ClashofAsh

Nieuw lid
2 feb 2018
6
0
Is er iemand die ervaring heeft met een pole lathe? Ik ga zelf een bouwen en wil leren de haak beitels zelf te smeden. Ervaring deskundigen gezocht voor tips.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, een trapdraaibankje of wipdraaibank in het Nederlands, ik meen dat Caspar Labarre er een heeft?

Groet Pel.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
https://www.youtube.com/watch?v=Mu4kONy2l8g&t=24s
In deze film zit een fragmentje waar een schaal gemaakt wordt met een wipdraaibank.
Voor het draaien van schalen worden andere en zwaardere constructies gebruikt dan voor het normale spindelwerk.
Een gewone wipdraaibank heb ik al wel gemaakt, maar dit is ook heel simpel. Onder de titel spring pole lathe zijn daar vele filmpjes van.
Voor schalen zou ik een zwaar ding maken met waar het vaste center komt een boven het bed doorlopende poot met hierin een stevig stuk draadeind
Door het draadeind wat te bewerken kan deze dienen als tap 4 groeven in de lengte erin slijpen en aanpunten( ook de schroefdraad) Zelf had ik nog wat 14 mm liggen Dit is ook dik genoeg om een gat doorheen te boren om een soort handvat te maken.
Volgens mij zal het maken van de mandril lastiger zijn dan een simpele wipdraaibank
succes
Groet Gerrit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.