Veritas combination plane

WR1944

Oud hout
Het kan niet op. Vandaag kreeg ik de Veritas combination plane binnen. Ik weet niet de exacte Nederlandse benaming maar dat zal geen afbreuk doen aan het schaafplezier denk ik.

Ik heb de schaaf natuurlijk snel uitgepakt en heb de diverse onderdelen geprobeerd. En ineens realiseerde ik me iets. Met het losdraaien, onderdelen verschuiven en andere acties viel het me op hoe nauwkeurig alles in elkaar paste. Ik heb ooit LTS fijnbankwerken gedaan en door die Chinese gereedschappen en andere technische zaken ben je zo gewend geraakt aan lubberen van onderdelen dat het ineens opvalt. Alleen dat gevoel van kwaliteit maakt de aanschaf al de moeite waard. De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat ik de schaaf meer voor het mooi heb aangeschaft dan voor direct gebruik. Ik had soortgelijke schaven al eerder bekeken maar die waren voor links of rechts gebruik. Toen dacht ik al dat er een universele versie mogelijk moet zijn. Dus toen deze schaaf uitkwam ging hij gelijk op m'n lijstje.

En om dat gevoel van nauwkeurig werken een tweede te ervaren kwam ook nog de Parfitt MTF mal binnen. Dat is ook een goed voorbeeld van nauwkeurige passingen. Ik ga het druk krijgen maar gelukkig is het hier nog volop winter.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop
En we willen natuurlijk wel een foto reportage Hahah
Succes met je nieuwe aanwinst
Mvg Leroy
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met je nieuwe schaaf Wim, is het deze die je gekocht hebt de Veritas combinatie sponningschaaf?

Groet Pel.
large_15179117177108.jpg
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad. Voor een techneut is dit een heerlijke schaaf. Je kunt zoveel delen uit elkaar halen en ergens anders weer terug zetten. Overal zitten verstelmogelijkheden. En alle passingen zijn zuigend zoals we dat in de metaal noemen.
Ik ga binnenkort wat uitproberen met de schaaf en er natuurlijk foto's van plaatsen.
 
P

Pel

Guest
Wat een meevaller een mens toch gelukkig kan maken, het is je van harte gegund Wim, veel plezier met deze prachtig schaaf.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ WR1944, wat een mooie schaaf.
Ik zou alleen niet weten wat ik er mee moest doen en zou deze op mijn werkbank zetten en er elke dag even naar kijken,
misschien even aan de knopjes draaien en/of poetsen en dan weer doorgaan met mijn klusjes.;)
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
@ WR1944, wat een mooie schaaf.
Ik zou alleen niet weten wat ik er mee moest doen en zou deze op mijn werkbank zetten en er elke dag even naar kijken,
misschien even aan de knopjes draaien en/of poetsen en dan weer doorgaan met mijn klusjes.
Mvg, :).

Voordat ik de shoulder plane (Stanley 92) had stond ik voor hetzelfde probleem. Waar gebruik je die voor. Maar als de schaaf in je arsenaal zit ga je die meer en meer gebruiken. Waar ik groeven op de zaagtafel maakte kan ik die nu mooier en zuiverder afwerken. Hetzelfde geldt voor de horletoet (Veritas router plane). Met de beitel een verdieping voorbewerken en met de router plane netjes gelijkmatig op diepte afwerken. Voor de nieuwe schaaf vind ik wel een toepassing. Bijvoorbeeld een ploeg en messing zodat ik de domino's in de kast laat liggen. Ik zie wel. Er valt ook nog een hoop aan de schaaf te ontdekken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Voordat ik de shoulder plane (Stanley 92) had stond ik voor hetzelfde probleem. Waar gebruik je die voor. Maar als de schaaf in je arsenaal zit ga je die meer en meer gebruiken. Waar ik groeven op de zaagtafel maakte kan ik die nu mooier en zuiverder afwerken. Hetzelfde geldt voor de horletoet (Veritas router plane). Met de beitel een verdieping voorbewerken en met de router plane netjes gelijkmatig op diepte afwerken. Voor de nieuwe schaaf vind ik wel een toepassing. Bijvoorbeeld een ploeg en messing zodat ik de domino's in de kast laat liggen. Ik zie wel. Er valt ook nog een hoop aan de schaaf te ontdekken.

Klopt, heb ik ook. Er is geen schaaf die ik uiteindelijk niet gebruik. Het elektrische gereedschap gebruik ik daarentegen steeds minder.
Mijn enige miskoop tot nu toe is de 'Veritas set van 2 dubbele hoekafronders en slijphulpstuk'. Dat gaat met een gewone schaaf veel beter en sneller.
 

WR1944

Oud hout
Om tegemoet te komen aan de klacht dat veel nieuwe gereedschappen worden aangekondigd zonder een fatsoenlijk plaatje heb ik wat foto's gemaakt van de schaaf. Ik heb er ook wat beiteltjes bij besteld want de schaaf komt standaard met 1/4" beiteltje. Ik heb er wel een stel beiteltjes in metrische maten bij besteld zodat die 1/4" versie met pensioen kan.

P1010061q.jpg
Dit is de gehele bestelling. Buiten de beiteltjes bestaat de schaaf uit drie hoofddelen en de stangen.

P1010062q.jpg
Dit is het hoofdbestanddeel, het frame waar alles aan vastgemaakt wordt. Het beiteltje rust met de rechterkant op de schaats. De zijkant van het beiteltje moet precies gelijk liggen met de rechterkant van de schaats. Iets naar voren zit een kerfmesje om bij het haaks op de vezel schaven het uitbreken tegen te gaan.

P1010063q.jpg
De tweede schaats zit er op. de linkerkant van het beiteltje moet gelijk vallen met de linkerkant van de schaats. Ook hier zit een kerfmesje.

P1010064q.jpg
Hier is het wat beter te zien. Tevens is de uithouder geplaatst.

P1010065q.jpg
Er zitten twee lengtes stangen bij. Ook de diepte is in te stellen, zowel links als rechts.

P1010066q.jpg
Hier zit m'n breedste beiteltje in de schaaf en moeten de schaatsen daarom wat verder uit elkaar staan.

Voorlopig ben ik met andere zaken bezig maar als tussendoortje ga ik een kistje maken waar de schaaf met alle beiteltjes in opgeborgen kunnen worden. Dan houd je alles bij elkaar en is het ook nog eens overzichtelijk. Ik ben dan van de straat en spaar nog eens $40 uit. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Om tegemoet te komen aan de klacht dat veel nieuwe gereedschappen worden aangekondigd zonder een fatsoenlijk plaatje heb ik wat foto's gemaakt van de schaaf. Ik heb er ook wat beiteltjes bij besteld want de schaaf komt standaard met 1/4" beiteltje.
Ik heb er wel een stel beiteltjes in metrische maten bij besteld zodat die 1/4" versie met pensioen kan.
Voorlopig ben ik met andere zaken bezig maar als tussendoortje ga ik een kistje maken waar de schaaf met alle beiteltjes in opgeborgen kunnen worden.
Dan houd je alles bij elkaar en is het ook nog eens overzichtelijk. Ik ben dan van de straat en spaar nog eens $40 uit. ;)
Dank je WR, het is inderdaad een prachtige schaaf om te zien. Ik zou eerst een cursus moeten volgen hoe dat allemaal werkt ;).

"Ik heb er wel een stel beiteltjes in metrische maten bij besteld zodat die 1/4" versie met pensioen kan."
:D:D.

Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de uitleg en de mooie foto's van deze prachtige schaaf Wim, daar ga je toch zeker een heel mooi kistje voor maken, want zo'n schaaf hoort absoluut niet in een multiplex kistje:) O ja, een kerfmesje zoals je het noemt, is eigenlijk een voorsnijder.

Groet Pel.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Prachtschaaf en goede uitleg ..

Met zoveel toeters en bellen (die er dan wel heeeel mooi uitzien) vraag ik me af hoeveel tijd er nodig is om ze af te stellen... of krijgen we er een cursusdag bovenop bij de aankoop ?
 

WR1944

Oud hout
...... Met zoveel toeters en bellen (die er dan wel heeeel mooi uitzien) vraag ik me af hoeveel tijd er nodig is om ze af te stellen... of krijgen we er een cursusdag bovenop bij de aankoop ?

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar de meeste zaken wijzen zich vanzelf. De beide schaatsen ondersteunen de beiteltjes dus de schuine randen moeten onder de beiteltjes vallen. Als je de voorsnijder (bedankt Pel) gebruikt moet die exact op de zijkant van het beiteltje vallen. Voor de rest is het het instellen van de breedte- en diepteaanslagen, met fijnafstelling. De gevorkte beiteltjes voor de tongen hebben een klein piefje tussen de tanden die ook als een diepteaanslag werkt.

Zodra de lintzaag er is ga ik het hout van de gekapte moerbeiboom verzagen. Als dat voldoende droog is maak ik van dat hout een kistje voor de schaaf. Dan kan de schaaf bij de groeven en tongen aan z'n eigen kist werken. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.