Multitool, accu18V of bekabeld 230V?

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Goedenavond,
Ik wil een multitool kopen en twijfel tussen een Makita op 18V, een Blauwe Bosch bekabeld of een bekabelde deWalt.
Nu vraag ik mij af, zijn de 230V machines veel krachtiger dan de 18Volt?
Er is vast verschil, maar hoe groot is dat nu eigenlijk.
Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen.
Groet Koen
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb er zelf geen op accu, maar van wat ik heb gehoord van mensen die er een hebben gehad:
Op 10,8V niet krachtig genoeg, die op 18V zijn te zwaar/onhandelbaar. Een op kabel vinden ze het makkelijkst.

Ik heb zelf een bekabelde Bosch (GOP300SCE), die bevalt prima :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb de dewalt met kabel. Ik heb geen ervaring met een accu machine, maar ik zit er wel over te denken om op accu over te stappen, omdat ik denk dat het met een multitool makkelijker werken is. Ik merk zelf vaak dat het snoer in de weg zit of net te kort is (terwijl er iets van 3 meter snoer aan zit). Ik gebruik de machine redelijk vaak voor allerlei klusjes met hout, gips en af en toe steen. Nog nooit kracht te weinig gehad. Rustig werken helpt sowieso.
Qua kracht zal het weinig uitmaken met snoer of accu. Veel kracht heeft de machine niet nodig.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik heb met de makita accu gewerkt en daarna 220 v en moet zeggen het enige wat mij opviel was je bent wat flexibeler maar dat geld voor vele machines met snoer. Maar ik vindt een geweldige machine
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Goedenavond,
Ik wil een multitool kopen en twijfel tussen een Makita op 18V, een Blauwe Bosch bekabeld of een bekabelde deWalt.
Nu vraag ik mij af, zijn de 230V machines veel krachtiger dan de 18Volt?
Er is vast verschil, maar hoe groot is dat nu eigenlijk.
Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen.
Groet Koen
Zelf heb ik een MakitaTM300C, met kabel. Hoewel ik steeds "verlekkerd" kijk naar de 12V Bosch en 18V Makita spullen om uit te breiden, doe ik het niet en heb alleen de schroevendraaiers en kantenknipper op accu. De rest heeft een lang snoer:)
Ik kom nergens waar ik niet zonder problemen stroom heb en zelfs voor "impuls" klussen bij de Werkbank vind ik het niet de moeite waard / zie ik niet een besparing in tijd.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb de Makita 18V, vader heeft een (oudere) Fein Multimaster. Qua kracht en gewicht merk ik geen verschil, maar vind het wel prettig om zonder snoer te kunnen werken. Enkel de stofafzuiging trekt op niet veel, en belemmert de bewegingsvrijheid (je kan moeilijker in kleine hoekjes komen), maar gezien je die niet vaak gebruikt voor een multitool, heb ik die er van af gehaald.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik gebruik de versie met snoer. Dat zit mij nooit in de weg tot nu toe. Wat ik een groot nadeel vind van accu's is dat deze na slijten. Na een aantal jaren verliezen ze een hoop capaciteit en dienen vervangen te worden (zijn ze dan nog te verkrijgen?). Met snoer kan zo'n apparaat onwijs lang meegaan.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Akkoord, maar vaak heb je toch die accu's in huis voor je schroef- of boormachine, of andere gereedschappen? Dan is dat slijten niet echt een argument ljikt me.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Zojuist de Makita 18V besteld.
Zonder lader en accu want daar heb ik er al 4 van.
Van Makita krijg je op dit moment n gratis accu als je je aankoop meld, dus voorlopig voldoende accu's;)
Bedankt voor de reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.