Hulp gevraagd voor ontwerp / uitvoering eiken tafel 1.5x1.5m

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo allen,

Ik zou voor onze eetplaats een tafel (met eiken blad) willen maken, maar vierkant. Sowieso vind je veel minder afbeeldingen ed van vierkante tafels dan rechthoekige en ik wil graag eens iets anders...
Waarom vierkant? Plaats voor 8 stoelen en je kijkt iedereen in de ogen, bij een lange tafel met aan beide kanten 4 stoelen zit je verder uit elkaar...
Ik heb echter vragen ivm uitvoering zowel van het blad als van de poten.

Het blad: ik zag in een meubelwinkel een mooie eiken tafel. het blad was, schat ik, 2cm dik en rondom opgedikt tot zo'n 6cm. Onder het blad (waar het 2cm dik was) zat een metalen frame bestaande uit profielen van +- 4 op 2cm. Dit frame was onzichtbaar door de opdikking aan de randen. Het blad was vastgemaakt aan het frame zodat het niet kon kromtrekken.
Is dit een gebruikelijke methode? Ik vrees als ik een blad van bvb 3cm dik maak dat de boel gaat kromtrekken...

Dan de poten... Je ziet op Pinterest veel X-poten in metaal, vaak onder lange tafels, ook 2 X'en die in elkaar zitten... Valt zoiets te maken in hout? Hoe dik moet dit dan zijn?
Ik wil het luchtig houden, liefst niet met de poten op de hoeken...

Indien geen frame om het blad aan te bevestigen, gaat die dan niet kromtrekken?

Uw tips, ervaringen, links zijn heel erg welkom!
Indien iemand al eens een "speciale" poot gemaakt heeft voor vierkante tafel, foto's welkom!
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Opgepast met kruispoten of poten die naar het center van de tafel komen. Risico dat de tafel niet stabiel is op de boorden of dat de tafel "danst".
Voor het tafelblad kan je een kader maken in 6/4 dik met een degelijkebreedte 1(10 of 12 cm) de vulling kan je dan gewoon parket stroken nemen die je op een MDF van 36 lijmt en vijst. Als de eik goed droog is en va goede kwaliteit is het risico Klein dat je blad scheluw trekt. Afhankelijk natuurlijk van de maat van de tafel .
Als poten kan je 4 Eternit buizen nemen ( dia 200) en je plaatst ze iets uit elkaar vanuit het midden. bevestigen doe je met platen in mdf van de binnen diameter van de buizen vastgevezen aan het tafelblad.
Aan een vierkante tafel moet je zorgen dat de poten niet in de weg zitten van de tafelgasten. Dus zo centraal mogelijk , met als gevolg dat ze dan ook ook zwaarder moeten zijn om het blad zo stabiel mogelijk te maken.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Voor wat betreft de vorm: heb je al eens aan rond gedacht? Bij een ronde vorm kijk je meer mensen in de ogen. Voor 8 personen kun je een tafel met een diameter van 1,5m toepassen.
(NB: bij een andere bron wordt de volgende rekenregel aangegeven: (Nx65)/3,14 waarbij N het aantal personen is)
Persoonlijk vind ik een kruispoot een tafel niet luchtig maken. Op het door jou genoemde programma zie je oplossingen die m.i. luchtiger zijn. Maar smaken verschillen gelukkig.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik kan niet voor ogen halen wat beter is, stoere poten op de uithoeken met lichte tussenregel of iets centraal. Sowieso moet het ofwel aan de uithoeken, ofwel erg centraal.
Kunnen bepaalde ijzers ingefreesd worden ofzo aan de onderzijde van het blad om vervorming te voorkomen? Ik vrees met die metalen poten ed dat, door het ontbreken van een frame onder het blad (al dan niet van hout) het blad een eigen leven gaat leiden...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zou het blad eventueel opdikken, maar zeker niet met mdf, parket ofzo werken. Van dergelijke opbouw loop ik niet warm...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Indien ik een klassieke structuur zou nemen, hoe zwaar zou het "frame" onder het blad moeten zijn? Zou eiken van 6x3cm bvb sterk genoeg zijn?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
je kan de poten gerust op de vier hoeken plaatsen zonder tussen regeltjes

Ik heb hier op het forum al meermaals die toepassing gezien, meestal met een metalen plaatje die op de kop van de poot geschroefd is en vervolgens ingefreesd en geschroefd aan het blad, MAAR, hoe dik moet het blad dan zijn? En hoe hou ik het blad vlak? T-ijzers infrezen?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik kan niet voor ogen halen wat beter is, .......
Heb je ervaring met een tekenprogramma? Als ik een ontwerp nodig heb, gebruik ik sketchup en een schetsprogramma op de iPad. Zo werk ik van grof naar fijn. Eerst vormstudies en dan verder uitwerken en detailleren.

......stoere poten op de uithoeken met lichte tussenregel of iets centraal. .....
Naast dat dit een persoonlijke keus is, hangt het ook af van je meubilair en andere wensen. Heb je een eetbank, dan nooit poten op de hoeken. Wil je ook wel eens met meer mensen aan tafel, moet hij dan uittrekbaar zijn? Uit ervaring weet ik dat het ongemakkelijk is (maar gezellig), om met 12 man aan een tafel te zitten die geschikt is voor 8 personen.

I..... door het ontbreken van een frame onder het blad (al dan niet van hout) het blad een eigen leven gaat leiden...
Die kans zit er in. Daar was onlangs een topic over (kromtrekken blad).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb je ervaring met een tekenprogramma? Als ik een ontwerp nodig heb, gebruik ik sketchup en een schetsprogramma op de iPad. Zo werk ik van grof naar fijn. Eerst vormstudies en dan verder uitwerken en detailleren.


Naast dat dit een persoonlijke keus is, hangt het ook af van je meubilair en andere wensen. Heb je een eetbank, dan nooit poten op de hoeken. Wil je ook wel eens met meer mensen aan tafel, moet hij dan uittrekbaar zijn? Uit ervaring weet ik dat het ongemakkelijk is (maar gezellig), om met 12 man aan een tafel te zitten die geschikt is voor 8 personen.


Die kans zit er in. Daar was onlangs een topic over (kromtrekken blad).


Helaas geen ervaring met tekenprogramma's. Ik zie hier op het forum inderdaad prachtige ontwerpen in sketchup, volledig uitgewerkt tot verbindingen toe, maar daar heb ik geen ervaring mee. Bij mij blijft het hoogstens een tekening op mm papier...

Wij willen zo'n grote vierkante tafel omdat we dan in 90% van de gevallen safe zijn qua aantal personen, zelf zijn we met z'n 3 tjes, als vrienden met 2 kinderen komen of 3, dan kunnen we nog allemaal aan tafel. Voor feestjes ed halen we gewoon de terraset in huis.

Ik bekijk nog even het topic dat je vermeld! Bedankt voor het meedenken!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De dikte van het blad kan 2 cm zijn. Het kader eronder is normaal 10 cm hoog en 2 cm dik. Poten 6 -8 cm aan de bovenkant. Gaten voor de pen en gat verbindingen voor het kader niet in het midden van de poten maar wat naar buiten plaatsen. Hout moet 8-10 % vochtigheid hebben. Uiteraard kun je ook een en ander van bielsen dikte maken echter dat is noch nodig noch mooi. Normaal reken je 60 cm per bord echter in de hoek zittende benen elkaar dan wat in de weg. 150 breed is wat veel. 140 -130 is een wat mooiere maat. Denk erom het blad met klosjes vast te zetten, zodat het kan werken. Hoogte van een tafel is van oudsher 75 cm maar mogelijk wil je die iets hoger maken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Even over een andere boeg... Ik zou de half-automaat van een kennis kunnen gebruiken, dus zou een metalen onderstel toch mogelijk zijn.
Zouden poten van vierkante profiel 60x60x4mm in combinatie met liggers 60x20x4mm voor de "liggers", op zijn platte kant sterk genoeg zijn? Ik zou dan 2 x 2poten aan de ligger lassen en vervolgens de andere liggers verbinden op een demonteerbare manier. (ik denk aan een stuk ijzer op de poot gelast die past in het profiel van 60x20mm, voorzien van 1 of meerdere gaten met draad waarin dan één of meerdere bouten door een gat in het profiel kunnen en opgespannen kunnen worden)
Stel je dus voor: poten van 6x6 cm op de hoeken, verbonden met een ligger van 2 dik en 6 breed. Ik zou de 2 demonteerbare liggers nog met elkaar verbinden met 2 of 3 dwarsbalken van 2x6cm zodat ik het blad makkelijk kan bevestigen. Het geheel zou ik semi-mat lakken. Daarbovenop een eiken blad van 3 à 4 cm dik.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik het proberen, eiken blad met metalen onderstel. Ook probeer ik een salontafel met eiken blad te maken met onderstructuur in metaal 40x40 of 30x30mm.
Zal een draadje starten als ik begin.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb net een bureaublad van 230x80 cm gemaakt, 30 mm dik. Hieronder een kader van 30x30x2 mm staal en poten van 50x25x2 mm. De profielen (warmgewalst?)die je beschrijft zijn ruimschoots aan de dikke kant. Een 60x60x4 als poot heeft zal pas bezwijken bij een belasting van meerdere tonnen. Dat hoef je dus alleen te doen als je voor het visuele een dergelijke afmeting wilt. Koudgewalste profielen zijn vaak met een kleinere wanddikte te koop, sterk zat en minder zwaar. Verder ontbreekt de walshuid, dat scheelt schuren of slijpen voor het aanbrengen van een afwerklaag.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb net een bureaublad van 230x80 cm gemaakt, 30 mm dik. Hieronder een kader van 30x30x2 mm staal en poten van 50x25x2 mm. De profielen (warmgewalst?)die je beschrijft zijn ruimschoots aan de dikke kant. Een 60x60x4 als poot heeft zal pas bezwijken bij een belasting van meerdere tonnen. Dat hoef je dus alleen te doen als je voor het visuele een dergelijke afmeting wilt. Koudgewalste profielen zijn vaak met een kleinere wanddikte te koop, sterk zat en minder zwaar. Verder ontbreekt de walshuid, dat scheelt schuren of slijpen voor het aanbrengen van een afwerklaag.

wow, daar heb ik nu echt wel wat aan! Ik ben totaal niet zo'n metaalman, dit helpt me wel in de goeie richting! Dat wil dus zeggen dat ik poten van 50x50x4 zou mogen gebruiken? Ik wil die redelijk dik van lijf nemen omdat ik vrees -wegens zo goed als geen laservaring- er anders door te "branden", liever dus een paar euro meer aan dikker metaal...
Wil je eens een paar foto's plaatsen aub? Verder, wat bedoel je met een "walshuid"? Sorry, het zal misschien een basisbegrip zijn, maar ik heb geen ervaring met metaal...
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Het verschil tussen warm- en koudgewalst is het proces. Het ene profiel gaat in de vorm van plat of strip heet door rollen in de staalfabriek en wordt zo gevormd tot de gewenste vorm en vervolgens gelast(naadloos kan ook, maar is voor ons soort toepassing niet interessant). Door de hitte oxideert het staal snel en dit oxide wordt vastgewalst aan het profiel. Er is vast een meer wetenschappelijke uitleg, maar het is mijn vak ook niet. Voor het aanbrengen van een coating moet deze walshuid eraf gestraald of geslepen worden anders hecht de coating slecht.

Bij koudgewalst is het proces hetzelfde, maar wordt de strip koud gerold en ontbreekt de walshuid. Ontvetten en schuren is dan voldoende. Bovendien zijn deze profielen vaak dunner te verkrijgen en aangezien staal per kilo gaat is dat goedkoper.
50x50 koudgewalst is er ook in 2mm dik, wat voldoende is voor een poot. Over doorbranden maak ik me geen zorgen. Met een halfautomaat is 2 mm makkelijk te doen. Als je er af en toe doorheen gaat weet je in elk geval dat je las goed door en door is. Te koud lassen op een dikker profiel levert ook geen goede las op. Las desnoods een paar proefstukjes totdat je de instelling goed hebt.
http://www.staaltabellen.nl/buizen

Hier wat foto's van mijn bureau. 30x30x2 is het kader. Ik heb er lipjes aangelast met ruime gaten voor de schroeven. Hierdoor kan het blad nog wat werken.
image.jpgimage.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi gedaan! Bedankt voor de uitleg, ik zal het navragen als ik het ijzer ga kopen: even ontvetten of de hele boel schuren, ik weet wel wat gekozen!
Als ik het goed zie heb je een kader die gelast is en poten in U die eraan vastgebouten zijn? Heb je hiervoor een stuk ijzer in de kopse kant van het profiel vastgelast om er draad in te kunnen tappen?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Klopt. Ik heb een stukje strip met twee gaten met M8 draad kops tegen het profiel gelast. De gaten in de poot die opmde foto te zien zijn, zijn net groot genoeg voor een inbussleutel 6. Onderin de poot zit ook een plaatje met draad. Hierin is een stelvoetje geschroefd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.