breedt, 1m diep 1,07m hoog
Wand 2: 2,40m breed, 1m diep en 1,07 hoog.

Aan beide wanden is 1 kant recht en de andere kant loopt af. (aanbouw die schuin afloopt brede voorkant die smaller afloopt hoe dieper die gaat).

Hele doel van de kasten wand, is vooral voor kleding met een enkele open nissen er in voor wat decoratie/boeken.
zal dus combinatie worden van deurtjes, lades en misschien klap lade. Over de frontjes zijn we nog niet uit (strak mdf of misschien geverfd hout met een grovere look).
Binnenwerk wil ik wit hebben.

Qua materiaal keuze voor het geheel kom ik dan uit op MDF of Spaanplaat met Melamine (meubelpanelen).
Kijkende dat het frame ook wit willen hebben kwam ik ook MDF tegen in verschillende vormen HPL coating, gewoon al wit geverfd.
Verschil tussen beide zal zijn de kopse kanten of afwerken met edge tape of de kopse kanten van het mdf wit verven.
Persoonlijk vindt ik de afwerking van melamine soms wat gewoontjes ogen, maar merk dat kwaliteit hiervan nog wel eens kan verschillen dus dat is mijn persoonlijke vooroordeel. Ben dus vooral opzoek wat werkt in dit geval het makkelijkste en geeft een mooie uitstraling van zichzelf.

in combinatie ben ik ook nog in conclaaf wat ik het beste kan overwegen qua verbindings materiaal.
Eerste project alles met pocket holes gedaan, maar wel de gedachte om als we gaan starten aan het echte binnen meubels (staat nog meer op de planning) wat mooiers aan te schaffen.
Lang verhaal kort, ik kom uiteindelijk uit bij een Domino systeem, ook al heb ik van nature een soort festool aversie (sarcasme) omdat dat HET merk is zeg maar. zowel duo deuvel, lammelo's bekeken maar als ik alles naast elkaar zit geeft de domino me alles en nog meer future proof qua projecten met massief hout (klein meubels). Grootste nadeel, die dikke pil die je moet slikken qua aanschaf prijs.

Graag jullie advies qua materiaal keuze
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het toe te passen materiaal is afhankelijk in wat voor ruimte de knieschottenkast komt. Het nadeel van edge tape is dat dit kwetsbaar is. Ben zelf in dat geval voorstander van ABS(PVC).
Zelf ben ik niet (meer) zo gecharmeerd van spaanplaat of mdf, maar dat is persoonlijk. Zou zelf minimaal voor multiplex gaan.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Dowelmax al bekeken? Ik voel steeds meer voor gewone deuvels, want die zijn eigenlijk altijd makkelijk verkrijgbaar. Bij de duo vind ik de machine echter duur en de frezen zijn ook niet bepaald goedkoop. Ook de Dowelmax mal vind ik echter behoorlijk aan de prijs.

Zelf heb ik voor de knieschotten verrijdbare karretjes gemaakt van spaanplaat. Er liggen geen dingen in die dagelijks nodig zijn.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Bedankt voor je reactie,

Ruimte is een slaapkamer, dus gewoon geïsoleerd en verwarmd. (onderkant balk van knie schot wat gelijk loopt is 1,10m hoog) dus wel makkelijk bij te komen.
Gisteravond al de post van houthandelaren doorgezocht wat in mijn omgeving zit (ridderkerk) omgeving rotterdam om te zien wat het aanbod is.
Voor het karkas zo te zeggen hoeft het niet heel spannend te zijn denk ik. zal een kast zijn met hanger en enkele kasten met deurtjes en dan planken.
De planken wil ik met voorgeboorde gaatjes en dragers monteren, omdat het nu een baby kamer is maar uiteindelijk als ze ouder wordt qua indeling makkelijker kan veranderen.

Als ik kijk wat ik lees kan ik hiervoor beide prima gebruiken. Gaat hem dus vooral zitten in prijs kwaliteit qua afwerking die ik zoek (denk ik).
Nadeel blijft dat zo'n melamine plank wel weer heel gewoontjes oogt, maar ja misschien maak ik er ook te veel rocket science van :).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.