Brandstempeltje

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren was Sander hier, we zouden eens lekker in de Mancave aan de gang gaan

Het hele gebeuren begon om een alu front voor een versterker
Echter, nog niet veel (centi)meters gemaakt in alu, dus eerst maar oefenen op andere stukken
We hadden ook bedacht om even een longworth chuck te maken en op de koop toe een brandstempeltje

De longworth chuck ging eigenlijk best heel goed, echter komt er nog wel een V2 want de banen hebben 2 raakpunten, waardoor in de middelste stand de bouten (die de klauwen moeten worden) 2 kanten op kunnen maar dat niet doen

Voor de rest goed gelukt, ik wacht nog even op terugkoppeling van sander hoe de uitlijning is

Daarna met een brandstempel aan de gang
Sander had het stuk messing met de hand doorgezaagd en dat was niet echt vlak
Laagje voor laagje er af halen totdat het vlak was.....en toen, ging het mis
een typfoutje zorgt er voor dat het 0 punt niet de bovenkant van het materiaal was maar de onderkant
Met een snelheid van 20mm per seconde schoot de 6mm frees het messing in, helemaal flabbergasted was ik toen bleek dat de frees er geen enkele moeite mee had gehad (was dan ook wel een freesje van 50 euro)
Nadat de noodknop weer in werking was gezet en de frees omhoog gehaald kon worden was er een mooi rond glimmend gaatje van zo een 24mm diep dan net aan de zijkant van het materiaal lag

20180203_220110[1].jpg

Ok, opnieuw beginnen en nu beter doen
Uiteindelijk is het goed gelukt
het stuk meet 50mm doorsnede (ca 40mm hoog) en de letters SH staan er op
De letters zijn uitgefreest met een 3mm freesje

IMG-20180204-WA0000[1].jpg

Voor nieuw te maken brandstempels heb ik 1 en 2mm freesjes besteld, ik heb nog een flink stuk liggen dus kan ik me lekker uitleven
Uiteraard hebben we de stempel ook geprobeerd en dat ging machtig goed
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hola, zo lijkt het wel een heeeeeeeeeeeeeeeee grote stempel, maar eigenlijk is dat de onderkant van een eierdopje ? ;)
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ziet er goed uit Jeroen!

Ik ben de laatste maanden ook een cnc-machine in elkaar aan t sleutelen geweest, een MPCNC. Hopelijk begint de testfase eind deze week. Foto's volgen =)

Heb een paar vragen over jouw machine.

Wat voor een vermogen heeft jouw spindel?

Wat voor een frees gebruik je voor dat messing te frezen? En welke voor hout?

Welke snelheid gebruik je tijdens het frezen? Je schrijft 20mm p\s, lees ik dat als F1200 in de complete gcode, of geldt dat alleen voor verplaatsing op de Z-as?


En nog een hele batterij, maar die komen later nog wel. Dank je alvast.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een samenvattend antwoord, ben net begonnen, kan je niet veel zinnigs vertellen
trial en error

de 20 mm/s was Z as
voor hout heb ik de afgelopen keren zo rond de 4 meter per minuut gezeten
De freesmotor is 2,2kw vloeistofgekoeld

Een quote van het CNC forum, vele freesjes kunnen voor meerdere materialen ingezet worden
voornamelijk de snelheid, rpm én diepte per pas veranderd
vooral snelheid en dergelijke moet je aanpassen
De fabrikant geeft x snelheid bij x materiaal op dan moet je dus eigelijk aan het rekenen gaan, het ene materiaal sneller het andere minder (meer RPM is ook meer hitte)

als je dat eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk volgens mij
Maatje van me heeft me wel wat toegestuurd daar over, maar nog geen tijd gehad om te gaan lezen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Komt goed, eerst maar eens bij een maatje langs met een grote zaag om van de staf plakken te zagen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In eerste instantie wel, daarna had ik wel zoiets van Wow.... dat hoef je met een kress of gelijkaardigs niet te proberen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Iemand stuurde mij een PB met de vraag om een brandstempel

Leuk doen we :)

HS.jpg

Gelijk zijn plaatje maar even omgezet in iets werkbaars
van de week eerst maar eens de staf messing zagen
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Dat oeps momentje.
Wat draait de spindel 24000 ? dat is 400 per sec 24 mm diep maakt 0.06 mm per omwenteling , voor een 4 snijder echt niet zo veel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Owzo.... dát stuivertje was nog niet helemaal gevallen

Dat is dus 16.6 omwentelingen per afgelegde mm, iets zegt me dat dat niet zo heel veel is
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Even in dezelfde eenheden blijven! Snijsnelheid is altijd in meters per MINUUT, niet in seconden.

Dus 20mm/s maal 60 is 1200mm/min. Om de voeding per omwenteling uit te rekenen delen we door het toerental dus:
1200:24000=0,05mm/omw.

Nou is het gebruikelijk om bij boren te werken met voeding per omwenteling, bij frezen doen we dat in voeding per tand. Dus delen door het aantal tanden geeft de voeding per tand.

Bij 2 tanden dus 0,025mm. Dat is voor een frees niet heel spannend. Vandaar dat de frees er vrolijk in liep. Het is hier even een aanname dat je een tweesnijder heb gebruikt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wel even opletten, dit is voor schillen, dus met een deel van de diameter snijden. Bij volle diameter wordt dat een stuk lager. Denk overigens dat jou machine dat niet gaat redden, die loopt uit de bocht. Dit zijn waardes die je alleen haalt op een profi machine. En dan nog is het de vraag of je het haalt, want de frees snijd wel, maar je oppervlak en nauwkeurigheid duiken naar beneden.

De BBQ staat nog netjes in de garage. Die komt er van het voorjaar weer uit. Ben ook nog druk aan de klus in huis. Keukenblok op zolder, vloerverwarming onderhoud, zijmuur van het huis impregneren en de garage moet nog worden omgetoverd tot Mancave.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.