Bouw van nieuwe schuur (Man Cave) over de bestaande blokhut

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Waarom gebruik je spinvlies folie? Dat is toch alleen nodig om je isolatie te beschermen?

Een spinvliesfolie kan toegepast worden bij:
Hout skeletbouw, voor alle hout constructie afdichtingen om waterdicht te maken en dampdoorlatend. Bescherm uw ruwbouw tegen de elementen.
Nieuwbouw als permanente bescherming van de bewoners en onderliggende constructie
Renovatie als tijdelijke of permanente bescherming van de bewoners en onderliggende constructie, aangezien tijdens renovatie woningen tegenwoordig veelal bewoond blijven.
Speciale gebieden, zoals het driehoekige gebied ter weerszijde van kilgoten en boven dakvensters. Een folie moet toegepast worden bij: flauw hellende daken als extra waterkering tegen eventueel doorslagwater.
Speciale constructies, bijvoorbeeld bij scharnierkappen ter bescherming van de hierin verwerkte isolatie.

Ik heb het met de reden gebruikt omdat ik 3 weken levertijd had op mijn dakpanplaten en toch graag waterdicht wou hebben. Ik had al 2 rollen besteld voor mijn houten skelet bouw.
Ik heb me verder niet verdiept is of het nodig was of wel zo hoort. het is waterdicht en daarom had ik het op het dak gelegd
:p
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
inderdaad tijdelijke dichting. aan de andere kant een hele goedkope oplossing om eventuele problemen op te lossen. denk ook aan stuifsneeuw welke mogelijk onder de aansluitingen van pannen / dakpanplaten kunnen waaien. als dit smelt kan er nog wel eens lekkage ontstaan. bij flauwe daken wil het ook nog weel eens met harde wind onder de dakpanplaten waaien. soms ook wel door capillaire werking van water. dan is het altijd handig om zo'n folie van pakweg 3 euro p/m2 te hebben liggen. eigen risico (of doorlopende premie) van je inboedelverzekering is tegenwoordig hoger.

denk er wel om dat de folie niet UV bestendig is. mocht het in het zonlicht komen dan is het op een bepaald moment niet meer waterdicht.
en soms moet men letten op temperaturen welke ontstaan tussen dakbeschot en onderkant dakpan(platen) dit kan nog wel eens invloed hebben op de type folie.
pakweg 3 maanden wordt gehanteerd. maar ik zie 3 weken levertijd op de dakpanplaten dus dat komt wel goed.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
inderdaad tijdelijke dichting. aan de andere kant een hele goedkope oplossing om eventuele problemen op te lossen. denk ook aan stuifsneeuw welke mogelijk onder de aansluitingen van pannen / dakpanplaten kunnen waaien. als dit smelt kan er nog wel eens lekkage ontstaan. bij flauwe daken wil het ook nog weel eens met harde wind onder de dakpanplaten waaien. soms ook wel door capillaire werking van water. dan is het altijd handig om zo'n folie van pakweg 3 euro p/m2 te hebben liggen. eigen risico (of doorlopende premie) van je inboedelverzekering is tegenwoordig hoger.

denk er wel om dat de folie niet UV bestendig is. mocht het in het zonlicht komen dan is het op een bepaald moment niet meer waterdicht.

en soms moet men letten op temperaturen welke ontstaan tussen dakbeschot en onderkant dakpan(platen) dit kan nog wel eens invloed hebben op de type folie.
pakweg 3 maanden wordt gehanteerd. maar ik zie 3 weken levertijd op de dakpanplaten dus dat komt wel goed.


Het dak ligt er nu al een half jaar op. deze is 2 weken later er op gemonteerd en tot op heden werkt het spinvlies folie keurig.
Met harde wind wil het soms nog wel eens onder de afdekplank druppels waaien. het hout er onder is dan inderdaad beschermd.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Mooi hokkie word het! Blijft een van de leukste dingen om te doen. Zelf heb ik intussen 80 m2 aan schuur en stallen gebouwd op het erf. Wel minder sjiek. Nu moet er nog een stuk bij voor de trekker enzo. Dit vind ik altijd het mooist
index.php




Onder de 22 graden dakhelling moet je onder pannen iig spinvlies leggen. Werkt als een malle en tis geen extra werk als je het dak toch kaal hebt.
Zelf ga ik alle pannen nog van de boerderij halen (en das wel een beetje werk) omdat het ook helpt tegen inwaaien. En dat is in het buiten gebied toch een aanslag op het energie verbruik. Ik heb meer last van wind als van lage temperaturen.
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE 4:

IMG_1100.jpg
Aan de achterkant van de schuur begonnen met het monteren van de planken aan de boven gevel.

IMG_1101.jpg

IMG_1147.jpg
Het resultaat van paar avondjes stoeien.

IMG_1148.jpg

IMG_1150.jpg

IMG_1151.jpg

IMG_1152.jpg
Begonnen met het dak er uit zagen om de laatste 2 balken in de balklaag te kunnen zetten.
de vloer had ik er toen al voor 3/4de gedeelte in.

IMG_1165.jpg
Ik moest nog 2 balken er in leggen, de linkse balk moest er nog in. toen heb ik een balk er tussen gedaan omdat ik ook graag in de schuur naar zolder wil kunnen.
Ik heb op de kopgevel ook een luik zitten maar deze is meer bedoelt om mijn hout wat ik zelf zagen met de alaskan sawmill op te slaan.

Deze update is niet de interessantste maar de volgende wordt weer leuker.

Groeten Niek
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE 5:

IMG_1221.jpg
Na de achterkant van de boven gevel dicht te hebben gezet ben ik begonnen met het frame aan de voor kant.
Hier komt in het midden een kozijn in van 100 cm breed en 60 cm hoog. dit voor het kunnen opslaan van mijn hout voorraad.
Tevens is mijn zolder natuurlijk ook voor het opslaan van gereedschap wat ik niet vaak gebruik en voorraad van mijn elektra en loodgieters materiaal waar ik nog veel gebruik van maak in de beunhaas.

IMG_1231.jpg
Boeien er aangemaakt.

IMG_1263.jpg
Spinvlies folie aangebracht op de gevel.

IMG_1524.jpg
Ondertussen al inkopen gedaan voor me nieuwe werkplaats straks. De oude scheppach hm 2 ingeruild voor deze kity 638.

IMG_1626.jpg
Hier hebben we hem opgehaald uit het zuiden van het land. Nu staat hij in Enschede.

IMG_1627.jpg
Na het transport en goed afgedekt te hebben was het door de sneeuwval die dat toch nat geworden. Aangezien hij ben kennis in de schuur staat omdat ik de ruimte nog niet gereed heb, hebben we hem helemaal droog gemaakt en hem in de olie gezet tegen het roesten.

IMG_1946.jpg
Het was zo ver om de kozijnen te gaan maken voor de schuur. Dit is gebeurd is de eerste week van januari.

IMG_1947.jpg
Direct helemaal op lengte gemaakt en in de grondverf.

IMG_1801.jpg
S'middags de kozijn al geïnstalleerd aan de voorkant. Deze klus was lastiger dan gehoopt i.v.m. dat de voor en achterwand staan maar geen zijwanden. dus de stevigheid is niet optimaal. er zitten wel 1 schoor in maar deze was niet is staat de wanden waterpas te houden. De schuur bleek op 2 meter 3 mm naar achteren te hellen.
Gelukkig het hele frame kunnen drukken met 2 pijpklemmen tegen de bestaande schuur. Hierna kon ik dus het kozijn aan het framewerk en beton vast zetten.

IMG_1802.jpg
Aan de achterkant ook het kozijn er ingezet. Deze deur heb ik ooit ook in mijn bestaande schuur moeten zagen om bij de grond achter mijn schuur te komen. deze grond is voor een gedeelte van mij en gedeelte van de gemeente (speeltuin acht mijn tuin) de oude erf afscheiding was verrot, voor mij niet zo probleem omdat me schuur ingesloten was tussen de oude coniferen die langs de schuur liepen. maar bij de speeltuin is een nieuwe schutting geplaatst en deze is 50 cm voor de oude gezet.
ivm met natuurlijk boompjes en andere onkruid en ellende was dat goedkoper. Maar doordat ik dus achter de schuur nu ruimte heb van 1.40 meter dacht ik die ga ik benutten. dus heb er een deur in gezaagd om er bij te kunnen komen. de helft van deze grond is nog van mij dus nu kon ik daar dus ook mooi een muur storten voor de nieuwe schuur. De nieuwe deur wordt straks voor bij de afzuiging's hok en houthok te komen die ik hier ga maken.

IMG_1804.jpg
Isolatie binnen voor de zolder. Deze zit er nu mooi in. Was niet heel fijn werk aangezien mijn zolder laag in maar het is gelukt.

IMG_1810.jpg
Van mijn schoonvader een aantal stukken 40 mm oukome multiplex gekregen. Genoeg voor alle deuren van de schuur en misschien ook nog wel een werkbank.
Hij werkt in een werkplaats van bouwbedrijf. Direct ook maar een Liniaal besteld van 263 cm om de deuren netjes te kunnen zagen. Zag het niet zitten om met de platen op de zaagmachine zelf te gaan stoeien.


IMG_1809.jpg
Scharnieren en rvs schroeven voor deur zijn ook binnen van ecotools.

IMG_1726.jpg
Omdat ik meerdere platen voor de deur moet gaan verzagen en weer lijmen had ik besloten maar een kleine investering te doen in bessey,
Ik had al een aantal grote krev klemmen, met deze set er bij moet ik een heel eind komen.

In de volgende update komt de bekleding van de voorkant en het maken van de achterdeur aan bod. Deze heb ik er eindelijk sinds dit weekend in zitten.
Ben op moment bezig aan het maken van de 2 tuindeuren aan de voorkant.

Groeten Niek
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE 6:

In deze update het maken van de achterdeur van de schuur. heb hem helemaal zelf gemaakt en nagemaakt van een plaatje wat me aansprak op internet.

9348428C-ECA7-4175-909B-7202E9632E78.jpg

Als eerste begonnen met het verlijmen van 2 stroken 40 mm multiplex, had een partij stroken van me schoonvader die in een timmerfabriek werkt. Hier na begonnen het aftekenen van alle frees bewerkingen.

33080FF8-7F8C-4114-8321-34C3214DF5B9.jpg

Scharnieren sparing er uit frezen.

7CF690A7-A444-4A4F-8161-70B914991381.jpg

Eerste freesbewerking is gedaan.

IMG_1917.jpg

Hier de deur met alle frees bewerkingen er in en in de grondverf.

IMG_1922.jpg

3 punt sluiting er in frezen, boren en hakken.

D06B4C09-9C69-4E25-AB3B-1E00262104B0.jpg

B329FDA3-EBEB-4838-8E27-C9CD100DDE72.jpg

D0DC1345-4B61-4168-B85A-E45E63F8D201.jpg

IMG_1938.jpg

IMG_1939.jpg

Slotplaat en bijzet kommen er in frezen met mallen die ik voor de tijd heb gemaakt. Dit is voor de toekomst nog wel eens makkelijk.

440CF7B1-B70D-4DB4-B768-C19C92CB3C70.jpg

2C9A6796-ED23-4DBA-AD44-9BBB2B8FC6BC.jpg

Scharnieren frezen in kozijn.

IMG_1927.jpg

En dit is het resultaat na het monteren.

Op moment ben ik bezig met de voorste tuindeuren van de schuur.

Update volgt weer.

Groeten Niek
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
heel mooi. een droomproject om zelf je shop te kunnen bouwen. Aangezien je het een Mancave noemt komt er toch wel een bar en pooltafel in hoop ik??? over beide kan je een plaat gooien en als werkbank gebruiken :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.