Lamp eikenhout balk

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Beste allemaal,

Op dit forum het idee gekregen om een balk met led strip te maken. Dit zal een klein verslagje worden, maar tevens ook gelijk een vraag m.b.t. mijn tekort komende kennis van stroom.

IMG_4067.jpg

IMG_4070.jpg

IMG_4071.jpg

IMG_4072.jpg

IMG_4074.jpg

IMG_4073.jpg

IMG_4075.jpg

Tot zover gaat het prima :cool:

Nu de vraag: Hoe moet ik onderstaande stekker ombouwen om er een kabel van te maken die direct op het stroompunt aangesloten kan worden in het plafond? Graag in Jip en Janneke taal :confused:

36-watt-24v-1-5a-adapter-voor-led-strips.jpg

Alvast bedankt!
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Deze 'stekker' is niet alleen stekker maar ook trafo
Je zult dus in het plafond een stopcontact moeten plaatsen waar vervolgens deze stekker in past.
Zal niet gemakkelijk worden ivm de beschikbare ruimte in het plafond
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Sowieso zal dat niet gaan, aangezien het stekkertje maar een snoer heeft van 1 meter en het plafond is 3 meter hoog. En wil wel een mooi snoer naar boven laten lopen.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Snoer verlengen (is niet ieders ding) maar toch..
Of nieuwe (platte) trafo kopen die rechtstreeks op de 220 aangesloten kan worden en waarvan de kabel naar
de lamp lang genoeg is.
De (platte) trafo vind meestal wel plaats op het plafond maar is natuurlijk situatie afhankelijk.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
aangezien het plafond 3m hoog is veronderstel ik dat er ook geen vals plafond is waar je iets kan wegwerken. Enige oplossing is dan om stroomkabel van het plafond naar de balk te brengen een bovenaan in de balk een holle ruimte te maken (evt afgedekt) waar je de adapter ik kwijt kan.

groet
Wim
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Daar zat ik ook al aan te denken, maar wat voor snoer heb ik nodig en hoe sluit ik dit snoer aan op de adapter?
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Ik zou het simpel houden. Bestel een mooi snoertje bij bijvoorbeeld Snoerboer, bestel er meteen een stekker én een contrastekker bij.
Dan maak je inderdaad een holle ruimte in je balk (met een mooi bijpassend afdekplaatje) en steek je de adapter in de contrastekker.

Als je het mooie snoertje een keer zat bent, is dat nog eens te vervangen.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik zou aan de bovenkant van de lamp in het midden gewoon een gat uit frezen waar je de trafo+contrastekker in kwijt kunt.
Vervolgens afdekken met een rvs plaatje met een doorvoer voor de kabel in het midden.
Denk voor de afwerking dat het plaatje dan in de balk moet vallen.
Kan makkelijk bij dit soort hout in combinatie met RVS of aluminium
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt voor het meedenken. Ik wil het toch wel netjes maken, want met een contrastekker wordt het allemaal wel erg krap denk ik, dus een andere trafo.

https://ledworld.nl/meanwell-led-trafo-25w-24vdc-1-1a-ip20-rs-25-24.html
Het is een 24 volt led strip met een verbruik van 9,6 watt. Is dit de juiste trafo? Heb geen zin om 3 weken op Ali te wachten.

De stekker op het plaatje is ook echt degene die erbij zit. Kan ik de vrouwelijke kan van de stekker (dat kleine pieltje) gewoon losknippen en aansluiten op de bovenstaande trafo?

En is onderstaand snoer de juiste om vanuit het plafond op de trafo aan te sluiten?
https://www.snoerboer.nl/zwart-strijkijzersnoer.html
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Of het de goede trafo is , kun je zien op je huidige trafo en de beschrijving van de ledstrip.
Ik durf zo niet te zeggen of dit goed is.
de vrouwelijke connector kun je inderdaad gewoon loshalen en aan de nieuwe trafo monteren.
De kabel die je voorstelt is niet geaard hé!
Op zich is dit niet zo'n probleem , maar ik weet niet of je trafo geaard dient te worden.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een aardedraad er bij.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zou dan gaan voor deze uitvoering die is gesloten. Je kan dat kabeltje van de andere adapter wel hieraan zetten, alleen moet je goed opletten dat je de plus en min goed zet, anders heb je gewoon geen licht (dan gewoon de draden omdraaien en klaar is Leroy).

Dat snoer van 2 x 0.75 is prima, meer heb je echt niet nodig.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Heren, bedankt!

ik ga de platte driver bestellen en een mooi snoertje bij snoerboer.

ps eerst even kijken of de specificaties hetzelfde zijn als de huidige adapter of course
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb het zelfde gemaakt.
Zoals de rest al aangeeft heb ik ook een losse adapter gebruikt welke je met losse kabels aan kunt sluiten.
Snoer uit het plafond, gewikkeld aan een stalen ketting. Ketting in ijzersulfaat gelegd, hierdoor gaat de zinklaag er af en wordt hij zwart.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Productief zaterdagje achter de rug.

IMG_4110.jpg
De frees erin gezet en afmaken met de beitel. Links zie je een stukje van de sleuf welke vanuit de kant komt waar de kabel van de onderkant naar de bovenkant gaat.

IMG_4111.jpg
U ziet op de achtergrond nog een klein boortje, om het gat wat verder uit te diepen, omdat de frees niet diep genoeg kwam.

IMG_4112.jpg

IMG_4117.jpg
Trafo erin. Uiteindelijk van dezelfde leverancier als de led strip. De ledstrip had meer A (ampere?) dan de meeste drivers die op andere sites werden aangeboden, dus maar op veilig gespeeld en daar besteld.

IMG_4113.jpg

IMG_4116.jpg
Hier even de camera tussendoor vergeten. Aluminium plaatje op maat geslepen en een latje beukenhout op maat gemaakt. Had toevallig deze maat ongeveer liggen en vond de overeenkomst qua kleur en tekening niet storend.

IMG_4114.jpg

IMG_4115.jpg
Ik dacht dat ik de led strip zonder eindkapjes mooier vond. Totdat ik de afdekking erop klikte en zag dat er een spleet ontstond. Eindkapjes natuurlijk van de werkbank afgeveegd en nooit meer terug gevonden.

IMG_4118.jpg
Teststukje met danish oil afgewerk. Erg tevreden over het resultaat. Krijg de foto niet anders geupload, excuses voor het nekzeer. Heerlijke sloffen overigens :cool:

Ophanging doe ik met een zwarte, grove ketting met gesloten schroefhaken, ook in zwart gespoten. Dit zal nog even op zich laten wachten, aangezien ik over een paar weken pas in mijn nieuwe huis trek.
Afgewerkte resultaat zal komende dagen volgen.
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er goed uit. Hoe heb je de ketting gespoten? Nog voorbehandeld?


Ketting is al zwart, alleen haken moet ik zwart spuiten. Ik moet het antwoord schuldig blijven waarmee. Mijn frame van mijn tv meubel ook mee gedaan en is 1 keer dekkend matzwart, niet voorbehandeld in ieder geval. Ketting en haken komt bij een vriend vandaan, die het ook voor mij zwart spuit.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
En gisteravond na een eerste laag danish oil opgeschuurd en nog een keer in de olie gezet.

IMG_4122.jpg

Nu wachten op de haken en de ketting. En de sleutel van het huis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.