Eigen gezaagd hout drogen voor bewerken

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hallo forumleden!

Binnenkort wil ik mijn klushobby gaan uitbreiden met het bewerken van hout om toe te passen in onze nieuwe woning. Maar voordat ik daarmee begin kan ik nog wel wat tips gebruiken.

Even wat achtergrond: Afgelopen zomer heb ik de kans gekregen om 2 redelijke Eikenbomen uit het bos te halen van mijn geboortedorp. Mijn vader beheerd daar het bos en er stonden/lagen daar 2 bomen minimaal 1,5 jaar afgestorven in het bos: de een waren beide toppen uitgewaaid en stond nog overeind maar was wel afgestorven, de andere was met een storm omgewaaid. Deze bomen heb ik in stukken gezaagd (een aantal van 3,6 m1 lang en een aantal kortere) en heb deze vervolgens in “planken” laten zagen van 3 en 6 cm dik + nog een paar dikke poten. Vervolgens heb ik deze netjes op latten onder een overkapping gelegd en de uiteinden met kaarsvet ingesmeerd. Zie hiervoor ook het fotoverslag hieronder.

Uiteindelijk wil ik met dit hout een lange “boomstamtafel” (met grillige zijkanten) voor in de keuken, een grote tuintafel, een aantal “boomstamplanken” (met grillige zijkanten) voor in een nis in onze nieuwe woning en planken voor een industriële stellingkast gaan maken. Maar hoe kom ik tot het punt dat ik er daadwerkelijk dat mee kan gaan maken?

Het hout zal inmiddels wel grotendeels afgestorven en ingedroogd zijn. Bij het (laten) zagen van de planken gaf de zager ook aan dat het hout al even “dood” was en bij een aantal delen scheurde het hout ook bij het zagen door de spanning die er al in zat (zoals ook te zien op de foto’s). Bij mijn ouders heb ik de mogelijkheid om het hout eventueel verder te laten drogen, de keuze heb ik uit: een ongeïsoleerde schuur (60 jaar oud) waar het wel droog ligt maar de RV niet laag zal zijn, een recent gebouwde ongeïsoleerde schuur met spouw waar het redelijk droog is binnen of een schuur die wel geïsoleerd is en waar het in de winter minimaal 15 graden blijft. Maar hoe “luxer” de schuur hoe minder ruimte er is dus hoe groter de noodzaak om het hout wat ik wil gaan gebruiken al zoveel mogelijk op maat te zagen.

De vraag is dus: Hoe kan ik het drogen verder het beste aanpakken om er de zaken mee te kunnen maken die ik zou willen? Wanneer kan ik het hout het beste op welke locatie verder laten drogen en hoelang en wanneer kan ik het hout het beste verder verzagen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20170808_164552.jpg
    20170808_164552.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 584
  • 20170809_084504.jpg
    20170809_084504.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 579
  • 20170809_085110.jpg
    20170809_085110.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 581
  • 20170809_115251.jpg
    20170809_115251.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 581
  • 20170810_085621.jpg
    20170810_085621.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 584

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Leuk project.

Je hout zal naar ik verwacht nog steeds flink vochtig zijn, het zou je voor de vervolgstappen enorm helpen als je de voortgang kon meten. Een belangrijke vraag wordt dan ook wanneer je er wat mee wilt gaan doen...met te nat hout wil je niet starten. En heb je al bedacht hoe je gaat vlakken of schaven?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Leuk project.

Je hout zal naar ik verwacht nog steeds flink vochtig zijn, het zou je voor de vervolgstappen enorm helpen als je de voortgang kon meten. Een belangrijke vraag wordt dan ook wanneer je er wat mee wilt gaan doen...met te nat hout wil je niet starten. En heb je al bedacht hoe je gaat vlakken of schaven?

Dankjewel!

De voortgang kan ik meten met een goedkope vochtmeter heb ik begrepen? Die zal niet super accuraat zijn maar kan wel een beeld geven of het vochtpercentage daalt toch? Als het hout bewerken bevalt zal ik dit vaker doen maar anders is het zonde van de investering in een dure vochtmeter. Ik wil ermee aan de gang gaan zodra het ook echt kan. De vraag is dus ook vooral hoe ik zo snel (maar ook goed!) mogelijk op het punt kom dat ik er wat mee kan doen. Vlakken of schaven ben ik nog aan het bedenken of ik het nodig vindt of dat ik flink schuren voldoende is. Als ik dit toch wil doen kan ik denk wel terecht bij een aannemer waar ik vroeger heb gewerkt, daar hebben ze een vandiktebank van 40 a 50 cm breed.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
kaarsvet klinkt goed, maar is niet ideaal: om het echt aan het hout te laten hechten, moet het hout in zeer heet kaarsvet gedompeld worden. zodat het er echt intrekt. Dat lukt je niet met dit soort planken. Nu zal het waarschijnlijk snel scheuren of loslaten, het beweegt niet echt mee als het er op ligt.

Volgende keer beter een iets flexibeler afdekking gebruiken, anchorseal of houtlijm.

Mooie plankjes verder. Ik zou wel in de gaten houden of er onder de schors knaagactiviteiten gaan optreden, dan kan de schors er namelijk beter af.

Zo op voorhand stel ik voor steeds een jaar in de betreffende schuur, van natter naar droger.

Als je er zo snel mogelijk wat mee wil doen, had de zager dan niet een adresje met een droogkamer voor je?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met wat grove metingen ben je inderdaad al een flink eind..... uitdaging blijft nog steeds het allemaal gecontroleerd te drogen tot een verwerkbaar resultaat. Dat gaat waarschijnlijk een flinke periode duren. Alles afhankelijk van het startpunt en de omstandigheden, lastig daar harde tijdsperioden voor aan te geven.
En in mijn optiek heb je daarna zeker meer te doen dan alleen een beetje schuren. Dit gaat toch wat kromtrekken en dat zul je moeten corrigeren. Reken dus op nog flink wat werk en ook verlies.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
kaarsvet klinkt goed, maar is niet ideaal: om het echt aan het hout te laten hechten, moet het hout in zeer heet kaarsvet gedompeld worden. zodat het er echt intrekt. Dat lukt je niet met dit soort planken. Nu zal het waarschijnlijk snel scheuren of loslaten, het beweegt niet echt mee als het er op ligt.
Volgende keer beter een iets flexibeler afdekking gebruiken, anchorseal of houtlijm.
Mooie plankjes verder. Ik zou wel in de gaten houden of er onder de schors knaagactiviteiten gaan optreden, dan kan de schors er namelijk beter af.
Zo op voorhand stel ik voor steeds een jaar in de betreffende schuur, van natter naar droger.
Als je er zo snel mogelijk wat mee wil doen, had de zager dan niet een adresje met een droogkamer voor je?

Weet jij niet toevallig een droogkamer bij jou in de buurt? Dat is namelijk ook bij mij in de buurt: het zijn Maas&Waalse bomen namelijk!:p

Maar één jaar per schuur is wel erg lang, ik had gehoopt op wel iets korter. Ikzelf had het idee om de planken over een maand of 2 naar de eerste (meest vochtige) schuur te halen als daar de schapen uit zijn en dan ook de schors en echt slechte delen eruit te halen. Die dan te laten liggen tot oktober (als het weer wat kouder en vochtiger wordt) om ze dan naar de minder vochtige schuur te halen en ze daar vast te verzagen naar planken wat ik kan gebruiken. Dan het deel waar ik een direct doel voor heb meteen naar het geïsoleerde deel te halen waar het tot 15 graden verwarmd wordt om ze daar nog tot maart te laten liggen (en wat ik geen direct doel voor heb in de minder vochtige schuur te laten liggen). Dan in maart het hout zover mogelijk bewerken (schaven en ongeveer op maat zagen met een kleine overlengte) en het vervolgens nog even een paar weken in huis laten liggen voor ik het definitief in elkaar schroef en lak.
Is dit een reële planning? Ik wil wel proberen in de gaten te houden of het houdt nog steeds droogt met een vochtmeter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet toevallig dat de Zaagfabriek.nl een droogkamer heeft. Maar of die ook verhuurd wordt voor planken van derden, moet je daar zelf even vragen. Ik zie Wilco soms ook hier in het forum.
Verder zit er in Echteld houthandel De Tolbrug, waar ze volgens mij ook stammen zagen. Maar of ze daar ook een droogkamer hebben, dat weet ik niet.

Spehrholz.nl in Dreumel/Heerewaarden is misschien ook nog iemand om eens te bellen.

Korter in je schuren kan wellicht, als je meet (Meten = Weten)
 
Laatst bewerkt:

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Zo toch even weer dit topic aanhalen na bijna een jaar tijd. Inmiddels hebben we ons nieuwe huis betrokken en beginnen de kluswerkzaamheden af te nemen. Tijd dus om na te denken over de volgende stappen: de verdere aankleding van de woonkamer met een passende tafel (de huidige valt in het niet), wat schappen in de nis en nog een aantal zaken. Het hout ligt nog steeds onder een afdak en is de afgelopen zomer wel verder gedroogd en daarmee zijn ook de scheuren die aanwezig waren helaas wat groter geworden. Verder heb ik het hout nog niet kunnen inspecteren want het is niet een stapeltje hout wat je even omstapeld.

Ik heb inmiddels het plan bijgesteld en wil het hout laten drogen in een droogkamer (www.houtdrogen.nl iemand ervaringen mee?) omdat ik niet heel lang meer wil wachten en omdat ik genoeg verhalen heb gehoord over kromtrekkend/scheurend hout, dat wil ik natuurlijk voorkomen. Mij is verteld dat de 3cm dikke planken ongeveer 1,5 maand de droogkamer inmoeten en de 6 cm dikke planken 3 maanden (schattingen). Dit ga ik dan ook regelen maar voor daarna heb ik nog wat vragen.

Het eerste betreft de logistiek: het hout ligt nu in het dorp bij mijn ouders, ca 30 minuten met de auto van mijn woonplaats (hier is ook de bovengenoemde aannemer waar ik gebruik kan maken van een vandiktebank). Naar de droogkamer is ongeveer 1 uur rijden (van beide locaties). Nu had ik het volgende bedacht voor het hout wat ik direct wil verwerken:
1. ik breng het naar de droogkamer;
2. ik haal het hout op en breng het naar mijn huis;
3. ik maak er thuis al zoveel mogelijk halffabrikaten van (grofweg zaken en eventueel delen al lijmen tot 2 a 3 grote stukken die nog door de vandiktebank passen);
4. ik leg het hout 2 a 3 weken in de woonkamer om het te acclimatiseren;
5. ik breng het hout naar de aannemer om het door de vandiktebank te halen;
6. ik neem het hout mee naar mijn ouders en gebruik daar de grote schuur om het tot 1 blad te verwerken, te schuren en te frezen (kant eraan + uitsparingen voor de strips aan de onderzijde tegen het kromtrekken)
7. ik neem het hout terug naar huis de woonkamer in (stap 5 t/m 7 op 1 dag);
8. ik werk het blad af met 2 componenten lak in meerdere lagen aan beide zijden;
9. bevestig de stalen strips na het lakken aan de onderzijde en vervolgens het blad op het onderstel.

Is dit de juiste werkwijze of voorzien jullie nog problemen? Of zien jullie mogelijkheden dat het efficiënter kan? Iedere keer dat ik het hout in de hand heb/moet vervoeren is natuurlijk lastig omdat het om planken van 50 cm breed, 360 cm lang en 6 cm dik gaat, dit is dus niet iets wat ik "even" doe.

Een andere vraag is of ik een deel van het droogproces teniet doe als ik het hout wat ik niet direct gebruik zolang opstapel in een garage met een enkelsteens gemetselde muur? Hier wordt het in de winter wel vochtig binnen namelijk maar als ik dan bedenk dat gedroogd hout vaak ook opgestapeld staat onder een afdak dan moet dat kunnen lijkt mij? Vooropgesteld dat zodra het hout toegepast gaat worden dat ik het daarvoor dan wel weer een paar weken laat acclimatiseren in huis.

Laatste vraag gaat tenslotte om het maken van het tafelblad zelf. Ik wil natuurlijk een mooi blad maken maar het belangrijkste is ook dat het blad mooi blijft. Mijn voorkeur zou uitgaan om 2 planken brede planken te pakken (ervan uitgaande dat er 2 zijn zonder grote scheuren) en deze aan elkaar te lijmen zodat het gehele blad maar uit 2 delen bestaat. Omdat dit de breedste planken zullen zijn zullen deze (half) kwartiers gezaagd zijn vlak naast of door het hart (dat het hart iets inscheurt op de kop bijv. vind ik acceptabel). Is er een gerede kans dat dit goed gaat of kan ik beter allemaal planken zagen (van 8 tot 12 cm breed) en daar een blad van lijmen? Het blad hoeft niet spiegelglad te zijn (mag wel leven) maar spullen moeten er wel recht op kunnen staan.

Een hoop vragen wederom maar ik hoop straks dan ook mijn eerste echte houtbewerkingservaringen positief af te sluiten door jullie input! Nu maar snel weer verder met het lezen van mijn Woodworking Bible die ik in de UK gescoord heb!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Tieske,

Ik heb geen ervaring met die houtdrogen.nl, maar je kunt natuurlijk altijd langsgaan en de situatie bekijken en inschatten. Ik zou ze in ieder geval vragen naar hoe ze het vochtgehalte meten en welke garanties ze daar geven. Je plan lijkt me prima, maar ik zou het niet alvast lijmen. Je hebt dan gerede kans dat het alsnog gaat scheuren als je het thuis laat acclimatiseren. Verder vrees ik dat 2/3 weken acclimatiseren niet voldoende gaat zijn, zeker niet bij dermate dikke en brede planken. Ik vermoed dat die 'levendig' zullen blijven.

Groeten en succes met je mooie project,
Hans
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zou eerst goed kijken wat je nu hebt, als het teveel gescheurd is of nu al erg krom dan kun je beter je verlies nemen voor je er verder mee gaat. Als het allemaal nog wel een beetje fatsoenlijk is dan is het afstemmen met de droger met welk vochtpercentage je je hout terug gaat krijgen (standaard voor binnen ergens rond 10-12%, iets lager zou nog beter zijn).

In principe is het dan voor binnengebruik goed te verwerken maar hoe dichter je start met het eindpercentage van de plek waar de tafel uiteindelijk staat hoe beter, en dat is in een goed geïsoleerde woning zeker in de winter vaak erg laag. Je zult hoe dan ook rekening moeten houden met het feit dat luchtvochtigheid daar ook zal variëren, een constructie waar je tafelblad kan werken en toch zo vlak mogelijk blijft is noodzakelijk. Dit is de belangrijkste uitdaging. Smalle delen leveren (bij goede verwerking) een stabieler blad op dan hele brede delen, maar het komt allemaal aan op een goede luchtvochtigheid bij de start EN een goede constructie. Starten met hout waar het hart nog inzit of waar al scheuren inzitten is in mijn optiek nooit een goed idee. Als je constructie goed is dan scheurt het na verwerking niet meer, maar bestaande scheuren zullen gewoon werken met de rest van het hout en kunnen ook verder scheuren.

De realiteit is vaak dat dit soort projecten een langere tijd duren, dan is opslag in je huiskamer zelden een echte keuze. Zoek dan liever een omgeving die er enigszins op lijkt en waar er niet te grote schommelingen zijn.

En hoewel het lang zo leuk niet is... een overweging zou ook kunnen zijn om eens met een lokale meubelmaker af te stemmen of hij niet (met jouw hout van de droger) het tafelblad kan maken. Ben je van veel gesleep af en mag je ook nog wat kwaliteit in de verwerking, verlijming en constructie verwachten.
Als je iemand zou kunnen vinden dan is het in mijn optiek best een handige keuze. Een groot en zwaar tafelblad goed lijmen en verwerken is anders best een klus.
 
Laatst bewerkt:

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Heren allemaal bedankt voor de tips. Uiteindelijk heb ik het hout laten drogen bij houtdrogen.nl en daarna in onze garage neergelegd. Het hout bleek erg rustiek te zijn en ook erg krom/gespleten te zijn (al deels voordat het naar de droger ging) dus ik heb veelal het bruikbare hout eruit moeten zagen wat resulteerde in smalle balken. Deze balken heb ik een tijdje in de woonkamer gelegd en vanuit daar gevlakt en op dikte gebracht en vervolgens weer terug gelegd in de woonkamer. Hier heb ik daarna verschillende stukken van gemaakt. Dat is onder ander hier te vinden: https://www.woodworking.nl/showthread.php?26919-Ontwerp-eerste-meubel-bevestigingen

Allemaal heel erg bedankt voor de tips, het is een heel leerzaam proces geweest!
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Top dat je even terugkoppeling geeft! Hoelang heeft het drogen ongeveer geduurd bij houtdrogen.nl? Ik ga je andere draadje ook even doorlezen :)
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Haha ja het is even geleden dat ik de vragen gesteld heb maar ik denk ik laat toch nog even weten hoe het is gegaan! Uiteindelijk heeft het hout van 2 januari tot 4 mei bij de houtdrogerij gelegen (dikste stammen waren 6cm). Inschatting van tevoren was 3 maanden, zijn er dus 4 geworden en dat kwam omdat er wat problemen waren met de droogkamer waardoor ze weer opnieuw een deel van de cyclus moesten doorlopen begreep ik.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
En als je nu terugkijkt op je originele vragen, had je het dan als je terug kijkt anders gedaan of ben je hier tevreden mee?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hoi Zjeeraar. Ik moet zeggen dat ik wel heel erg tevreden ben over hoe het nu gegaan is. Het was zeker niet perfect zoals het gegaan is maar daar heb ik juist heel veel van geleerd!

Wat ik de volgende keer anders zou doen:
- geen "oud" hout gebruiken (hout wat al een tijd dood is, gaat dan toch scheuren).
- wellicht kijken of er meer mogelijkheden zijn om het hout zoveel mogelijk kwartiers te zagen.
- Hout meteen naar de houtdroger brengen, zelf krijg je het hout eigenlijk nooit zo droog en je moet het eigenlijk een paar keer verplaatsen naar steeds drogere omgevingen om tot een acceptabel vochtpercentage voor binnen te komen. Daar moet je ook de tijd en de ruimte voor hebben.
- Voor het bewerken van het hout na het drogen zou ik niet zoveel projecten met zoveel (voor mij) nieuwe bewerkingen tegelijk doen met tijdsdruk. Dat komt het proces en het resultaat niet ten goede (al heb ik er veel van geleerd).

Nu heeft zich inmiddels een mogelijkheid voor een volgende keer voorgedaan: Een Eik is omgevallen in het bos met een diameter van 1,2m (!) over de onderste 4,5m. Daarboven wordt de stam nog breder vanwege de vertakkingen. De zagerij waar ik de vorige keer de stam heb laten verzagen bestaat niet meer maar ik heb een andere in de buurt gevonden die ook deze maat zou kunnen zagen. Eerste kostenopgave daar is 180 euro per m3, nog niet bekend of dat met zoveel mogelijk kwartiers zagen is en of het incl. haal en breng service is die ze ook aanbieden op hun site. Voor deze stam komt dat dus uit op 200 euro per meter en voor 4 meter stam dus op zo'n 800 euro. Drogen zal op 200 euro per kuub komen dus dat is nog eens 900 euro. Een behoorlijke investering maargoed waar haal je anders gedroogd eiken voor 400 euro per m3 (plus heel veel werk wat je ermee hebt, maar dat is de hobby).

Zelf nog even gedacht aan een alaskan mill maar zelfs als je van twee kanten zou zagen (en dus maar een blad van 65cm zou hoeven hebben) kosten de kettingzagen echt serieus geld (ook tweedehands), dus dat is niet echt een optie.

Verder heb ik wel wat projecten die ik ooit zou willen maken van dit hout, maar op dit moment ligt daar nu niet de prioriteit. Gevolg is dus dat ik dit hout na het drogen moet gaan opslaan. Heb wel een plek waarschijnlijk in een schuur van mijn ouders (dichte schuur met spouw, dus wel echt droog), maargoed is natuurlijk niet direct ideaal.

Van de andere kant zou ik het wel heel jammer vinden als zo'n prachtige oude boom tot kachelhout wordt gedegradeerd....

Wat vinden jullie?

Hieronder nog wat foto's van de boom

Onderzijde (is wat zwart omdat de boom aan de slootskant stond en er dus half is ingevallen):
IMG-20200318-WA0000.jpg

Hout van de ene zijde:
IMG-20200318-WA0002.jpg

Hout van de andere zijde (de lengte tot waar de boom breder uit gaat lopen is dus zo'n 4,5m)
IMG-20200318-WA0003.jpg

Zo zou ik m mogelijk willen zagen:
- blauw is 6cm dik, t.p.v het midden het hart eruit zagen, net onder en boven het hart een mooie "slab" eruit halen om een mooi blad van te maken
- groen is 4cm dik,
- oranje is 2cm dik.
Maar hier ben ik nog niet over uit of dit de juiste verdeling is. Zou natuurlijk wat meer dikker hout kunnen pakken en dan investeren in een lintzaag om te herzagen....
stam_page-0001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.