kolomboormachine

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Geen typisch houtvraagje maar toch hoop ik hier de boom in het bos te ontdekken...
Ik heb een kolomboormachine gratis gekregen. Degelijk materiaal, gietijzer, merk onbekend maar er zit geen boorkop op.... Men heeft mij gezegd dat dit een "conus 0" moet zijn...Hoe kan ik zo'n ding vinden? Wat betekend het en vooral hoe kan ik zo'n boorkop bestellen? Op internet spreekt men van MK2, MK3, maar nergens van conus 0. 'k snap er niets van... Dank!
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Geen typisch houtvraagje maar toch hoop ik hier de boom in het bos te ontdekken...
Ik heb een kolomboormachine gratis gekregen. Degelijk materiaal, gietijzer, merk onbekend maar er zit geen boorkop op.... Men heeft mij gezegd dat dit een "conus 0" moet zijn...Hoe kan ik zo'n ding vinden? Wat betekend het en vooral hoe kan ik zo'n boorkop bestellen? Op internet spreekt men van MK2, MK3, maar nergens van conus 0. 'k snap er niets van... Dank!

https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_taper#Morse

De morse standaard is in europa het gebruikelijkst. Maar de 0 maar is wel erg klein. Het is gebruikelijk dat de conus maat ongeveer gelijk is aan de maximale boordiameter van de machine. Mijn 13mm boor had een MK1 en de 16mm een MK2.

Ik denk niet dat het een MK0 is die zie je bijna nooit. Je kan het gat opmeten en in de tabel op wiki kijken.
Of je hebt een vreemde machine die best klein is en dan zou het 0 kunnen zijn of het is volgens een andere conus standaard.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Ga mij eens verdiepen in die tekst van wikipedia... De machine die ik gekregen heb is een hele grote met gietijzeren voet.... dus zal die conus 0 wel een vergissing zijn...
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
hoi Bartos

post je ook een foto van je machine?

groetjes

NOu vooruit maar denk dat we meer hebben aan een foto van Luk knops

41d4ovdeaxL.jpg
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Deze zal waarschijnlijk een mk2 in de spindel hebben. boorkoppen (1-13mm)voor deze grootte hebben meestal een b16 konus. Je hebt dus nodig: een boorkop en een bijpassende verloopstift b16-mk2. Zie het plaatje rechtsboven op de eerder genoemde wikipedia pagina. Daar heeft de boorkop een jacobs taper, maar dat is amerikaans en hier minder gangbaar. Het principe is echter gelijk.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Allen dank om mee te denken!!!! Ik begin er zo stilaan van overtuigd te geraken dat mijn boormachine geen boorkop heeft gewoon omdat er conische boren werden ingezet... dat lijkt mij het meest logische gezien de conische ingang en de gaten om dit "conisch gereedschap" eruit te duwen. Hierbij probeer ik een paar foto's te plaatsen van de machine en een conisch "stuk" dat mij wel lijkt te passen... ik vermoed dat het een MK1 is... (afmetingen: lengte 5.1, dikste stuk 12 en smalste 9.60. De machine werd gemaakt door Mattheys in Diegem Belgie.
IMG_20180204_161955.jpgIMG_20180204_161802.jpgIMG_20180204_161847.jpgIMG_20180204_161858.jpgIMG_20180204_161914.jpgIMG_20180204_161932.jpg
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Je hebt inderdaad een mk1. Mijn oude flott boormachine (jaren 50) heeft dezelfde. De stift op je foto zou ik niet gebruiken. Dit is een met een aantrekdraad intern. Als die vastzit in de spindel is die lastig te verwijderen. Er zit normaal een platte kant aan zodat je hem met een uitdrijfspie door het sleufgat in de spindel kunt verwijderen. Zie plaatje hieronder.
image.jpg
Vlnr: boorkop 1-13mm, boorkop 1-8 mm, uitdrijfspie, verloop mk1-mk2, boor met mk1 schacht.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
hartelijk dank Bernard43! Ik ga nu eerst heel de machine terug in elkaar zetten en proberen hem aan de praat te krijgen electrische aansluiting lijkt ook niet zo simpel te zijn... en indien dit inorde komst ga ik op zoek naar een gepaste boorkop en stift.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een 220/380V draaistroommotor laten draaien op enkelfase 230 V mbv een condensator kan. Het vermogen is dan wel heel veel lager.
Misschien heb je er genoeg aan. Aan de prijs van zo"n condensatortje val je je geen buil.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.