Doe ik iets fout?

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Ik heb van het werk een bovenfrees geleend. Een einhell maar wat voor type weet ik zo niet. Hier heb ik zelf een kantenfrees met bovenlager bijgekocht.
Eerst maar even aan het oefenen geweest maar het ging niet zo lekker. Het meubelpaneel was bedoeld als geleiding, niet om uit/af te frezen.
De freesdiepte heb ik zo diep mogelijk en de frees zelf zit zo ver mogelijk in de freesmachine (zoals ik geleerd heb bij de meubelmakerscursus).
Mijn vraag is nu dus, doe ik iets verkeerd en zo ja, wat?
2018-02-05 06.16.01.jpg2018-02-05 06.16.10.jpg2018-02-05 06.16.55.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Het kogellagertje moet wel tegen je hout lopen als geleiding en als ik naar je foto kijk zit het zo hoog dat het bij het minste of geringste beweging er af loopt waardoor je in je hout freest......
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Het kogellagertje moet wel tegen je hout lopen als geleiding en als ik naar je foto kijk zit het zo hoog dat het bij het minste of geringste beweging er af loopt waardoor je in je hout freest......

Dit antwoord was ik al bang voor, maar de enige manier waarop ik die diepte kan halen is door de frees minder ver in de machine te doen. Kan dit kwaad?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een heel klein stukje niet maar wees voorzichtig, als je frees er niet goed in zit kan dit gevaarlijke taferelen opleveren
zo een frees draait zomaar 20.000 tot wel 28.000 toeren, als die frees er uit komt word zo een projectiel net zo gevaarlijk als een kogel
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
ook van belang is de locatie van het lagertje, als je mal/referentievlak onder het te frezen materiaal ligt heb je juist een freesje met een lager aan de onderkant nodig (of je werkstuk omdraaien zodat je weg te frezen materiaal onderop zit)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je mag verwachten dat een kantenfreesbit met bovenlager voldoende steellengte heeft om het lager 'helemaal' onder de voetplaat uit te laten steken - anders schiet t zijn doel voorbij. Wel denk ik dat je m zo moet monteren dat de frees maximaal ge'plunged' is...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat de shaft/shank van de frees er zo diep mogelijk in moet zitten is volgens mij niet waar maar het mag wel.
De shaft/shank van de frees moet wel iets onder de spantang in de frees uitkomen ik denk dat iets van 5-10mm voldoende is.
Dus van belang is hoelang die shaft/shank is om er goed en veilig mee te kunnen werken.
Vaak zijn bij die Ch....frezen de shaft erg kort, let daar dus goed op, als de spantang bv. al 20mm diep is moet je al gauw een shaft/shank van 40-50mm hebben.
Mvg, :).
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Het freesbitje moet inderdaad wat meer uitsteken. Dat kan ook gewoon. Er zal vast een te berekenen lengte zijn die je maximaal moet 'insteken', maar daar ben ik niet in thuis. Ik steek in ieder geval nooit minder dan de helft van de schacht in de frees (bij grotere diameters laat ik meer insteken, gezien de krachten groter zijn) en nooit meer dan ik nodig heb om te kunnen frezen (ga je ook niet snel te diep :)).
Als de schacht maar goed ingeklemd zit, anders heb je wel heel snel een probleem. Als je een verticaal verloop ziet in je freesresultaat en je kan niet verder klemmen, dan is er iets mis en zou ik het apparaat niet meer gebruiken, tot duidelijk is wat de oorzaak is. Een losgetrokken freesbit op 20.000 toeren wil je echt niet!

Overigens is het niet ondenkbaar dat de Einhell (het is een budgetapparaat), mogelijk een kleine slag kan hebben in de as, waardoor je ook niet altijd even glad en strak kan frezen (ook materiaalafhankelijk). En ook het freesbitje zelf kan een probleem zijn, als de lager en de mesjes niet perfect parallel lopen, iets dat ik bij budget freesjes ook vaker gemerkt heb.
Mesjes die uitsteken of net iets minder diep liggen, zie je nog wel vlot, maar een lager dat net niet perfect rond loopt, maar heel lichtjes in een ellips denk je niet zo snel aan (tenminste ik in beginsel niet :eek: )

Persoonlijk gebruik ik liever een geleiding waar ik de frees tegen laat lopen en geen bitje met lager, tenzij dit door de vorm niet kan.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal morgen even kijken hoever ik het freesje omlaag kan brengen, dit hoeft maar een paar mm omdat het wieltje ook niet zo groot is. De frees heb ik op de foto's maximaal 'geplunged'.
De shaft is geloof ik zo'n 40-50mm lang. Ik heb deze bij een lokale ijzerwarenhandel gekocht. Kostte me ook 22 euro, dus deze is absoluut geen budget :p Ik ga er dan ook vanuit dat deze voor die prijs exact parallel loopt.
Het zou inderdaad makkelijker zijn om de machine zelf te geleiden, maar ik weet zo even niet een andere manier om een rechthoek te frezen waar mijn handcirkelzaag precies in valt.
Ik hoop niet dat de machine zelf een slag heeft. Morgenavond verder oefenen!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Zo te zien kan deze machine gewoon niet diep genoeg ingesteld worden. Als je de frees er nog verder uit laat steken wordt het restant in de kop waarschijnlijk wel erg kort.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik doe meestal niet zo moeilijk over de bevestiging van de freesbitjes, even de diepte van de spanhuls opmeten en die lengte op het as van het bitje aftekenen en dan tot die diepte er in zetten. Dan zul je vast genoeg lengte overhouden voor een goede geleiding met het lager. Je kunt freesbitjes ook te diep zetten waardoor je ze klemdraait en vaak moeilijk te verwijderen zijn.

Fons
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo te zien kan deze machine gewoon niet diep genoeg ingesteld worden. Als je de frees er nog verder uit laat steken wordt het restant in de kop waarschijnlijk wel erg kort.

dit lijkt mij idd de oorzaak van het probleem.


Voor wat betreft hoe ver een freesje mag uitsteken, op de frezen die ik koop staat gewoon stiksimpel een lijntje met een dikke pijl tot hoever je die freesschacht moet steken, lekker makkelijk.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Ik kan op deze frees helaas nergens een streepje vinden.
Na wat verder gekeken te hebben naar de machine ben ik erachter gekomen dat hij nog wel dieper kan, maar dat dit belemmerd werd door het afzuig hulpstuk. Nou heb ik een klein stukje geprobeerd zonder afzuiging, maar dat maakt gelijk een ontzettende stofbende, dus dat is geen goed idee.
Daarnaast is de spindle ook absoluut niet meer recht, het uiteinde van de frees maakt een enorm excentrische beweging
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Daarnaast is de spindle ook absoluut niet meer recht, het uiteinde van de frees maakt een enorm excentrische beweging

ow dat is jammer, dan zou ik de frees niet eens meer gebruiken. Ook al steek je de frees terug, een freesje moet gewoon om zijn as draaien en niet in onbalans zijn. Mij te link met 20.000 of meer omwentelingen.
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Haha, het freesje was 22 euro, dus die is echt meer waard dan de hele machine ;)
Nee, ik zal hem niet meer gebruiken. Ik zal zo ook aan mijn collega doorgeven dat de machine niet meer goed is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.