vlak- vandiktebank advies voor eiken balken van 45mm dik en 210mm breed

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@L.N. Ik woon in Maarssen vlakbij Utrecht. Dat zou inderdaad wel fijn zijn als er iemand dat wilt en kunt laten zien. Oke en die zijn eventueel dus niet nieuw meer te bestellen? Ik denk als ik er een ga kopen misschien beter iemand mee kan nemen die er verstand van heeft. Moet ik eventueel mijn budget naar boven bijstellen?
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@ Ronald L. Dat is opzich ook wel een idee, maar de tafel die ik ga maken moet nu 1.60 worden dus dan zou ik af kunnen met 1.8 meter lengtes. Over het algemeen gebruik ik geen balken verder die langer dan 2.5 meter zijn. Later wil ik keukenkastjes gaan maken van eiken houten planken. Deze kunnen opzich wel korter gemaakt worden, maar voor de lange stukken vind ik het mooier om een hele plank lengte te gebruiken.

- - - Updated - - -

@ Pel wat voor vlak vandiktebank gebruik jij?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@L.N. Ik woon in Maarssen vlakbij Utrecht. Dat zou inderdaad wel fijn zijn als er iemand dat wilt en kunt laten zien. Oke en die zijn eventueel dus niet nieuw meer te bestellen? Ik denk als ik er een ga kopen misschien beter iemand mee kan nemen die er verstand van heeft. Moet ik eventueel mijn budget naar boven bijstellen?

De onderdelen voor Inca’s zijn te bestellen bij Doebeli in Zwitserland, maar die zijn erg duur. Incamachines (.com) heeft ook onderdelen en is soms duurder en soms goedkoper dan Doebeli. Waar je onderdelen voor de Kity koopt weet ik niet.Scheppach bestaat nog gewoon en je zou de onderdelen daar kunnen bestellen.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
@Miller, ik zou zoals al werd gesuggereerd gebruik maken van een Stadswerkplaats. In Utrecht is er ook een. Ik ken die zelf niet maar heb hele positieve ervaringen met de Stadswerkplaats Groniningen in de tijd dat ik zelf nog geen grote machines had. Zij hebben professioneel spul staan op krachtstroom voor het zware werk. Je kunt dan zelf iets lichtere en compacte machines aanschaffen voor het lichtere werk.
Overigens heb ik zelf inmiddels een 40 jaar oude Weber Vlak en vandiktebank op krachtstroom met 50 cm brede doorvoer. Zo’n machine kan het werk makkelijk aan. Bij het vlakken van zware balken gebruik ik rolbokken als extra ondersteuning maar bij het vandikte schaven doe ik dat zelfs zonder ondersteuning. Het mechanisme is zo sterk dat dit zonder problemen gaat. Dit ter info voor het geval je toch de aanschaf van een zware machine overweegt. Het zelf sleutelen aan de machine is niet ingewikkeld, ik heb veel tijd besteed aan het goed afstellen van de aandrukrollen en dergelijke maar dat gaat prima.
succes!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Volgens mij is de Kity op Marktplaats (link hstraat) op krachtstroom gezien de stekker en daarom minder interessant. Het is ook de reden waarom deze moeilijker verkocht wordt en verklaart waarom de prijs relatief laag is.
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@hstraat.... Hartelijk bedankt voor je informatie. Het is volgens mij wel krachtstroom, maar ik denk dat ik inderdaad maar gewoon krachtstroom aan ga leggen en de machine dan even op hold zet.
Wat @HarmonyInHout suggereert lijkt mij het verstandigste om naar de Stadswerkplaats te gaan voor een aantal jobs. Ik ben alleen benieuwd of je dan ook gewoon op je gemakt je dingetje kan doen zonder dat iedereen in de weg loopt en het ontzettend druk is. Hoe was dat in Groningen?
Oke als iedereen het zegt dat het makkelijk is dan durf ik het wel aan. Heb geen 2 linker handen en sleutelen kan ik wel, maar was bang voor moeilijke mechanismes etc.

Bedankt tot zo ver!
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
@Miller, de Weber heb ik 10 jaar geleden 1750 euro voor betaald. Machine was in hele goede staat en is bijna onverwoestbaar. Een heel bedrag uiteraard maar ik ga er van uit dat ik er nog heel lang mee vooruit kan...
over de Stadswerkplaats, ik zou er een keer langs gaan om te kijken en te overleggen. In Groningen was het meestal niet heel druk en liep er een meubelmaker rond als begeleider voor als dat nodig is.
gr, Harry
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@HarmonyInHout bedankt voor je informatie. Ik ga eens langs bij die in Utrecht. Op vrijdag en zaterdag kan ik er gebruik maken van machines maar dan moet ik laten zien dat ik overweg kan met de machines. Het basisprincipe snap ik wel alleen de machine specifiek moet ik nog achter zien te komen. Dat gaat vast goed komen. Ik geloof dat ik het zo ga doen. Hartelijk bedankt allemaal voor jullie input. Mochten jullie nog tips hebben.... Altijd welkom!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.