Het verschil tussen deze 2 pijp klemmen

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, over een poosje wil ik misschien meerdere pijp klemmen kopen, maar ik heb de keus tussen een goedkoop model, en een iets duurder model van bessey.

Aan de ene kant neig ik naar die van bessey, maar da's puur omdat ze goed gereedschap maken qua lijmklemmen.

Hebben jullie hier advies/ervaring mee?

Alvast vrienden.

Gr Danny

Dit zijn de links:

De goedkopere: https://www.conrad.nl/nl/brueder-mannesmann-911-onbegrensde-lijmtang-spanbereik-800740.html

En die van bessey: https://www.conrad.nl/nl/buisschroe...ereik42-mm-647270.html?sc.ref=Product Details
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ik gebruik vaak pony buisklemmen. Het vergrendel mechanisme is daarvan het zelfde als van bessey. Dit werkt erg goed en al vele jaren. Persoonlijk vind ik die pootjes ruk. Ik koppel de buizen met 90 gr koppelstukken van kee clamp. Buis erdoor en de klemmen blijven netjes rechtop staan.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Die van bessey hebben pootjes waardoor je ze kan neerzetten dat zou naast de afwerking en naam voor mij de keuze op die van bessey doen uitkomen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Volgens mij waren de jorgenson pony buisklemmen het eerst. Ze werden in de usa gemaakt en werden door iedereen gebruikt. Ik leen ze van een collega houtbewerker, wiens zus in de usa woont. Bij elk bezoek aan nederland gaan er weer een paar setjes in de koffer. Ik denk dat je in nederland net zo goed die van bessey kan kopen. De pootjes aan het verschuifbare stuk zijn niet handig. Je hebt over het algemeen maar een paar lengtes buizen. Als je dan de losse bek teveel in moet schuiven, kiept hij achter over. Als je de buizen koppelt met die kee clamps, krijg je een geheel, waardoor je net zo makkelijk twee balkjes kan lijmen als een tafelblad.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik gebruik vaak pony buisklemmen. Het vergrendel mechanisme is daarvan het zelfde als van bessey. Dit werkt erg goed en al vele jaren. Persoonlijk vind ik die pootjes ruk. Ik koppel de buizen met 90 gr koppelstukken van kee clamp. Buis erdoor en de klemmen blijven netjes rechtop staan.

Over die koppelstukken van kee clamp,

Ik snap dit niet helemaal, zou je dit willen toelichten?
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik denk dat chevy bedoelt alle buisklemmen te koppelen dmv een andere buis daar dwars op mbv die 90 graden koppeling (zoals hier)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik neem aan dat je mijn topic over het maken van pijpklemmen al hebt gelezen:confused: De klemmen die ik bij Fine Tools heb gekocht zijn soortegelijk aan die van Baptist in het vorige bericht, prijs ontloopt elkaar niet zo veel. Pijpmateraal is in Leeuwarden prima te verkrijgen.

Fons
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dag Fons


Ik had hem in het verleden al eens gelezen, prachtige review btw, ik kon hem niet zo snel vinden.

Ik ben eruit,ik ga de klemmen kopen van fine tools.

Iedereen bedankt voor jullie berichten.

Gr Danny
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik zou wel gegalvaniseerde/verzinkte pijp nemen voor dit soort werk gewone kale gaspijp blijft afgeven of je moet ze ontvetten en schuren best veel werk en flinke vieze handen is mijn ervaring.
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat geldt voor de binnenwerkse maat van de buis, als je twee maal dikte van de wand erbij optelt kom je op de grotere maat:rolleyes:

Fons
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik heb de 1/2 inch uitvoering en de 3/4 inch uitvoering. De grote van Conrad en de kleine al zo'n 40 jaar geleden gekocht in Amerika toen ik daar geregeld kwam als scheeps WTK op de grote vaart.
Beide veel gebruikt. Niks op aan te merken. De klemmen met de voetjes zou nu mijn voorkeur hebben hoewel ik ergens nog tekeningen moet hebben van een werkblad met geintegreerde pijpklemmen, en dan heb je die voetjes ook niet meer nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.