Voor de serieuze doe het zelver

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Zijn die machines niet wat voor jou rick, ben je gelijk een houtzagerij en houthandel in 1 :lol:
Mooie machines, daar krijg je de meeste stammen wel mee klein, valt alleen niet echt binnen mijn budget :oops:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jan, ik ben vandaag in het klein begonnen. op mijn oude inca lintzaag een breder lint gezet dus met een beetje geluk kan ik stammetjes tot zo'n 10 cm herzagen :cry: :cry:

ach je moet ergens beginnen he!!! een houthandel lijkt me erg boeiend om te hebben maar laat mij zo maar lekker af en toe wat kleine stukjes verkopen. hobby mag hobby blijven.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rick, als je hem goed afstelt kun je denk ik je notenhouten balkjes er ook wel mee doorzagen, dan heb je er ineens 2 keer zoveel :mrgreen:
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
haha 2x zoveel :mrgreen: zou wel een bandzaag willen hebben waar je echte stammen mee kan zagen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Om stammen te zagen heb ik vorig jaar een Alaskanmill Mk 2 gekocht. Als je niet opziet tegen wat arbeid én al een kettingzaag hebt kan je hiermee de bomen in ( dikke ) planken of balken verzagen. Dan kan je verder op de lintzaag verkleinen. Werkt prima , voor kleine hoeveelheden...
gr,
Danny
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
degele zei:
Om stammen te zagen heb ik vorig jaar een Alaskanmill Mk 2 gekocht. Als je niet opziet tegen wat arbeid én al een kettingzaag hebt kan je hiermee de bomen in ( dikke ) planken of balken verzagen. Dan kan je verder op de lintzaag verkleinen. Werkt prima , voor kleine hoeveelheden...
gr,
Danny
Danny, ben je er tevreden over? Gebruik je specifieke lengte van het zaagblad? ik heb een Jonsered 60 cm waar ik soms al eens een boom bij neerleg. Indien ik een stam laat zagen betaal ik bij mij in de buurt (Vla Bra) ongeveer 35 eur voor een diameter 40cm lengte 3m in duimplanken te zagen. Hierbij rekening houdend, is de aanschaf van zo'n een alaskamill aan te raden, of kan ik beter naar de zagerij gaan?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Dif,
Ik vind het een goedkope oplossing om zelf balken te zagen. Vroeger ( in de bosbouw) sleepte ik met een trekker de stammen zelf uit en liet ze dan vervoeren en zagen bij een zagerij in de buurt. Interessant als je a) bosbouwmateriaal bezit en b) een flinke partij stammen te verzagen hebt. Als ik nu iemand moet vragen om twee stammetjes van 2 meter ( wegen ongeveer 100 kilo - die kan je echt niet dragen) uit het bos te slepen, transport te regelen én de zagerij te betalen ben ik veel sneller en goedkoper af met dat hulpstuk. Het is Amerikaans , maar ik heb het besteld in Engeland. Iets van een 300 euro, denk ik. Het verslijt ook niet, de kettingzaag en jij doen het werk. Het gaat vlot maar je hebt wel een speciale ketting nodig, die haaks geslepen is. Navijlen kan je gemakkelijk zelf. Het zagen kost wat zweet en spierkracht maar je bent niet afhankelijk van andere mensen . En je kan de gezaagde stukken zelf naar de weg dragen, een klein aanhangwagentje is voldoende als transport en zagerijkosten zijn er ook niet meer bij. Ikzelf zaag met Stihl 044 machines met een blad van 50 cm. Aangezien je voor- en achteraan op de klem wat centimeters verliest kan je toch nog gemakkelijk stammetjes met diameter 35 verzagen. En anders ga je eerst even met de kettingzaag langs de zijkanten , enkele centimeters minder spek maakt niets uit.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.