Keuzestress - nu investeren voor de toekomst - zaagtafel of invalzaag

tjerk

Nieuw lid
7 dec 2017
5
0
Hoi allemaal, zoals zo veel van dit soort topics openen: Al maanden een vervend graver in de topics, maar nog nooit voorgesteld. Tjerk dus, hoi :)
Ik heb een paar weken terug eindelijk de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis die we grondig aan het verbouwen zijn. De garage is niet heel groot, maar groot genoeg voor een fatsoenlijke werkplek voor mij en inmiddels voorzien van krachtstroom. In aanloop naar het krijgen van de sleutel en nu we aan het verbouwen zijn slijt ik mijn avonden op zoek naar goede tools. Ik mag graag met hout freubelen, maar nooit 'echt' de ruimte gehad dus nu kan ik eindelijk los.

In het nieuwe huis ga ik een aantal kastenwanden maken van 18mm berken multiplex, een tweetal bedstedes (een weer in multiplex, 1 in steiger-sloop-rommel-rest-hout), een wastafelmeubel van een eiken blad dat ik nog heb liggen (is alleen 8 cm dik) en zo nog wat meer leuk meubel-maak-werk. Al met al zal er een flinke prak hout doorheen gaan.

Maar zoals het topic al opent; keuzestress! Budget is in mijn ogen behoorlijk ruim voor een hobbymatig meubelmaker: +- € 2.000

Mijn afwegingen tot nu toe:

Zaagtafel positivo's:
  • Repetitieve zaagsneden accuraat en snel
  • Mits een wat duurder zwaarder model accuraat werken met ook kleiner materiaal
  • Met wat jigs multi-inzetbaar
  • Zwaardere werk geen probleem (bijvoorbeeld het 8 cm dikke eiken blad)

Zaagtafel negatieven:

  • Lomp groot ding in een garage
  • Grote multiplex panelen zagen in je eentje (kastdeuren worden ongeveer 600 x 2500 mm) zal een uitdaging zijn

Invalzaag positivo's:
  • Accuraat werken op lange afstanden
  • Niet zo lomp en groot, makkelijk opbergen en meenemen
  • De linialen zijn ook inzetbaar voor andere tools (bovenfrees)

Invalzaag negatieven:
  • Dikkere hardhouten werkstukken zal niet gaan
  • Minder flexibel in het kleinere werk


Uiteindelijk zou ik het liefste een zaagtafel, invalzaag, lintzaag, freestafel, schuurstation en een vandiktebank neerzetten. Maar dan krijg je voor het budget made in Oekietoekiestan en daar zal ik niet gelukkig van worden.

Waar heb ik allemaal naar gekeken:
Zwaardere machines:
- ET JTS-600X Cirkelzaagmachine 400 volt
- Holzmann TS 250

Lichtere machines (en dus ruimte voor een extra tool om de flexibiliteit terug te kopen):
- Makita MLT100X
- Metabo TS254
Eerlijk gezegd lijken al die mobiele erg op elkaar, DeWalt heeft er ook een aantal, bosch blauw, etc. Rond die 500/600 euro zal de kwaliteit redelijk vergelijkbaar zijn lijkt me. Ik verwacht bij deze opties geen absolute accuraatheid, maar zou dit niet genoeg zijn voor een hobbyist+.

Invalzaag variant
- Mijn oog viel op de Festool combopack met de inval, tafel, frees en stofzuiger (klikkerdeklak)- Maar deze combinatie is ook met een bosch blauw te maken of zelfs matika als ik geld wil overhouden voor een berg multiplex


Gezien het zeer actieve forum lijkt het mij dat er meer mensen voor dit dilemma hebben gestaan. Momenteel neig ik naar de Festool combopack. Met de MFT3 tafel kan ik ook wat kleiner werk en haaks afkorten voor elkaar boksen. Meteen stofafzuiging en een nieuwe goede frees geregeld. Blijft wel dat ik de dikke bladen (8 cm eiken en een deel 7 cm teak waar planken van gemaakt moeten worden) niet gaan.

Anderzijds voelt een zwaardere zaagtafel en op een later moment een invalzaag of freestafel ook als een verstandige keuze, maar ook meteen weer als wat overkill.

Ik hoop dat iemand zijn keuzes kan toelichtten, wellicht dat ik er wat aan heb. Ik kijk er in ieder geval naar uit om mijn ervaringen en projecten te delen; straks vanuit de mancave :)
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde, maar ik zie het zo:
Zaagtafel is de primaire tool voor het schulpen, houtverbindingen, het kleine afkortwerk/plaatmateriaal en nog allerlei creatieve bewerkingen. De Invalzaag komt handig van pas bij het verzagen van groot plaatmateriaal. (Eventueel een afkortzaag voor het grotere afkortwerk.) in iedergeval is een Invalzaag geen zaagtafel vervanger en een zaagtafel is evengoed geen Invalzaag vervanger. Maar de veelzijdigheid van de zaagtafel zou mijn voorkeur hebben. Het is mijn meestgebruikte gereedschap.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Kijk naar een 2de hands ulmia, harwi, elektra beckum pk oid. cirkelzaagtafel op 380v. Daar hoef je geen hoofdprijs voor te betalen, misschien is er wat werk aan. maar daar leer je van.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Van die Festool set ga je never nooit spijt krijgen. En als jij dat lineaaltje mooi strak vastlegt, ga je in een paar zaagsnedes en een keer omdraaien ook prima door 8 cm eiken heen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is die garage echt groot genoeg om op een zaagtafel een blad van 500x2500 mm te zagen? Dan ben je in de lengte zeker 5 meter en in de breedte ook al een meter of 3-3.5 kwijt. Betekent dat, dat er verder eigenlijk niets meer in past?
 

tjerk

Nieuw lid
7 dec 2017
5
0
Bedankt voor al jullie reacties!
@Matthijs - Dat is precies wat mijn 'gevoel' mij zegt, dat de zaagtafel je 'go to' tool is.
@Blom3dd - Ik zie inderdaad wel eens wat Elektra Beckum's voorbijkomen. Andere merken een stuk minder. Maar is absoluut een optie waarbij ik nog budget overhoudt.
@Bhengeveld - Mijn redenatie roept een beetje de Festool-set. Compact, veelzijdig, maar ook aan de prijs.
@Jurriaan - De garage is best ruim ongeveer 6 bij 3,5 meter, ik kan de kanteldeur gewoon openlaten voor extra lengte. Dit is wel mijn grote angst van een zaagtafel, dat ik een enorm apparaat heb staan waardoor het in de praktijk allemaal niet handig is. Ik heb ook gekeken naar een Elektra Beckum PK 250, de zijtafel en verlenger kan je er aflaten voor fijner werk, groot zaagwerk gaat dan met de deur open en de verlenger er op.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik stond onlangs ook een beetje voor deze keuze. Uiteindelijk heb ik gekozen om de Mafell MT55cc invalzaag te kopen, compleet met 2x160cm liniaal, klemmen etc. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik vooral goed gereedschap wil. Daarbij denk ik toch meestal in plaatmateriaal voor kasten etc, waardoor ik met een invalzaag beter uit kom. Als je idd meer massief hout verwerkt is een cirkelzaag beter.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik zou nu beginnen met de festool set en dan later (binnen een paar jaar) kijken naar stationaire machines als de hobby echt aan de gang gaat.
Met de festool set heb je toch een aantal noodzakelijke machines die je uiteindelijk toch zal aanschaffen (al dan niet van festool)
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik denk dat je eerst moet weten voor je zelf wat belangrijker is, dikke eiken balken of plaat en ander kleiner materiaal, daar je zelf aangeeft dat je deze 2 uiterste wil opzoeken.

Voor beide kan dit maar op 1 manier, en dat zijn de grotere en zwaardere machines die je eigenlijk niet goed kwijt kan in je ruimte.

Helaas heb je daar aan 2000 euro budget ook niet genoeg aan en je zal deze optie minder vaak gebruiken als het kleinere meer hanteerbare materiaal.

Dan blijft het het kleinere zoals plaat of 2x3tjes e.d over, hiervoor lees ik dat je nog genoeg meubilair moet maken en is dus de verstandigste keus.

Nodig lijkt mij,

1. zaag tafel, Dewalt 745 of 7491, deze zagen zeer secuur en als je ze goed stabiel vastzet lukt een eikenbalk nog wel als je het rustig aan doet. plus minus €750
2. afkortzaag, Metabo 254, niet erg duur maar zaagt zeer goed. ronde €275
3. goede invalzaag. Festool heeft momenteel wel een aantal aanbiedingen, met 2 rails e.d €550
4. Freesmachine, kijk voor een triton en dan de tafel zelf maken, scheelt een hoop budget €225
5. goede schuurmachine, scheelt een vlakbank, maar je hebt wat langer / meer werk.

Niet echt nodig,

1. Scheppach HM2 of andere gelijkwaardige machine ongeveer € 4 a 450, heb zelf genoeg projecten goed afgerond zonder vlak vandikte bank
2. Lintzaag, heb er wel 1 maar raak hem soms vele weken niet aan. dus geen noodzaak als je budget niet toereikend is.

Je ziet dat je met €2000.-- niet echt ver komt, als beginnend hout bewerker en je slim moet inkopen en bepalen wat je echt nodig hebt om te maken wat je het hardst nodig heb.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik ben enkele jaren geleden met de Festool set die jij voorstelt gestart. Geen spijt van.

Ik wou toen sowieso een stofzuiger + de invalzaag kopen, en die bovenfrees ging er toch ook ooit van moeten komen. Met die MFT/3 heb je meteen een station waarmee je (na goed afstellen!) mooi haaks kan verzagen.

Moest ik het nu opnieuw doen zou ik misschien wat geld besparen door zelf een MFT/3 achtige werkbank met haaks gatenpatroon te maken, en meteen enkel de zaagbladen en frezen te kopen die ik ook echt gebruik. Dat trespa/alu zaagblad heb ik bv. nog niet gebruikt, maar wel al een Panther schulpblad bijgekocht. Van die set frezen is 80% ook nog nagelnieuw, maar wel al groef en afrondfrezen bij ecotools, en wat contour frezen van CMT bijgekocht. Die meegeleverde frezenset is m.i. trouwens gewoon een HBM setje van €50~70 die ze in een systainer met inlay €~50 hebben gestoken: https://www.bol.com/nl/p/hbm-66-delige-widia-houtfrezenset/9200000072962901/ of www.hbm-machines.com/producten/hbm-66-delige-houtfrezenset

Een afkortzaag leek mij niet nodig toen, en je kan ook wel afkorten op die MFT/3 als het moet.
Ondertussen heb ik 2de hands een Kapex 120 op de kop weten tikken, hetgeen toch ook wel handig is wanneer je veel balken dient af te korten, onder allerlei hoeken.

Een tip: op de 2dehands sites komen de TS55's en OF1010's aan de lopende band voorbij, soms quasi ongebruikt. Bij Festool kan je de nog geldige garantie overzetten naar de nieuwe eigenaar.
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Vergeet de bosch inval zaag ook niet. Werkt goed gebben handige linealen van 160 cm wat beter werkt als 140 cm om een plaat can122 af te korten. En ook een lineaal van 310 om in de lengte te zagen. En aantrekkelijker geprijsd als festool
 

tjerk

Nieuw lid
7 dec 2017
5
0
Geweldig wat een tips allemaal. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een wat meer 'allround' pakket aan te schaffen van degelijke kwaliteit en ter zijner tijd de tools te upgraden al naar gelang de behoefte. Degelijke spullen (tweedehands) leveren bij verkoop ook weer eerlijk geld op waardoor de afschrijving minimaal is. Zodra de set binnen is zal ik nog een voorstelrondje maken met het eerste project, welke tools en hoe ik ermee ben gevaren.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Tjerk,

Nog een inkoop tip: kijk ook zeker in het buitenland als je nieuw wilt kopen. Tuurlijk, het kan een punt worden als je met garantie te maken krijgt, maar ga je voor een van de 'betere' merken dan is dat risico al een stuk kleiner. Ik heb een deel van mijn electrisch gereedschap (Makita) uit Duitsland of de UK. Let wel op dat als je iets in de UK bestelt, het voltage klopt. Met een 110V machine wil het hier niet zo erg :)

Voor de grote machines kan een veiling ook iets leuks opleveren. Zo heb ik mijn Elektra Beckum UK200 zaagtafel incl. roltafel voor een zeer mooie prijs op de kop getikt. En vergeet bij 2e hands zoeken, de belgische marktplaats varianten niet.

Succes met inkopen doen... en met een potentiele gereedschap verslaving :eek:
Bij mij gaat er stiekem steeds meer geld in zitten, zoals mijn laatste aanschaf: een echte Starrett combinatie winkelhaak... kost een paar centen, maar een rechte hoek is nu verdorie ook recht :p
 

tjerk

Nieuw lid
7 dec 2017
5
0
;) ik ben bang dat de zoektocht alleen al veel verzamel-prikkeling geeft :rolleyes:

Ik heb ooit in Amerika gewoond en nog een aantal 110v tools in gebruik met een zware voltage converter, dus dat zou niet eens veel uitmaken. UK lijkt me lastig om een zaagtafel weg te trekken, maar Duitsland of België kan natuurlijk prima. Ik zal inderdaad eens kijken wat de grote tweedehands sites zijn daar, weet ik eigenlijk niet zo goed.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ook de UK hoeft geen probleem te zijn bij een zaagtafel. Voor mijn vader heb ik een Bosch GTS 10 XC bij Axminster besteld, omdat die door de lage Pond daar zo veel goedkoper was. Het is gewoon 230V en alleen de stekker is anders. Bij Bosch Professional is de garantie geregeld in heel Europa, dus bij een garantiegeval kan hij de zaag gewoon inleveren bij een Bosch Nederland (misschien zelfs wel bij een Bosch dealer).
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Invalzaag, goede decoupeerzaag, kleine afkortzaag, frees en een stofzuiger daar kun je in principe alles mee maken wat je omschreven hebt. O ja eerst ff een werkbank op wieltjes maken ;)
Maar met deze machines heb ik mijn eerste winst gemaakt om daarna een zaagtafel te kopen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik was me even niet zeker of je hier bedrijven mocht noemen en had op het werk geen tijd om de voorwaarden nog eens door te lezen, maar zie nu meer reacties, dus het zal wel goed zijn :)

In Duitsland gebruik ik vooral Amazon en Idealo. Met name via Amazon is verzending naar NL geen enkel probleem en soms zelfs gratis (als amazon zelf de verkoper is)
In de UK kom ik vaker bij Axminster, met name voor freesbitjes. Goede prijs/kwaliteit verhouding naar mijn mening en als je wat meer tegelijk bestelt, dan vallen de verzendkosten reuze mee.

Voor veilingen kijk eens op ProVeiling of BVA. En voor tweedehands is naast marktplaats, 2dehands.be een leuke site. Misschien machineseeker.nl nog, al zit daar Europa in.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
. Tuurlijk, het kan een punt worden als je met garantie te maken krijgt, maar ga je voor een van de 'betere' merken dan is dat risico al een stuk kleiner. :p

Daar was ik ook bang voor. Toch een Kapex in Duitsland besteld. En tot mijn verbazing automatisch een mail van Festool Duitsland met een Service All-inclusive certificaat. En zelfs in de Nederlandse taal.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik wou vanavond mijn Elektra Beckum PK255 (op krachtstroom) te koop gaan zetten. Machine is in zeer goede staat en vrij recent, de laatste (blauw-grijze) versie voor het Metabo werd. Met kleine roltafel, 2 amper gebruikte CMT zaagbladen en inclusief grote crosscut sled, miter sled, spline jig. Als je interesse hebt mag je mij altijd een PM sturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.