Stanley no 3

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
En ik moet zeggen dat zelfs de Quansheng schaven slechts minimaal werk nodig hebben uit de doos.... de meeste zijn bijna 1-op-1 LN copieen van net wat mindere kwaliteit. Maar heel veel scheelt het niet..... een kwalitatief betere beitel en je bent er eigenlijk bijna. De rest is eigenlijk het gewone initiële inregelen, minder dan een half uur en je bent klaar.

Opknappen van oudere modellen is natuurljk prima, maar er zijn tegenwoordig ook relatief goedkope alternatieven.

Eens, al kostte het bij mijn 4 1/2 iets meer tijd.. :) Helemaal uit elkaar, alle vet/olie verwijderen waar dat mogelijk uit de schaaf kon lopen, keerbeitel iets polijsten en de beitel naar mijn idee slijpen en polijsten. Zool en zijkanten waren spiegelglad, vlak en haaks. Superfijne schaaf en echt een genot om mee te werken. Ik heb maar een paar schaven, maar die pak ik erg snel, voor heel wat toepassingen..
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
wat ik ook mee rekende is de tijd die je spendeerd aan het opknappen demonteren, schuren, lakken, keermes inkorten, enz. ik begrijp wel dat het leuk is ( vind ik zelf namelijk ook) maar dat maakt het wel een soort duurder zeg maar als je inkoop. zélf koop ik hem als bedrijf in dus dat scheelt ook al een hoop.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
wat ik ook mee rekende is de tijd die je spendeerd aan het opknappen demonteren, schuren, lakken, keermes inkorten, enz. ik begrijp wel dat het leuk is ( vind ik zelf namelijk ook) maar dat maakt het wel een soort duurder zeg maar als je inkoop. zélf koop ik hem als bedrijf in dus dat scheelt ook al een hoop.

Maar het is ook deels de fun van iets ouds met veel potentieel weer aan de gang te helpen, dat valt niet echt in geld of waarde uit te drukken. Als ik al mijn gereedschap en werkstukken zo moet gaan waarderen, dan ben ik miljonair! of bankroet met 8 nullen in het rood, dat kan ook.. Je moet het ook leuk vinden natuurlijk..
 
P

Pel

Guest
Je kunt het een beetje vergelijken met een stuk gereedschap wat jezelf gemaakt hebt Kees, bijvoorbeeld een kruishout, dat kun je ook nieuw kopen. Maar dat zelf gemaakte wil je echt niet in ruilen voor een gloednieuw, ook al blinkt dat nieuwe misschien wat meer, of ziet het er wat gelikter uit.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
En ik moet zeggen dat zelfs de Quansheng schaven slechts minimaal werk nodig hebben uit de doos.... de meeste zijn bijna 1-op-1 LN copieen van net wat mindere kwaliteit. Maar heel veel scheelt het niet..... een kwalitatief betere beitel en je bent er eigenlijk bijna. De rest is eigenlijk het gewone initiële inregelen, minder dan een half uur en je bent klaar.

Opknappen van oudere modellen is natuurljk prima, maar er zijn tegenwoordig ook relatief goedkope alternatieven.

Daar heb je gelijk in!!! Maar...... het zijn geen kopieën van LN maar van de Stanley schaven want... LN zijn kopieën van Stanley meneer Lee heeft nog geen enkele schaaf zelf ontworpen.

En... oud gereedschap heeft een historie en soms prachtige gebruikssporen wat een moderne schaaf bij aanschaf mist.


Groetnis, Roeland
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
ik heb het geluk een ruime voorraad oud gereedschap te hebben . en nieuw ook natuurlijk. in de familie zaten er paar verschillen dus ik heb nu boeren, rietdekkers Timmermans plaatwerkers en smidse gereedschap vanaf 1900 liggen dus ik kan nog wel vooruit. ik heb wel door nu dat als ik ergens een oude schaaf zie hem misschien toch meeneem als het wat is. groet Kees
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Daar heb je gelijk in!!! Maar...... het zijn geen kopieën van LN maar van de Stanley schaven want... LN zijn kopieën van Stanley meneer Lee heeft nog geen enkele schaaf zelf ontworpen.

En... oud gereedschap heeft een historie en soms prachtige gebruikssporen wat een moderne schaaf bij aanschaf mist.

Quansheng zijn vaak 1-op-1 copieën (de laatste versies hebben hier en daar wat kleine eigen aanpassingen). LN heeft vaak de Stanleys genomen en deze flink aangepast/verbeterd. En niet te vergeten, ze bij een nieuwe groep weer populair gemaakt....

En tja, nostalgie.... ik snap het, maar voor een stuk gereedschap voor mij minder belangrijk dan functionaliteit en gemak van aanschaf. Blijft wel fraai natuurlijk een mooi opgeknapt en nog steeds functioneel oud gereedschap, gelukkig kan iedereen zijn voorkeur vinden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
misschien een rare vraag voor jullie, maar waarom zo veel moeite doen om een oude schaaf op te knappen. scheelt het zoveel met nieuwe. qua prijs zal het niet veel schelen. hij ziet er wel weer strak uit dat wel

Voor mij draait het in de eerste plaats om de kosten. Als ik iets nieuws koop, wil ik ook direct een hele goede.
Als ik dan voor € 20,- of minder een tweede hands koop, en die goed opknap, kost het me alleen tijd (is hobby) en een beetje schuurpapier, citroenzuur en wat zwarte verf.
Bij de eerste twee schaven leerde ik ook echt de schaaf kennen. Hoe vlak de bodem moet zijn, de mond opening, hoe scherp de beitel.
Een oude schaaf opknappen is dan ook gelijk een leerproces.

Maar echt plezier heb ik er niet in. En nu ik genoeg oude schaven (opgeknapt) heb, koop ik alleen nog maar nieuwe die weinig na-bewerking nodig hebben.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
De kikker moet nog iets naar voren kunnen om een kleine mond opening te krijgen
De keerbeitel dichter op de snede zetten is veel effectiever om uitscheuren van het hout te voorkomen. De kikker van mijn schaaf staat al jaren in dezelfde positie waarbij ik een grote opening heb en ik verstel de keerbeitel aan de hand van het hout wat ik bewerk. Als je de keerbeitel 0,5mm of minder van de snede zet kun je zelfs kersen met veel kruisdraad zonder uitscheuren schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.