Twee voor de prijs van één.

Geînspireerd door het boek van Mike Darlow "Woodworking Methods" heb ik getracht een schaal in een schaal te draaien.
Na tekenen en wat proef draaien denk ik dat het toch gelukt is.
Hier volgen wat foto's.
De houtsoort is ginkgo biloba en de diameter is 14,5cm.
Afwerking was.

t-1.jpg

De schalen uit het boek.

t-2.jpg

Het blok hout zuiver rond gedraaid en een pen voor in de klauwplaat.

t-3.jpg

De buiten schaal draaien met een gelijke wanddikte.

t-4.jpg

De binnenschaal draaien met een gelijke wanddikte van 2x de buitenwand.

t-5.jpg

De schaal vastgeklemd in een hulpstuk.

t-6.jpg

De pen wegdraaien en de onderkant afwerken.

t-7.jpg

Een hulpstuk draaien om de schaal excentrisch op te spannen. De mal heeft de ronding van de buitenkant schaal.

t-8.jpg

De schaal excentrisch opgespannen en zo uitgelijnd dat bij het draaien een binnen en buitenschaal ontstaat.
Ik heb tegen het beschadigen wat bubbeltjes plastic gebruikt tussen schaal en hulpstukken.

t-9.jpg

Het wegdraaien van een gedeelte van de buitenste schaal.

t-10.jpg

Het eindresultaat.
Nu beginnen aan een schaal van zo'n 20cm en proberen om 3 schalen in elkaar te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Tjonge Nico, dat is mooi, ook een duidelijke uitleg met de foto's, ook goed om te zien dat je met wat inventiviteit, en logisch nadenken een heel eind komt. Maar het blijft toch een beetje raar gezicht, omdat je hersens dit niet gewend zijn, fijn om iemand op het verkeerde been te zetten:D

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bij het zien van de eerste foto's dacht ik, nah.....ronald zit over 10 jaar nog met zijn voorraad easycore ;)
Dit is eigenlijk veel toffer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.