Oud Handgereedschap, Opknappen En Leren Gebruiken

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste mensen,

Ik zit al een tijd te overwegen om technieken te doceren in de vorm van een cursus.

Het onderwerp, realiseer ik me nu, is een simpel maar duidelijke kijk op het gebruik en restauratie/onderhoud van simpel handgereedschap. Van de beginner die nog een beitel moet leren slijpen tot een gevorderde houtbewerker die ik op hoog niveau alle fijne kneepjes en details over schaven, zagen of ander gereedschap dat hen bezighoud kan leren.

Het idee is dat men oude stanleys, houten blokschaven, rijschaven, ongeharde zagen haalmessen of ander gek gereedschap mee neemt om deze onder mijn begeleiding op te knappen, te leren gebruiken en onderhouden.

Volgens mij is dit dé manier om gereedschap, techniek en materiaal te leren snappen en heb je hier uiteindelijk het meeste aan om in begeleid te worden. Het vormt een fundament van waaruit je projecten kunt aangaan en kunt groeien in het vak.

Ik heb een mogelijkheid aangeboden gekregen om deze te geven bij de http://www.meubelmakersvakschool.nl/

Mijn oud docent Henk Jonker geeft hier sinds 8 jaar met een team van leerkrachten cursussen aan particulieren.

Een prachtig leslokaal waarin alles zo ongeveer aanwezig is wat je je kunt bedenken met 10 werkbanken om vol op aan te kunnen zagen en schaven.


Kortom; Een Masterclass handgereedschap voor beginners en gevorderden. (Denk Paul Sellers maar dan beter!)

Dit mailtje is vooral bedoeld om te kijken of hier animo voor is en of we die eerste pilot die op een zondag zal zijn kunnen vullen. Het idee is om hier een vaste cursus van te maken waar mensen zich bij kunnen aansluiten om een keer mee te maken of om herhaaldelijk bij te wonen.
Alle zakelijke details moeten nog besproken worden en zullen in overleg met Henk ook concreet tot een aanbieding leiden.


Ik ben reuze benieuwt!

Groetend,

Caspar
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Casper wat een leuk initiatief om het gebruik van handgereedschap te stimuleren !
Zelf loop ik ook nog wel eens tegen problemen op bij het opknappen van antiek gereedschap .
Met name geprofileerde schaven en dissels die flink geslepen moeten worden zou ik wel een zetje in de goede richting kunnen gebruiken :p
Dus schrijf mij maar in !
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mooi initiatief! Voor de meeste Belgen helaas te ver van huis.. Allen veel succes (en vooral plezier) toegewenst!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja mooi onderwerp ook profielschaven, zeker veel over te zeggen. Wel ook echt typisch gereedschap waar ik voorbereidingen voor moet treffen om goed te kunnen opknappen en werkbaar maken. Dus goed om te weten dat daar je interesse ligt.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Leuk initiatief! Ik zou graag goed leren hoe een zaag te vijlen en ik heb ook een hele stapel holle en bolle schaafjes die ik graag op zou knappen waar ik echt de kennis voor mis. Het is wel even reizen vanuit het Haagse, maar het lijkt me zeer de moeite waard!
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Klinkt zeer zeker interesant en een stuk leuker dan met gereedschap en youtube aan de slag gaan!

wil wel wat meer info ontvangen!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Leuk initiatief! Ik zou graag goed leren hoe een zaag te vijlen en ik heb ook een hele stapel holle en bolle schaafjes die ik graag op zou knappen waar ik echt de kennis voor mis. Het is wel even reizen vanuit het Haagse, maar het lijkt me zeer de moeite waard!


Ik noteer u voor nadere informatie! Daar kan ik u zeker het een en ander over laten zien en vertellen.

Groetend,

Caspar

- - - Updated - - -

Klinkt zeer zeker interesant en een stuk leuker dan met gereedschap en youtube aan de slag gaan!

wil wel wat meer info ontvangen!

Dat maakt dan 6 mensen!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Lijkt mij ook zeer interessant!
Of ik kan deelnemen hangt van de datum af, mijn vriendin en ik werken allebei onregelmatig. Als de datum lang genoeg van te voren bekend is kan ik verlof/oppas regelen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Lijkt mij ook zeer interessant!
Of ik kan deelnemen hangt van de datum af, mijn vriendin en ik werken allebei onregelmatig. Als de datum lang genoeg van te voren bekend is kan ik verlof/oppas regelen.

Ik noteer u in ieder geval Leuk!
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Zet mij ook maar op de lijst. Ben al een keer eerder geweest op een cursus 'schaven maken' en dat was toen best leerzaam.

Als er nog cursisten op zoek zijn naar oude schaven om op te knappen (of zagen om te vijlen) dan ben ik gaarne bereid om een paar dozen mee te nemen om even uit te lenen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.