Welke machine meest geschikt? Afkort/zaagtafel/combo

tomant

Nieuw lid
3 feb 2014
3
0
Binnenkort plan ik een tuinhuis in HSB te bouwen. Daarbij zal ik redelijk wat afkort werk hebben. Daarnaast komt er op de HSB een verticale gevelbekleding. Hiervoor zal ik dus ook de planchetten over een lengte van 3m moeten schulpen. Momenteel beschik ik enkel over een invalzaag met 2x 1400mm lineaal. Deze voldoet prima voor plaatmateriaal, maar ik vind het niet zo handig werken voor smallere stukken. Ik heb best ook nog wel wat moeite om ermee repeterend mooi gelijke en haakse stukken te zagen. Maar dit zal waarschijnlijk meer aan mijn manier van werken en opstelling liggen.

Na de werken wil ik graag iets verder hobbymatig gaan werken. Daarmee denk ik typisch aan kistjes/snijplanken om mee te starten. In bijna alle video's wordt standaard gebruik gemaakt van een zaagtafel, veel minder van een afkortzaag. Vandaar dat ik twijfel om met het budget "enkel" een afkortzaag te kopen.

Budget is max 600eur. Ik zie volgende opties:

Optie 1: Alles gewoon met de invalzaag doen en er gewoon beter mee leren werken. Ik had hier om het forum al de tip gevonden om een haakse stopblok aan het lineaal te bevestigen. Zo zou ik er eventueel ook mee kunnen afkorten. Maar dit lijkt me niet zo handig. Eventueel kan ik investeren in een MFT tafel (of er zelf een maken natuurlijk).

Optie 2: Afkortzaag met boventafel. Genre "Ryobi RTMS1800" of "Bosch GTM 12". Tendotools heeft er ook een die er qua prijs tussenin zit "Tendotools TT305UTC" (http://www.tendotools.com/nl/kap-en-verstekzaag-met-boventafel-tt305utc.html).
Nadeel lijkt me de beperkte breedte bij het afkorten. Dit is slechts 13-15cm, waardoor de dakbalken al in 2 keer moeten gebeuren. Voordeel lijkt me het schulpen tegen de aanslag. De beperkte zaagtafel speelt eigenlijk weinig rol, aangezien ik al een invalzaag heb voor grotere platen.

Optie 3: Afkortzaag met trekfunctie en schulpen met de invalzaag. Voor de werken zou dit prima zijn, maar nadien moet ik waarschijnlijk toch een zaagtafel aanschaffen om kleinere stukken te maken.

Optie 4: Afkorten met een zaagtafel. Hiervoor zag ik bij Tendotools de Slider TT220 (http://www.tendotools.com/nl/nieuw-trek-en-verstekzaag-tt220.html). Maar ervaringen hierover vind ik helemaal niet terug. Alternatief zou een Dewalt 745 zijn. Is het te doen om hiermee mooi gelijkmatig af te korten?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou nu kiezen voor degene die je op dit moment het meeste nodig gaat hebben (afkortzaag??) en daarna sparen voor de ander. Als je grotere lengtes wil afkorten is dat 'niet' te doen op een zaagtafeltje, maar als je op later moment exact op breedte wil gaan zagen is een zaagtafel(tje) onmisbaar.
 

tomant

Nieuw lid
3 feb 2014
3
0
Ik zou nu kiezen voor degene die je op dit moment het meeste nodig gaat hebben (afkortzaag??) en daarna sparen voor de ander. Als je grotere lengtes wil afkorten is dat 'niet' te doen op een zaagtafeltje, maar als je op later moment exact op breedte wil gaan zagen is een zaagtafel(tje) onmisbaar.

Ok snap ik. Heeft het dan zin om voor een afkortzaag met boventafel te gaan om te gaan schulpen? In de eerste plaats dus om gevelbekleding planchetten over de volle lengte te schulpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.