Zoetschaaf

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Volgens mij zien we een nooitgedacht schaaf
Die door de meester bewerkt is
Mvg Leroy
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hey hallo
Volgens mij zien we een nooitgedacht schaaf
Die door de meester bewerkt is
Mvg Leroy

Nooitgedacht blokschaaf inderdaad. Lekker licht en makkelijk te hanteren.

Redelijk dikke krullen die snel de sporen van de Rijschaaf opschonen. De afname is vergelijkbaar maar de Keerbeitel staat bij de Zoetschaaf heel dicht op de snede.
Door deze instelling gaat de schaaf niet gemakkelijk door het hout en is snelheid en gewichtsverdeling heel belangerijk. Je ziet dat ik bij het schaven van de rechterhelft van de plank die minder makkelijk bereikbaar is. Zonder de spaan af te breken een fractie rust halverwege de schaafgang. Dit herverdelen van mijn gewicht zorgt dat ik de controle over mijn lichaam behoud en maximaal kan inzetten. Als de stroken meer binnen mijn bereik geraken, hoeft dit niet meer en ga ik over in snelheid die me de hele gang in een keer laten maken.
Je ziet dat ik nogal bezig ben de krullen uit de weg te halen en als de spanen niet lang genoeg zijn, raken ze soms verstopt. Dit probeer ik soms te voorkomen door de schaaf op te tillen bij de teruggang.
Ook een zijwaartse armzwaai kan er voor zorgen dat de spaan er op de terugweg makkelijk uitvliegt, zonder dat ik dit appart nog moet doen met mijn handen.
Eigenlijk is de mondopening van die schaaf die 1,5mm ofzo was wat te krap. Beter is een 2 of 3 mm opening. Dan blijven de spanen minder snel hangen.
De keerbeitel is voorzien van een 2e vouw van ongeveer 70 graden en is net zo scherp gewet aan twee kanten als de schaafbeitel zelf. Om de spaan efficiënt te kunnen breken op ongeveer 115 graden vanaf de achterkant van de zool gemeten moet de Keerbeitel op een afstand van zo'n 0,3 tot 0,5 mm van de snede staan. De spanen schieten er dan als rechte stroken uit, dit is een teken dat de keerbeitel zijn werk doet.
Deze schaaf zou de meeste problemen moeten oplossen. Daarna is de efficiëntste optie een schraapstaal, het ding word mij steeds dierbaarder, sinds ik heb geleerd hoe je het écht scherp kunt maken. Ze geeft in hardhout een vergelijkbaar resultaat als met schaven nadat je er met een dot krullen overheen bent gegaan. Je zou ook een supertoetersmoother met miniscule beweegredenen ter hand kunnen nemen. Maar ik heb die neiging, in mijn zoektocht naar de essentie van handgereedschap, al een tijd geleden aan de wilgen gehangen.

Groetend,

Caspar
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Caspar
Bedankt voor je uitleg
Ik heb ook een aantal van deze schaven liggen
Ik heb weleens aan mij houten HMB schaaf ook een tweede vouw geslepen dit ging echter per ongeluk maar bleek een goude zet
deze schaaft nu perfect zelf de kwasten en warrig hout is hij de baas
Die oude houten schaven zijn zo gek nog niet en niet geheel onbelangrijk ze zijn een fractie van huis stalen en bronzen broertjes
Blijf vooral je kennis door geven Caspar
Mvg Leroy
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leuk om te zien, maar nog leuker om zelf te doen.
En bedankt voor de uitleg over de keerbeitel. Die wordt altijd weer onderschat. Maar wetten heb ik nog niet gedaan, misschien ook maar eens doen.

De volgende zin moet je even nader toelichten, want daar kan ik geen kaas van maken.

Je zou ook een supertoetersmoother met miniscule beweegredenen ter hand kunnen nemen. Maar ik heb die neiging, in mijn zoektocht naar de essentie van handgereedschap, al een tijd geleden aan de wilgen gehangen.

Groetend,

Caspar

- update -

A, bedoel je een schuurmachine?
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Op holzwerkentv staat een 3 Delige YouTube serie over slijpen en wetten van beitels en schaafbeitels. Heel begrijpelijk. Zij slijpen ook de spiegelkant van een schaafbeitel op 5 graden. Heb dit ook gedaan bij Nooitgedacht schaaf en werkt prima.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Op holzwerkentv staat een 3 Delige YouTube serie over slijpen en wetten van beitels en schaafbeitels. Heel begrijpelijk. Zij slijpen ook de spiegelkant van een schaafbeitel op 5 graden. Heb dit ook gedaan bij Nooitgedacht schaaf en werkt prima.

Dan krijg je problemen met de Keerbeitel, niet doen!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Leuk om te zien, maar nog leuker om zelf te doen.
En bedankt voor de uitleg over de keerbeitel. Die wordt altijd weer onderschat. Maar wetten heb ik nog niet gedaan, misschien ook maar eens doen.

De volgende zin moet je even nader toelichten, want daar kan ik geen kaas van maken.



- update -

A, bedoel je een schuurmachine?

Haha, Nee ik bedoel zo'n blok brons van een niet nader te noemen religieuze sekte of zo'n samurai zwaard van een andere.
 
P

Pel

Guest
Ik vind de methode van Rob Cosman van hoe je een schaafbeitel wet goed, hij gebruikt een stalen meetlatje dat is 0,5 mm dik.

Groet Pel.

 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De "ruler-trick", toegeschreven aan David Charlesworth. Werkt perfect voor beitels van schaven...... je krijgt op die manier een hele kleine hoek (2-3 graden) aan de achterkant van je beitel waarmee je zorgt voor een echt scherpe beitel. Je weet op deze manier ook zeker dat je het snijvlak van de voor- en achterkant ook echt raakt, zelfs als je stenen niet 100% vlak zijn. En, ook niet onbelangrijk, het werkt snel :).

Hier een goede beschrijving van de theorie erachter: https://www.popularwoodworking.com/techniques/the_ruler_trick
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik denk dat je dan problemen krijgt met de keerbeitel. Al hoewel 0,5 mm wel heel erg weinig is, dat is minder dan 1 graden volgens mij.
 
P

Pel

Guest
Die ± 0,03 die je daar afwet maakt m.i. niets uit voor de keerbeitel, en de beitel is echt vlijm scherp.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De "ruler-trick", toegeschreven aan David Charlesworth. Werkt perfect voor beitels van schaven...... je krijgt op die manier een hele kleine hoek (2-3 graden) aan de achterkant van je beitel waarmee je zorgt voor een echt scherpe beitel. Je weet op deze manier ook zeker dat je het snijvlak van de voor- en achterkant ook echt raakt, zelfs als je stenen niet 100% vlak zijn. En, ook niet onbelangrijk, het werkt snel :).

Hier een goede beschrijving van de theorie erachter: https://www.popularwoodworking.com/techniques/the_ruler_trick

Eeuwenlang hebben vaklieden de braam op een fijne steen weg gewet door de beitel een fractie op te tillen. Verschil is dat je enkel de braam raakt en niet de hoek met een 2e vouw verandert. Zo krijg je dus geen gelazer met de keerbeitel die mogelijk niet meer sluit.
Let wel dat mijnheer Cozman tot voor kort de werking van de Keerbeitel geheel ontkende. Een beginnersfout als je het mij vraagt die een gebrek aan materiaalkennis en verspaning illustreert.
Charlsworth en Cozman zijn naar mijn mening hoofdleveranciers van een verkeerde manier van denken over handgereedschap. In plaats van het mysterie wegnemen en een basisinzicht mogelijk maken, verzinnen ze een truukje dat enkelvoudig werkt. Het doceert niet de zelfredzaamheid en abstraherend vermogen die een vakman nodig heeft, maar kauwt iets voor dat vervolgens slaafs moet worden opgevolgd. Gedragen door de sterallures van deze mensen die een schijn van vakmanschap weten te cultiveren, gaat men producten kopen die ze aanprijzen bij hun uitleg. Deze mensen zijn marketinginstrumenten geen vaklieden.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Charlsworth en Cozman zijn naar mijn mening hoofdleveranciers van een verkeerde manier van denken over handgereedschap.

Sorry, maar wat een totale onzin is dit..... de ruler trick is gewoon een hele goede methode om op een consistente manier een minimale hoek op de achterkant van je beitel te krijgen. Het werkt in de praktijk feilloos en heeft geen enkele consequentie op de werking van de keerbeitel.
En wat zou hier de commerciële insteek zijn, verkopen ze soms linealen?

De enige beginnersfout die ik hier zie is zo overtuigd zijn van je eigen gelijk dat dit de enige juiste manier is en daarom niet meer openstaat voor alternatieven.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de meeste mini-meetlatjes dunner zijn dan 0.5 mm, maar zelfs als ze dat halen is de bijbehorende slijphoek zo'n 0.36 graden. Ik denk echter dat ie eerder naar de 0.2 graden gaat. Nadeel is dan wel weer dat het slijpvlak heel snel heel breed wordt en dus eerder (maar minder) interfereert met de keerbeitel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.