Oud Handgereedschap, Opknappen En Leren Gebruiken

P

Pel

Guest
Filmpje is hier wel te zien Jaap, bedankt voor het delen.

Groet Pel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bij deze Ger, maar wel bijzonder, aan het forum is niks veranderd.
Heb je een andere browser geprobeerd of je telefoon?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=mb0LIHrxTww
jaap
Bedankt Jaap het was wel erg kort, maar toch leuk om te zien.
Ik heb naar mijn weten niets veranderd op of aan mijn PC, maar misschien is het door een update van Windows (7) iets veranderd?
Als ik via google naar youtube filmpjes zoek kan ik deze normaal zoals altijd bekijken.
Maar ik was toch ook niet de enige die dit sinds kort heeft, zijn die oude filmpjes wel weg of staan die er nog wel?
Mvg, :).
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste mensen,

Zijn er al liefhebbers voor een nieuwe datum en vervolg van de afgelopen keer?

Ik hoor het graag.

Groetend,

Caspar
 

Gerben 18

Nieuw lid
30 mrt 2016
9
0
Brabant
Ik heb een tijd geleden deze ploegschaaf opgeknapt:
IMG_3719.jpgIMG_3720.jpg
IMG_3721.jpg

Er zat een beitel bij die eigenlijk te dun is voor het meeste werk. Vervolgens een andere beitel ervoor op maat gemaakt maar ik kan met beide beitels geen goede sponning schaven.
Het lijkt me leuk om deze schaaf weer werkzaam te krijgen!

Gerben
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste Gerben,

Dit noemen ze volgens mij een Varken. Een groefschaaf die diepe groeven kan maken.
De dunne beitel is dus waarschijnlijk wel origineel.
Dit is een sponningschaaf, verstelbaar en met voorsnijder zodat je ook dwars op de nerf kunt schaven.

2021609_objecten_3488_A_B.jpg

De beitel is hiervoor ook schuin in het blok gezet, zodat deze van binnen naar buiten de spaan al scherend afneemt. Dit is voor een beter resultaat dwars op de nerf. Ook zodat de spaan goed afgevoerd kan worden en niet tussen de binnenrand en de schaaf kan komen. De schaaf moet gedurende het hele proces strak tegen de geleider gedrukt worden en de schuin ingelaten beitel helpt ook om dit voor elkaar te krijgen, de configuratie trekt de schaaf aan. Verder is het heel belangrijk dat er ook een vouw van ten minste 10 graden minder dan de zijkant van de schaaf aan de zijkant van de beitel zit. Net zoals bij de zool van een schaaf heb je ook een vrijloophoek nodig aan de zijkant als je een recht vlak wil maken (de zool of zijkant/geleider wilt kopiëren). Je zult merken dat het dan veel makkelijker is om de geleider strak tegen het werk te houden en het gevaar om schuine sponningen te schaven is veel minder groot.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Besten,

Gezien er niet voldoende mensen hebben aangegeven een direct vervolg aan de cursus te willen geven heb ik bedacht dat ik ook privélessen zou kunnen geven bij mij in de werkplaats.

De kosten daarvoor zijn dan vergelijkbaar.
Gedurende een dagdeel kan ik dan lesgeven en begeleiden en heeft u vervolgens geruime tijd om te oefenen. Ook zouden we samen de inhoud van de lessen kunnen afstemmen.

Mocht u daar interesse in hebben hoor ik het graag.

Groetend,


Caspar
 
Laatst bewerkt:

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Misschien is een update in een al bestaande thread niet de beste methode om er nieuwe aandacht voor te vragen.
Op zich heb ik wel interesse, maar momenteel heb ik geen nieuw gereedschap (helaas niet veel tijd gehad om te hobbyen sinds de vorige keer.)

Wel net een zaagklem gekocht, en ga binnenkort vijlpogingen doen (iets waar ik de laatste keer niet me bezig was geweest.)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Misschien is een update in een al bestaande thread niet de beste methode om er nieuwe aandacht voor te vragen.
Op zich heb ik wel interesse, maar momenteel heb ik geen nieuw gereedschap (helaas niet veel tijd gehad om te hobbyen sinds de vorige keer.)

Wel net een zaagklem gekocht, en ga binnenkort vijlpogingen doen (iets waar ik de laatste keer niet me bezig was geweest.)

Ja goed idee ga ik doen.

Het onderwerp kan ook bijvoorbeeld verbindingen maken en het leren van allerlei andere vaardigheden zijn.

- - - Updated - - -

Ik heb wel belangstelling maar vind de zomermaanden niet zo geschikt. Ik heb een sponningschaaf (en eventueel wat oude zagen )

mvg
klaas0639

Ja nou dan hoor ik het wel als het kouder wordt haha..

Groet,

Caspar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.