Lamp eikenhout balk

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ja, die moet ik even schuldig blijven tot ie hangt. In alle enthousiasme dat ie werkte, vergeten foto's te maken. En gisteravond opgeborgen om ruimte te maken voor het volgende project.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mooi project Leroy! Maar kun je geen afdekplaatje van een reststukje eiken maken?

Bedankt! Had ik gedaan, maar toen ik een reststuk aluminium had gemaakt vond ik dat een stuk mooier. Tevens zie je er straks niks meer van, als die op hoogte hangt.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Hij komt 2,00 meter hoog te hangen, dus hij mag wel degelijk ingebouwd worden. Alleen de afdekking zul je zo gauw niet zien. En daarnaast ziet het er ook gewoon netjes uit, als iets mooi afgewerkt is.
Dat warm worden, tsja, hij is speciaal voor inbouw, maar even aankijken. Anders een raster gaatjes erin boren.
 

Leodijk

Nieuw lid
2 mrt 2018
4
0
Ziet er gaaf uit!
Waarom heb je de trafo niet aan een uiteinde gemaakt? Dan hoefde je niet een hele sleuf te maken voor de kabel van de led strip. En kan je met de voedingskabel omhoog langs de ketting.
Ik wil graag een led strip erin die kan dimmen en met afstandsbediening. Dat je functioneel licht hebt als je iets wilt lezen aan tafel en gedimd licht tijdens het eten.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb de trafo in het midden gemaakt i.v.m. de locatie van het stroompunt in het plafond. En ik zag het zo bij andere voorbeelden en vond het niet storend, zeker niet omdat ik een mooi stroomdraad heb gekocht.
Wat jij wil zit hierin verwerkt. Dimmen met een afstandbediening. Set led strip en aluminium profiel heb ik bij ledstripkoning vandaan.
 

Leodijk

Nieuw lid
2 mrt 2018
4
0
Ok. Bedankt voor de site. Ik ga eens kijken wat ze hebben. Kan je een link geven van wat jij hebt?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
De lamp hangt!

IMG_4275.jpg

IMG_4276.jpg

IMG_4277.jpg

IMG_4278.jpg

De keuze om de trafo in het midden te plaatsen kwam waardeloos uit, aangezien ik in eerste instantie het idee had om de lamp 90 graden gedraaid op te hangen, alleen kwam ik dan voor geen meter uit met de bevestiging in het plafond. Vandaar dat nu de kabel terug loopt via de ketting. Nu de lamp al een week hangt stoort het niet meer.
Wat wel stoort is dat de dimmer niet werkt. Het licht is iets te fel voor het mooie. Maar even terug naar de Hornbach.
 

Leodijk

Nieuw lid
2 mrt 2018
4
0
Leuk! Ziet er goed uit. Ik ga ook aan de slag binnenkort. Heb al wat spullen liggen thuis.
Zat zelf ook te twijfelen tussen kabel of ketting. Maar ga denk ik toch voor een kabel. Vond een ketting ook wel mooi en mss iets sterker dan een kabel ivm het gewicht. Maar er gaat toch veel aandacht naar de kabel ipv de lamp zelf.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Leroy,

Voor het dimmen kun je het beste voor 3-4 dollar een 12v / 8A dimmertje in plastiek bestellen via Ali of ebay.com die kun je uit het kastje slopen en in je plaatje op de bovenkant verstoppen. Dan zou ik over de halve lengte een gleufje frezen en daar kabel inleggen en dan een dun latje erover...

Suc7.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
..... Nu de lamp al een week hangt stoort het niet meer......

Mooie lamp als je van die stijl houdt.
Maar wat mij stoort is het snoertje wat van het midden terug loopt naar de ketting. Dat kan je toch vrij makkelijk even met de frees weg te werken.
En ik zou het snoer wat strakker door de ketting vlechten.

Groet Roelof
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je het snoer niet weg kan werken, kun je beter voor een mooi snoer gaan. Zelf heb ik het met een stoffen kringelsnoer opgelost:

IMG_0577.jpg

Chips, je kan over het plafond lopen. Draai hem vanavond op de pc wel even. (Gedraaid:))

Leuk! Ziet er goed uit. Ik ga ook aan de slag binnenkort. Heb al wat spullen liggen thuis.
Zat zelf ook te twijfelen tussen kabel of ketting. Maar ga denk ik toch voor een kabel. Vond een ketting ook wel mooi en mss iets sterker dan een kabel ivm het gewicht. Maar er gaat toch veel aandacht naar de kabel ipv de lamp zelf.

Een staalkabel van 1 mm heeft een breeksterkte van 57 kg. Bij een test op werk lag dat nog hoger. Dus met de sterkte zit dat wel goed, het is de bevestiging die je goed moet uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
De balk met ledlamp vind ik heel mooi. Echt een combi van moderne techniek en oud materiaal.
Die kettingen vind ik minder. Doet me denken aan die houten wielen die ze vroeger veel hadden.
Ik denk dat ik iets met 1 centrale kabel zou hebben gedaan.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt voor de reacties en de kritiek.
Het snoer (wat al een mooi stoffen snoer is) wat nu uit de lamp komt, zal nog weg gewerkt worden aangezien er al een sleuf loopt, zie de foto's. Wat mij niet meer stoort is dat het snoer via de ketting omhoog loopt, ipv het idee om het los naar beneden te laten hangen vanuit het midden, maar ga het eens wat netter proberen te vlechten, misschien dat dat netter oogt inderdaad.

De dimmer die er tussen zat (in de lamp met afstandbediening), heb ik ertussen uit gehaald, want er zit ook een dimmer in de muur. Dit resulteerde in halve kracht licht. Geen idee waar de fout, ik heb ook te weinig verstand van stroom. Mijn maat zei dat het nog kan om de draadjes om te wisselen in de trafo, aangezien er 1 zwart was. Iets met een schakeldraad ofzo :confused:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als ik het goed zie is de trafo die je hebt niet dimbaar, en als je dus wilt dimmen zul je de dimmer tussen de trafo en je led strip moeten zetten. waarschijnlijk werkt de dimmer in je muur nu ook niet of niet zoals het hoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.