Robland vlak/vandikte.

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Heb van de week een "nieuwe" vlak/vandiktebank gekocht. Vandaag maar eens onder handen genomen, de bladen waren vuil, zeer vuil. Na veel boen en poets werk zijn ze behoorlijk opgeknapt. Vervolgens in de was gezet en het hout vliegt er weer overheen. De langatboor (niet op de foto's te zien..) direct ook maar onderhanden genomen. Aan het eind van de dag besef ik me wel weer waarom mijn hobby houtbewerking is en geen metaalbewerking.....

Als iemand nog ervaring met deze machine heeft, zou ik graag nog weten hoe het aanvoerblad te verstellen. Met een lange rei gekeken en de bladen staan goed ten opzichte van elkaar. Houden zo dus, maar ik zie zo gauw niet hoe ik het aanvoerblad kan verstellen indien deze bijvoorbeeld niet meer helemaal parallel aan het afvoerblad staat.

Nou wat is een topic zonder foto's... zie hier..











Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik de instructie op onderstaande pagina voor het afstellen van de bladen. Dat is op mijn vlak-vandiktebank van de LX 310. Ik denk dat de ophanging van de bladen bij jouw machine anders is geregeld, maar zie op de foto ook twee bouten zitten die mogelijk dezelfde functie hebben. Kijk maar eens op de pagina van CharlieB: Heel veel Robland info :)
http://web.hypersurf.com/~charlie2/X31/X31SetUpInstructions/X31SetUpInstructions3.html

Voor meer kennis en vragen over Robland kun je (naast dit forum) ook hier terecht:
http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
dag Fons,

dank, de bovenste link kende ik nog niet, veel info idd. Wat ik wel zo gauw zie is dat het een ander verstel mechanisme is. Iets dergelijks had ik hier ook verwacht, maar kom ik niet tegen. Hieronder wat foto's van hoe het aanvoerblad schaniert etc.









Attached files
 
A

Athanor

Guest
Dit is wel een behoorlijk antiek exemplaar van Robland lijkt me :) Toch een vlak/vandiktebank zie ik nu. Ik denk dat hetzelfde principe nog moet werken zoals CharlieB omschrijft. Volgen mij moet de daarvoor naar de bouten kijken die ik op de foto aanwijs. Een losmaken en met de hamer tegen de ijzeren draagstrip tikken. Voor de andere kant geldt hetzelfde, de instructies natuurlijk in gedachte houden. De strip waarop de draagsteunen van de tafel zijn bevestigd (voor de hoogteregeling) Die schuine stripjes moeten volgens mij kunnen bewegen als ik de situatie via de foto's goed inschat.

Wie weet zijn er nog oudgedienden op het forum die met zo'n antiekje gewerkt hebben :?:

Kijk maar eens of je hier wat mee kunt.

Fons


Attached files
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik zei ook een "nieuwe" tussenaanhalingstekens.. ;) Maar voor mij is het al heel wat....

Ik begrijp wat je bedoeld. Die schuine stripjes daar schaniert het blad op ten opzichte van de stalen strip op de machine. De bevestiging is idd op die twee bouten aan beide zijde. Ik had daar dan wat gleufgaten verwacht od idd. Maar het lijkt idd wel logisch dat verstellen via die bouten gaat veel andere opties zijn er niet... Ik zal tzt er eens mee experimenteren. Voorlopig staat e.e.a. goed en geniet ik daar maar even van. (plus het feit dat de bladen weer mooi schoon zijn...)
 
A

Athanor

Guest
Zolang de machine goed staat afgesteld inderdaad niet mee rommelen... Je hebt er zeker weer een mooie machine van gemaakt. Zit er nog een stevige zijgeleider bij en is die wat handig verstelbaar?

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ja, zijgeleider zit erbij en stevig is die zeker... Handig verstelbaar, tja gewoon moer losdraaien. 9 van de 10 keer zal die toch haaks staan afgesteld. Het op en af bevestigen gaat ook redelijk soepel, helaas moet ie er wel af wanneer de vandikte gebruikt wordt. Maar goed, daar valt mee te leven. (ik gebruik hem niet iedere dag...) Hij had van mij nog wel wat langer gemogen voor wanneer ik wat langere planken gebruik. Wellicht maak ik daar nog wel eens een vervangende zijgeleider voor, wanneer ik het echt lastig vindt.



Nog even een foto met de langatboor, ook erg fijn. Inmiddels ook goed haaks afgesteld. De boorkop aan de frees as bevestigen is even lastig (boutjes zitten achter de boorkop verstopt dus is lastig vast draaien), maar ook hier geldt dat ik het niet iedere dag gebruik. Valt voor alsnog voor mij wel mee te leven zo, denk ik. Ik zie er iig naar uit om e.e.a. de komende periode te gaan gebruiken. :cool:



Attached files
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
avos zei:
Ja, zijgeleider zit erbij en stevig is die zeker... Hij had van mij nog wel wat langer gemogen voor wanneer ik wat langere planken gebruik.
... langatboor, ...

het is niet nodig om een langere zijgeleider te maken de haaksheid is belangrijker. Bij het haaksschaven van een plank sta je ter hoogte van de langgatboor en beide handen drukken en geleiden je plank tegen de zijgeleider. Na wat oefenen zal je wel merken wat ik bedoel. Ikzelf heb een combine van Robland en de zijgeleider is niet langer en toch eb ik al planken van 2m40gerecht. J kan beter in 2 steunrollen (rolbokken) investeren.
Wat de langgatboor aangaat; om de plateau parallel af te regelen met de boorkop heb ik een lange (rechte) boor van 20cm in de boorkop geplaatst. De plateau omhoog tot net onder boor, met een vel papier als spacer. Daarna met de hand de boor laten draaien en afregelen. De grootste nauwkeurigheid is het verste punt van de boordekop. De 2 afstelbouten heel goed vatszetten en je langgattafel staat voor altijd goed. Let er wel op dat je de juiste boren koopt (lings of rechts afnemende. En op laagstse teorental (3000rpm).
Nog veel plezier met je vlak van dikte bank, eenmaal er aan gewoon kan je niet meer zonder :lol: .
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
bedankt, ik ga het wel ondervinden met schaven. Twee rolbokken heb ik al, dus dat komt wel goed.

De langatboor heb ik op een soortgelijke manier afgesteld en het lijkt me dat hier idd weinig meer mee kan gebeuren. (heb al een setje linksdraaiende boren) Gisteren de vlakbank toch ook nog iets nauwkeurig afgesteld (niet alleen een met een stalen rei op het oog, maar ook met spacers..) Werkt idd volgens de twee bouten die Fons aangaf. Staat nu helemaal perfect..

Ik hoop de machine veel te gaan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.