Zoetschaaf

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bijna alle linealen van 150mm en korter zijn 0,5mm dik...... maar heel spannend is dat niet, de kern van het verhaal is om net zoveel te wetten dat je het hele breedte van het blad hebt geraakt. Zo’n miniem randje heeft geen enkele invloed op de keerbeitel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat in zo’n slijp-discussie vaak vergeten wordt, is dat de meeste hobbyisten alleen op winteravonden hout bewerken.
Ik ben ook zo’n houtbewerker. En dan is het aanleren van de juiste slijptechniek een proces wat jaren kost. Terwijl ik alleen maar planken wil schaven.
En dan moet je ook nog je schaaf goed afstellen, incl. de bodem vlakken enz.
Ik heb Casper ooit eens in het echt een schaafbeitel zien slijpen, en dat leek een fluitje van een cent. Maar dat is toch echt de jarenlange ervaring en meesterschap die je dan ziet.

Voor een hobbyist als ik, is elk trucje mee genomen. En in de loop van de jaren merk ik dat de trucjes minder worden, en het vakmanschap het over gaat nemen.
Ik heb in het begin die ‘ruler’ truc ook gedaan, maar nu kan ik ook zonder dat extra vouwtje aan de spiegekant.
Maar dat heeft wel 8 jaar oefenen geduurd.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Slijpen kan op meerdere manieren, net zoals veel andere houtbewerking trouwens, en je moet gewoon doen waar je comfortabel bij bent en wat voor jou een goed resultaat oplevert. Maar één methode (die van jezelf natuurlijk) heilig verklaren en niet openstaan voor alternatieven blijft kwalijk....

En ik vindt bij deze methode het woord “truc” ook wat onhandig gekozen. Het is meer dan dat, het is een methode die op een consistente manier werkt en die een reële toevoeging is bij het slijpen van schaafbeitels. Zo’n minimale hoek die een eventuele niet 100% vlakke achterkant van je beitel of steen corrigeert is met de hand amper consistent te maken. Een keuze om het wel of niet te doen, niet meer en niet minder.

En het werkt gewoon wel. Voor mij telt tenslotte het eindresultaat.....
 

tuoh

Oud hout
Wat in zo’n slijp-discussie vaak vergeten wordt, is dat de meeste hobbyisten alleen op winteravonden hout bewerken.
Ik ben ook zo’n houtbewerker. En dan is het aanleren van de juiste slijptechniek een proces wat jaren kost. Terwijl ik alleen maar planken wil schaven.
En dan moet je ook nog je schaaf goed afstellen, incl. de bodem vlakken enz.
Ik heb Casper ooit eens in het echt een schaafbeitel zien slijpen, en dat leek een fluitje van een cent. Maar dat is toch echt de jarenlange ervaring en meesterschap die je dan ziet.

Voor een hobbyist als ik, is elk trucje mee genomen. En in de loop van de jaren merk ik dat de trucjes minder worden, en het vakmanschap het over gaat nemen.
Ik heb in het begin die ‘ruler’ truc ook gedaan, maar nu kan ik ook zonder dat extra vouwtje aan de spiegekant.
Maar dat heeft wel 8 jaar oefenen geduurd.

+1
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb Casper ooit eens in het echt een schaafbeitel zien slijpen, en dat leek een fluitje van een cent. Maar dat is toch echt de jarenlange ervaring en meesterschap die je dan ziet.

Mijn punt is nou juist dat het om instelling gaat. Mijn reeds geuite kritiek gaat niet over gebruik van slijphulpmiddelen. Er zijn veel mogelijkheden om mallen te gebruiken die je werk eenvoudiger maken, wat is daar op tegen zou je zeggen. Ik gebruik mallen waar ik het echt nodig acht, meestal kies ik hier echter niet voor omdat zonder meestal sneller is maar ook dat hangt af van de situatie. Je zou een schaaf ook een mal kunnen noemen voor een beitel en niemand die er aan denkt om die plank te vlakken met een losse beitel. Dat gezegd hebbende is het voordeel van die neiging om niet meteen aan een mal te denken dat je de vrijheid behoud om te experimenteren en spelen met de mogelijkheden, hetgeen van groot belang is voor het inzicht dat je wilt ontwikkelen. Een mal gebruiken maakt je blind voor wat er gebeurd omdat je de mal vertrouwt, je ziet zo is mijn ervaring gauw dingen over het hoofd.
Houtbewerken met handgereedschap gaat niet over gereedschap. De verschillen die daarin zitten zijn marginaal. Vakmanschap is altijd een combinatie van factoren die niet direct met elkaar te maken hebben. Om dit te leren ontwikkelen zul je verschillende dingen moeten uitproberen en vooral ervaren wat niet werkt. Dit laatste is denk ik het belangrijkste voor heldere inzichten over wat je aan het doen bent. Als ik iemand een lijn laat zagen met een goedkoop fabriekszaagje dan is er al heel veel te verbeteren aan houding en techniek nog voor ik laat zien dat als je de zetting een beetje terug hamert er een wereld van verschil direct gevoeld kan worden. Eigenlijk kun je daar al alles net zo goed mee doen als met een scherpe zaag, want scherp zal zo'n hardpoint nooit worden. Ik heb dan nog geen woord gesproken over zagen slijpen of soorten zagen.
Vanuit die Basis kan een beginner beter snappen wat de verschillen zijn. Hetzelfde geld voor slijpen. 'Neem nou dat filmpje van Steven wat ik reeds posten. Dat het niet simpel is onderschrijf ik meteen, maar het eerste dat de beginner doet is de beweging volgen, daar heb je uiteindelijk het meeste aan en dat heeft niet enkel met slijpen te maken.
 
P

Pel

Guest
Ben het met je eens Caspar, als je als beginnend houtbewerker bijvoorbeeld zo'n slijphulp gebruikt is daar niets op tegen, maar het uit de hand slijpen van een beitel leer je er niet mee. Nu zal dat denk ik voor de hobbyist ook niets uitmaken, maar als hij vaker zijn beitel gebruikt, en vaker moet slijpen en afwetten en iedere keer dat slijphulpje moet instellen, zal hij denk ik toch gaan proberen dit uit de hand te doen. Diegene die vroeger een opleiding timmeren of meubelmaker hebben gehad op de ambachtschool kunnen allemaal uit de hand wetten omdat het zo ook aangeleerd is, er bestonden nog geen eens slijphulpen. Maar over slijphulpen is hier op het forum al meer dan genoeg geschreven.

Die "ruler truc" heb ik uitgeprobeerd na het zien van het filmpje op internet, ik doe het soms nog bij heel warrig hout, maar over het algemeen wet ik mijn beitels gewoon af zoals ik het 50 jaar geleden geleerd heb, en ik ben er door de jaren heen ook nog verrekte handig in geworden.:)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.