Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
knoop door gehakt....Ik ga op zoek naar een Felder combimachine(als iemand er nog eentje weet...). Mijn Robland x31 is trouwens te koop...
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hmmm goede keuze felder,, topmachines zijn dat wel prijzig maar zeker waar voor het geld

maar ik mis hier een merk, zeker geen goedkope maar wel zeer hoogwaardig en dat is n
scm niet zo bekend maar ik ken toevallig iemand die een combi machine heeft en ik heb er ook eens mee gewerkt, een zeer goede machine naar mijn mening
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
552
94
Stiens
Hallo Hennis,

Ik heb nu niet de volledige thread gelezen, maar vraag mij af of je met een Felder, financieel gezien niet te hoog grijpt. Het lijkt mij niet nodig. Als je echt met zware, lompe en grote stukken in de weer moet kan het nodig zijn, maar voor nauwkeurigheid moet je met een Hammer of een SCM ook een heel eind kunnen komen.
Ik geef toe, het is maar een mening. Ik heb met beide merken niet gewerkt.

André
 

tuoh

Oud hout
Ik werk dagelijks met beide merken, Felder thuis en SCM en Altendorf op het werk, kan dus dagelijks vergelijken en mij ook dagelijks ergeren aan de SCM en Minimax.
Felder en Hammer machines zijn top machines in hun range, terwijl bij SCM de kleinere machines aan de onderkant van het gamma bengelen en dat ondervind je.
Voorbeeld: bij de Felder familie zijn de maataanduidingen nastelbaar, bij Minimax zijn deze vast gekleeft en dus niet nastelbaar.
De haakse geleider moet je bij de Minimax alle dagen opnieuw haaks stellen, één bruuske beweging is genoeg om deze te ontregelen.
De bediening van de langgatboorinrichting bij de SCM( Minimax) is een crime.
Alle bewerkingen zijn uit te voeren met een SCM(MiniMax) maar de steltijd is altijd langer dan met een Felder)
De grote machines van SCM zijn aanmerkelijk beter maar niet top.Hun paneelzaag doet zijn werk naar behoren, maar ik doe hetzelfde werk toch liever op een Martin of een Altendorf, we hebben een Altendorf F45 + een grote SCM, je mag driemaal raden welke machine het meest draait.

Voor de prijs moet je het niet laten, het prijsverschil bij vergelijkbare machines is meestal verwaarloosbaar.

Door de jaren ervaring wijs geworden heb ik ondervonden dat elk merk zijn sterke en mindere punten heeft, de kunst is dus om het juiste merk voor het juiste werk te kiezen.
Bv: keukenbranche Homag, Biesse,Panhans. Martin, Utis en Griggio voor massief hout, gecombineerde machines zonder twijfel Felder, Hammer, Knapp.

Ik besef ten volle dat er voor de hobbyist andere zaken meetellen, waarvan de prijs van doorslaggevend belang zal zijn, ook afmetingen, lichtnet of driefazig, etc. hebben hun invloed op de uiteindelijke keuze.

Elkeen zal voor zichzelf de afweging moeten maken tussen kwaliteit, prijs en gebruiksgemak.

Als ik de lotto won wist ik het wel :D

Mvg,

André B
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Homag, wie zei er Homag, kwijl , kwijl,....DE Rolls Royce van de plaatbewerking....onbetaalbaar, maar z'n geld meer dan waard. Topsnelheid momenteel 240 meter per minuut doorvoersnelheid, schiet de afgewerkte panelen rechtstreeks het magazijn in...
400m/min in ontwikkeling....daar kunnen de italianen en spanjaarden niet aan ruiken. (SCM, Biesse, Morbidelli, mahros, etc...)

Mijne 16 jaar oude Robland K31: goed voor het zware werk, deugt niet voor het fijne. is te grof in afstelling...
 
A

Athanor

Guest
Athanor zei:
Hallo Houtbewerker,


Op HOUT zag ik echter dat de MINIMAX van SCM een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor de Felder. Is zondermeer goede kwaliteit en lijkt goedkoper dan een vergelijkbare Felder, zie ik in de offerte die ik net in huis heb. In een test in fine woodworking kwam deze er ook goed uit. Ik zoek de test nog voor je op!

Groet van Fons

Nou mensen dat is lang zoeken geweest naar dat testverslag. :geek: Ik kon het niet meer van de FWW site downloaden... Vandaag ben ik m'n oude notebook aan het opschonen en wat vind ik daar :eek:

Dus hierbij het beloofde testverslag

Groet van Fons


Attached files Test combinatiemachines.pdf (367.4 KB)
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik ben ook op zoek naar een combinatiemachine, maar ben nog niet zeker of ik een volledige combinatie wil of vlak-vandiktebank apart van frees/zaag .
Mijn plan is te starten met een vlak-vandiktebank en voorlopig het zagen te doen met mijn Festool TS75 en geleiderails.

Ik vind het raar dat iedereen hier te spreken is over Hammer, terwijl die niet goed uit dat testverslag komt. Daar wordt de voorkeur gegeven aan Minimax.

Ik ga binnenkort een atelier bouwen van 7x4,5m. De bedoeling is vooral massieve meubel(tje)s te maken , maar op langere termijn ook dingen in plaatmateriaal zoals keukens.

Wat lijkt jullie de beste setup om mee te starten?
Ik hecht enorm veel belang aan nauwkeurigheid van machines. Origineel dacht ik de nieuwe Robland combine te kopen, maar door wat ik hier lees begin ik daaraan erg te twijfelen.
Alle suggesties zijn welkom!
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag DIY Peter,

De nauwkeurigheid van machines is voor mij ook een absolute vereiste. Mijn zoektocht begon ook bij de Robland, maar na het bekijken van de machine was ik zeker niet onder de indruk van de instelbaarheid.
Om op je opmerking in te gaan over de Hammer, de machine uit de test is het vorige model. Inmiddels zijn er allerlei (kleine) aanpassingen geweest, naar ik begrepen heb. Zelf heb ik de B3 besteld, inclusief de Felder aanslag. De Hammer aanslag was het zwakke punt aan de machine, dit is nu ondervangen door de genoemde aanslag. Helaas heb ik nog geen ervaring, mijn nieuwe werkplaats is nog volop in aanbouw, maar binnen een paar maanden hoop ik mijn ervaringen uitgebreid mee te delen.

Zo te zien heb je nog geen zaagtafel. Tsja, ik kan niet in je buidel kijken, maar als het niet lang meer duurt voor je atelier klaar is zou ik direct of een zaag/freescombi met losse vlakvandiktebank aanschaffen (voordeel is dat je minder breedte in je schuur inneemt en je flexibeler bent in het gebruik) of een volledige combi (is relatief iets goedkoper). Je Festool machine blijft een handige aanvulling op je stationaire machine.

Het eerste heeft mijn voorkeur. Momenteel heb ik naar tevredenheid een Elektra Beckum (Metabo) vlakvandiktebank, de HC260K. Ook hierin zou ik nu mogelijk voor de Hammer kiezen, zie de diverse testverslagen op internet.

In ieder geval succes met de verdere zoektocht!
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik ga volgende week eens kijken naar de machines van Hammer in Antwerpen.

Zou er voor de valk-vandiktebank ook veel verschil zijn tussen Robland en Hammer?

Het valt op dat ik hier de naam Holztech nooit lees. Wordt dat merk niet verdeelt in Nederland misschien? Het lijken me anders wel degelijke machines.
Ze hebben bvb. een rechtopstaande paneelzaag die werkte met een Festool TS75 op een systeem van rails, waarmee je grote platen verticaal of horizontaal kan doorzagen. Lijkt me interessant indien je veel met plaatmateriaal werkt en niet zoveel ruimte hebt.

http://www.holztech.com
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je veelk gaat doen met plaatmateriaal zoals meubelpanelen en formicabladen dan wordt wellicht een zaagtafel combi met voorritser interessant.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Los van of Holztech goede machine's heeft hebben ze wel een bijzonder vervelende website, Ik begrijp niet waarom mensen geluidjes in hun website stoppen, maar dat terzijde.

Bij het rondkijken op deze site kwamen sommige machines me bekend voor, ben even wezen googelen, en volgens mij wordt een deel van deze machines in Nederland onder de naam Bernardo verkocht.
Ik heb de kleinste vlak-vandiktebank van ze, dat wil zeggen, dat is weer dezelfde die Herman Buitelaar verkoopt, maar ik heb hem weer ergens anders vandaan, wordt volgens mij in China gemaakt in de kleur en met het merknaampje van je keuze.
Ben over de precisie niet heel tevreden, is lastig afstellen en bij elke ombouw van vandikte naar vlakbank moet je eigenlijk de tafels opnieuw afstellen. Maar daar was de prijs ook wel naar: Ik geloof dat ik 600 euro heb betaald.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Holztech in China gemaakt?
Dat betwijfel ik toch.

Ik heb de prijslijst van hun machines en ze zitten ergens tussen de prijzen van Hammer en Felder in.
Hun kleinste combine, de K5-320 kost 7000€ excl BTW.

Ik heb de machines gezien op de Batibouw beurs in Brussel en ze lijken me toch van een hoog niveau te zijn. Het is geen merk zoals Tendotools.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben misschien een beetje kort door de bocht, wat ik zeg, ik ken het merk Holtztech niet.
zelf heb ik een vlak-vandiktebankje wat dezelfde is als de kleine Bernardo, en die is in China gemaakt. De grote Bernardo is dezelfde als de Holtztech, maar dat hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat deze ook in China gemaakt is.

Het volgende viel mij op zonder de merken verder te kennen:

Attached files
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ondertussen ben ik eens gaan kijken naar de Hammer machines in antwerpen.

Dat lijkt me idd. echt wel topkwaliteit. Toch wel een trapje hoger dan Robland.

Waarschijnlijk ga ik starten met de A3 31 vlak-vandiktebank en een jaartje later de B3 perform frees-zaag combinatie.
Ik denk dat 2 machines makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote combine.
De B3 heeft ook het voordeel van een kantelbare freesas.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
DIY_peter zei:
Waarschijnlijk ga ik starten met de A3 31 vlak-vandiktebank en een jaartje later de B3 perform frees-zaag combinatie.
Ik denk dat 2 machines makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote combine.
De B3 heeft ook het voordeel van een kantelbare freesas.
Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen ... die frees zaagtafel combi (B3 ?) is volgens mij niet heel veel kleiner in de werkplaats dan de C3 31 en dan komt je vlak/vandikte bank er nog bij (niet in die volgorde)... of zie ik dat verkeerd?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
DIY_peter schreef:
Waarschijnlijk ga ik starten met de A3 31 vlak-vandiktebank en een jaartje later de B3 perform frees-zaag combinatie.
Ik denk dat 2 machines makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote combine.
De B3 heeft ook het voordeel van een kantelbare freesas.

Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen

Ik heb die machines gezien en bekeken hoe ze werkten op de hout en interieurbeurs in Hardenberg. Echt schitterende machines, alles past en zit perfect afgestemd. Echt heel mooi.
Hoewel ik het ermee eens ben dat Hammer absoluut het meeste bied de minst hoge prijs, zijn ze me als hobbyist toch nog een slag te groot en te duur. Ik zoek eigenlijk nog steeds naar een machine die tussen de bovenlaag en de onderlaag zit zeg maar. Gewoon een kleine compacte machine van rond de 1000 a 1500 euro maar dan wel van topkwaliteit.

PS: In Hardenberg heb ik zo'n beetje alle bekende merken, zoals Rojek, SCM, Robland, Hammer, Felder en CE-machines, kunnen bekijken, en zo op het oog waren de Felders toch wel het mooist afgewerkt.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
guido zei:
Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen ... die frees zaagtafel combi (B3 ?) is volgens mij niet heel veel kleiner in de werkplaats dan de C3 31 en dan komt je vlak/vandikte bank er nog bij (niet in die volgorde)... of zie ik dat verkeerd?

Volgens de verkoper is een combi niet altijd de handigste machine om in een kleinere ruimte te plaatsen.
De B3 is wat smaller dan de C3.

Je kan je vlak-vandiktebank bvb tegen een muur plaatsen. evt ook in een andere orientatie.
En bij de combi heb je geen kantelbare freesas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.