Mijn eerste krullen en eerste stap in de wereld van het schaven met de hand

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Na een paar e-mails gewisseld te hebben met André (touh) dit schaafje bij Baptist aangeschaft voor de kleine klusjes.

afb1 Baptist .jpg
Dikwijls moet ik een niet perfect aansluitend randje door niet goed meten of zagen afwerken.
Dat doe ik dan altijd met zagen en/of schuren om het weer goed te krijgen.
Ik had lang geleden al eens een goedkoop handschaafje van Stanley gekocht de RB5 met het gele plastic stuk in de grip.
afb2 Stanley RB5 .jpg
Maar het is mij toen niet gelukt om daar mee te werken laat staan een of meer krullen te maken.
Dit was wel nog voor dit forum tijdperk en van slijpen en wetten dacht ik alleen maar dat het bij messen en scharen werd gedaan.
Dus om het weer eens te proberen heeft touh uit een paar voorbeelden mij dit handschaafje aangeraden om mijn doelstellingen te halen.
En natuurlijk mij aangespoord om mij daarna verder te ontwikkelen met de uitdrukking “je bent nooit te oud om te leren”.
Of ik dat ga doen wacht ik nog af, ga eerst maar eens proberen of het mijn nu lukt om hier mee te werken natuurlijk na de bijtel op scherpte gecontroleerd te hebben en slijpen en wetten indien nodig.
Dus vandaag begonnen met de schaaf te demonteren en te ontdoen van het beschermvet hier en daar wat ruwe plekjes weggewerkt en op plaatsen waar het wel vet moet zijn zuurvrije vaseline gedaan (is dit goed?)
Toen kwam het installeren van de beitel, deze leek mij scherp genoeg dus hier heb ik niets aan gedaan.
Nu dat ging niet gemakkelijk en ik had erg veel moeite om deze goed parallel met de zool te krijgen en op de ‘juiste’ diepte te krijgen.
Ik ben natuurlijk nog maar een beginneling in dit gebied, en op youtube kon je een schaaf 4 volgens mij veel makkelijker instellen.

afb3 krulletjes en afb4 krullen.jpg

Maar na een paar keer aanpassen en opnieuw instellen zo waar de eerste krulletjes en even later op het grenen wat grotere krulletjes.
Nu maar kijken of ik het nog kan leren want een paar keer hoorde ik wel dat mooie geluid bij schaven sssshhhhtttt (haha).

Mvg, :).
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Spaander,
Goed bezig!!:cool:
Ik zou toch ook zeker nadenken over een #4 bankschaaf.
Hoeft geen kapitalen te kosten (kan natuurlijk wel:))

Schaven is echt geen hogere wiskunde.

Groet,
Hans
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Top! Het begin is altijd even wennen maar als je eenmaal in de gaten hebt hoe je het afstellen en het slijpen/wetten goed moet doen dan gaat er een wereld open. Ik zou (als je het aandurft) de beitel toch nog eens afwetten, ze komen scherp van de fabriek maar ze kunnen nog veel scherper.
Vetten, vaseline, olie e.d. zorgen ervoor dat er veel stof in blijft plakken, beter dit zoveel mogelijk te vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.