Schaal uit Taxus

tuoh

Oud hout
Vandaag de draaibank nog eens aan het werk gezet, een tijdje geleden van iemand vier dikke rollen Taxus gekregen, en die stukken smeekten als het ware om ze te draaien :D
Nu is Taxus een heel prettige houtsoort om mee te werken, de draad mag nog zo warrig zijn, toch kan je het stuk heel mooi glad draaien, en afwerken.
De stukken bevatten wel veel schors ingroei, wat dan ook goed te zien is aan de wand van de schaal.
De buitendiameter is 300mm geworden, terwijl de wanddikte verloopt van bovenaan 15mm naar het midden 8mm terwijl de bodem ook 15mm geworden is. Door de ingegroeide schors is de wand onderbroken, maar door de wanddikte wat dikker te houden ging het draaien toch zonder problemen.

De Schaal word afgewerkt met Tungolie, er staan al vier lagen op, morgen volgen nog een paar lagen.

Mvg,

André

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie forse schaal André!
Vooral de bredere rand heeft een goede verhouding tot de "scheur". Hiermee komt de schorsingroei in balans met de rest van de schaal. Proficiat!
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Taxus, de houtsoort die om de nummer 1 positie vecht met Gouden regen. Prachtige kleuren.
Ik probeer altijd stukken wit spinthout te laten staan ter contrast, dan knalt het oranje er nog beter uit. Wel oppassen met de toxiciteit natuurlijk, dus voor 'deeg kneden' is de schaal niet geschikt. Dat levert gelukkig wel weer meer opties op tot afwerken.

Mooi robuuste schaal André, stukken schors in het hout maakt het veel interessanter om naar te kijken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
robuust!! erg goed in verhouding. dat moet een beste taxus geweest zijn. taxus laat zich inderdaad erg goed bewerken. mooi project
 
A

Athanor

Guest
Prachtig André! Mooi hout dat Taxus.

Is dat niet heel link om een stuk hout met zo'n scheur te draaien? Ik krijg het gevoel dat de beitel er zo in kan schieten en zie het handvat dan al tegen mijn kaak slaan :roll:

Fons
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Tuoh,

super mooie schaal hoor! Die tekening van het hout, de scheur, de vorm... mooie verschijning!

Gr. G.A.V.
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Prachtig André! Mooi hout dat Taxus.

Is dat niet heel link om een stuk hout met zo'n scheur te draaien? Ik krijg het gevoel dat de beitel er zo in kan schieten en zie het handvat dan al tegen mijn kaak slaan :roll:

Fons

Daar is geen enkel gevaar voor hoor, door de draaisnelheid voel je de scheur niet eens tijdens het draaien.
Bij het schuren moet je dan weer wel heel attent zijn of je schuurpapier vliegt in het rond. De buitenkant schuur ik op met gebruikmaking van een dik foamblokje, dat spaart de vingers. De binnenkant van schalen schuur ik steeds à la "power sanding"

Waar je wel voor moet oppassen bij dergelijke stukken is het onderlinge verband, je moet je er terdege van vergewissen dat er tijdens het draaien geen deel kan loskomen, dus regelmatig de bank eens stilleggen en testen. Soms kan het gebeuren dat er tijdens het draaien verborgen gebreken tevoorschijn komen, en dat kan tricky zijn.

@Rick, de stukken zijn afkomstig van een omgewaaide Taxus van minstens 150 jaar oud, de stamomtrek onderaan was 45cm :D maar de stam was jammer genoeg niet mooi rond.

Mvg,

André
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
tuoh zei:
Nu is Taxus een heel prettige houtsoort om mee te werken, de draad mag nog zo warrig zijn, toch kan je het stuk heel mooi glad draaien, en afwerken.
André

Geweldig mooi geworden, André!
Ik vind het hout zo lekker aanvoelen ook...niet voor niets heeft het in de wicca/heksen-kringen een heel speciale plaats!

Een jaar geleden heb ik eens een aantal wat dunnere delen van een taxus gebruikt om van te draaien - lengs ....en dát gaat dus niet met Taxus - ze werden zo krom als afgebrande lucifers... en dat terwijl ze wel 2 jaar hadden liggen drogen. Weet jij of dat komt vanwege die warrige draad? Dat die gaat werken omdat je er de stevigheid aan de buitenkant van af draait?
Dat was mijn ongefundeerde inschatting.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Ariette,

ik weet niet wat lengs zijn, maar ik vermoed dat het dunne stokjes zijn?
Taxus is een heel stabiele houtsoort die praktisch nooit vervormd, tenzij je de dunne takken probeert te draaien.
Een indicatie of de tak vlot kan gedraaid worden of niet is de aanwezigheid van kernhout, zie je op het kopse vlak bruinrood kernhout(hoe weinig ook) dan kan je dat stuk vlot draaien, is er totaal geen kernhout te zien dan kan je problemen ondervinden, je draait dan enkel spint dat nog niet verhout is.

Bij het draaien van dunne objecten kan het zijn dat je eindigt met een dun werkstuk waar een mix van kernhout en spint in zit, en dat kan fout gaan(kromtrekken) Hier kan die mix soms gaan werken als reaktiehout, dat hangt van het percentage spinthout af. Maar niemand kan hier al vooraf op anticiperen, elk stuk is uniek.
Om nu zeker geen problemen te krijgen zou ik zoeken naar stukken Taxus waar je het hele werkstuk(je) uit kernhout kan draaien, dan heb je gegarandeerd geen problemen.

Laat je dus zeker niet ontmoedigen door je ervaring met Taxus, als je met hout werkt leer je elke dag bij, en dat is een proces dat nooit stopt, ondervind ik zelf nog elke dag.


Mvg,

André
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
mooie schaal, alleen wat ik mij afvroeg is dit; de gelige kleur die opkomt , is dat de hout kleur of is dat van het bewerken met deze olie?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
tuoh zei:
Om nu zeker geen problemen te krijgen zou ik zoeken naar stukken Taxus waar je het hele werkstuk(je) uit kernhout kan draaien, dan heb je gegarandeerd geen problemen.

Hmmm, voor mij geldt juist het tegenovergestelde.
Voor mij is hout met alleen kernhout saai om naar te kijken..je hebt minder contrasten en het leeft minder voor mij. De problemen van kromtrekken neem ik er graag bij, en die zijn voor mij prima te hanteren in een werkstuk. Scheurtjes of kromme vormen mogen van mij omdat perfectie een menselijke en tegennatuurlijke uitvinding is.
Bv deze wandelstok die ik een 2 jaar geleden gemaakt heb, prachtig die contrasten.
156145_1351703491922_1811444287_647101_7976488_n.jpg


Ik wil júist spinthout hebben. Zonder dat is Gouden regen, Taxus of Walnoot niet zoveel waard voor mij. ;)
 

tuoh

Oud hout
Nou, daar mag je mee naar buiten komen, een heel mooie wandelstok.
Ik ben het met je eens dat Taxus en nog andere houtsoorten beter tot hun recht komen door de aanwezigheid van spint, maar als het functioneel werk betreft dan gaat stabiliteit voor op het esthetische vind ik. Hierbij wil ik nog wel opmerken dat een mix van beide nog idealer zou zijn, maar soms is het niet anders.

Mvg,

André
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
tuoh zei:
Neen, de kleur ligt aan de onkunde van de fotograaf :D
Eigenlijk meer een fout van de camera. Bijna alle camera's hebben een probleem met de witbalans bij kunstlicht, of onder moeilijke omstandigheden. Voor een kleurgetrouwe weergave is het beter om ook een foto met grijskaart te maken en daar later op te ijken. Maar goed, dat is weer een heel ander vak (ook leuk overigens)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.