Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Hallo Hennes,

Kijk hier maar eens.

http://nederland.felder-gruppe.at/

Ik dacht alleen in Barneveld verkrijgbaar, maar misschien leveren
anderen ze ook wel. Denk wel om de hulpstukken. Vaak komen
standaard modellen en aanbiedingen niet overeen met de
p(l/r)aatjes.
Een folder heb je zo in huis, en dat is wel smullen.

André
 
A

Athanor

Guest
Hallo Hennes, Welkom op dit Forum!

Het instapmodel van Felder wat vergelijkbaar is met de Robland X31 is de CF531 uit de oranje lijn. Momenteel is volgens de recente catalogus de prijs Euro 8053 ex .BTW

Zoals je in dit topic heb kunnen lezen heeft deze leverancier een instaplijn voor de professionele hobbywerker onder het merk Hammer tegen een prijs van E 4841,-- ex BTW.

meer info over de machines: http://www.felder-groep.nl/

Fons
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Bedankt voor de allereerste reacties!

Zijn er nog merken of opties waaraan ik niet gedacht heb...Ik vind het allemaal erg prijzig. Misschien is de nieuwe h310 van Robland iets..twijfel..twijfel..
Ik vind een goede oplegtafel belangrijk erg belangrijk. ..6000 euro is wel een beetje de limiet.
 

tuoh

Oud hout
hennes zei:
Bedankt voor de allereerste reacties!

Zijn er nog merken of opties waaraan ik niet gedacht heb...Ik vind het allemaal erg prijzig. Misschien is de nieuwe h310 van Robland iets..twijfel..twijfel..
Ik vind een goede oplegtafel belangrijk erg belangrijk. ..6000 euro is wel een beetje de limiet.

Hallo Hennes,
misschien eens uitkijken naar en tweedehandse machine, zelf heb ik verleden jaar een weinig gebruikte Felder combinatiemachine gevonden op het internet.
Het grote voordeel van Felder en Hammer machines is de nastelbaarheid van praktisch elk bewegend deel aan de machine.
Felder is een concept dat af is, alles staat op de juiste plaats, de maataanduiding die je leest is ook de maat die gezaagd of geschaafd wordt, bij andere merken is dit niet altijd evident :D
Hierbij een foto om u te laten watertanden.

Attached files
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Het is wel precies wat ik zoek....waar zijn deze 2e hands te krijgen? Marktplaats heb ik al bezocht. Nog bedankt voor de info trouwens!
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
hennes zei:
Jullie zijn allemaal erg aardig voor me! Bedankt. (wil iemand nog een x31 kopen?)

hmm ik ben opzoek naar een zaagtafel en een freesbank / diktebank zijn van harte welkom.
maar ik denk dat deze even tehoog boven me buget zit.. maar heb toch wel een beetje intresse :|

-BaN-
 
A

Athanor

Guest
Aha! wordt jij dan de eerste serieuze aanbieder in het nieuwe forum Marktplein?
 
A

Athanor

Guest
Houtbewerker zei:
Vanmiddag heb ik de knoop doorgehakt:
Eind januari hoop ik een Hammer B3 Winner Comfort in gebruik te gaan nemen! :D

Hallo Houtbewerker,

Misschien ken je de Felder Owner Group (FOG) al, anders ten overvloede, en/of voor andere Felder/Hammer bezitters hierbij de link van deze discussiegroep:
http://finance.groups.yahoo.com/group/felder-woodworking/
Je moet je eerst even aanmelden bij Yahoo en volgens mij is het een gemodereerde groep, dus moet je even aanvragen als gebruiker.

De groep bespreekt, soms uitputtend, allerlei vragen, problemen en (on)mogelijkheden van de Felder en Hammer machines en aanverwante zaken.

Fons
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Ik ben om....nu op zoek naar een 2e hands Felder combi....Een nieuwe lukt financieel niet..
(iemand nog een robland x31 kopen?)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Hennes,

Heb je al aan ons Forum Marktplein gedacht? Daar kun je misschien zaken doen!

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Hennes,

Wellicht is een Hammer ook een goede overweging, afhankelijk van je eisen/wensen.

@ Athanor,

Ik heb een aantal keren geprobeerd om op het Yahoo forum te komen, na het aanmaken van een account, maar tot op heden krijg ik het niet voor elkaar. ben benieuwd wat voor een informatie ik daar allemaal kan vinden!

gr, wim
 
A

Athanor

Guest
Houtbewerker,

Als ik me goed herinner moet je nadat je een Yahoo account hebt jezelf voor deze groep aanmelden bij de moderator, binnen enkele dagen krijg je dan toegang tot de groep.

Ik stuur je via een pb wel een kopie van een discussiedag.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
dopeling zei:
Als je als hobbie meubelmaker aan de slag wilt heb je aan een aantal kleinere maar wel goede machines, en dus een gering budget, zonder meer genoeg en vind ik grote machines nogal eens "overkill".

Tja, dat vind ik dus ook een beetje. Die Hammers en dergelijke machines kosten zo boven de 5000 euro. Schitterende apparaten, maar eigenlijk is dat gewoon "teveel" machine gezien de dingen die ik er eventueel mee zou doen.

Ik ben dus ook op zoek naar een machine die er tussen in zit. Ik werk nu met een Chinees apparaat en ben er heel blij mee. Maar op de langere termijn (paar jaar) is die niet meer toerijkend. Ik zoek dus de tussenweg tussen de top en "het dal".

Ikzelf zat te denken aan de Scheppach HMS 2600 ci, die ze ook onder andere bij Baptist verkopen. Ik zag dat deze machine zelfs een "Best on test" predikaat heeft. Voor €1500 euro kun je het ook nog een keer doen, en die prijs kan ik ook nog een keer boven water halen met het verkopen van m'n gemaakte dingen. Da's natuurlijk bijzaak, maar wel leuk.

Mijn vraag is: Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machine??

Dopeling, jullie verkopen hem, wat zijn je ervaringen zoal daarover?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Woodworker,

Ik denk ook dat je er op moet letten om goede vergelijkingen te maken. Maar de realiteit is dat de Hammer A3-31 momenteel voor 2675 euro incl. BTW wordt verkocht. Daar heb je dan voor 1000 euro meer wel een heel andere machine voor. bijv. 3 beitels in het schaafblok, langere tafels en grotere schaafbreedte. Een vergelijkbare scheppach kost momenteel Euro 2723 incl. Maar goed, het gaat er natuurlijk om wat je er mee wilt doen, kun je daar iets over zeggen?

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Athanor zei:
Maar goed, het gaat er natuurlijk om wat je er mee wilt doen, kun je daar iets over zeggen?

Wat ik ermee wil gaan doen? Eigenlijk hetzelfde wat ik nu met mijn vlak/vandiktebank doe. Ik gebruik alleen maar oud hout, en in elk werkstuk dat ik maak zit heel veel schaaftijd. Ik heb nu een Chinese machine van Buitelaar, dezelfde als de Woodstar pts 85 http://www.poolewood.co.uk/acatalog/Woodstar_Planer_Thicknesser.html

Ik kan met deze machine eigenlijk alles doen wat ik ermee wil doen, alleen de nauwkeurigheid laat wat te wensen over. Relatief grote schaafaanslag, afname vlak en vandiktegedeelte is niet consequent, vertrouw wat dat betreft op de schuifmaat. Ook de geleider is nooit exact haaks. Als klap op de vuurpijl levert Buitelaar de v-snaren van de overbrenging naar het vandikte gedeelte niet na, zodat er nu een niet-officiële snaar opzit die niet voldoende strak zit zodat ik de plank er als het ware doorheen moet duwen.

Dit zijn wel zo'n beetje de nadelen. Overgens ben ik er nog steeds heel blij mee, omdat ik anders alles nog of met de hand of met een elektrische handschaaf moet vlakken.

maar om terug te komen op wat ik er zoal mee doe, bekijk nog eens mijn posting over de adirondack stoelen http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=166 daar kun je wat van m'n werkstukken zien (waar ook heel veel aan geschaaft is) en ook welk hout ik altijd gebruik.

Ik pas mijn werkstukken aan op de machines en technieken die ik bezit. Voor zo'n adirondack stoel is het niet erg als de planken een paar mm in breedte of hoogte verschillen. Maar ik wil me ook nog eens bezig gaan houden met het maken van kastjes en dergelijke nauwkeuriger bewerkingen, en daarvoor heb ik een betere machine nodig. Eentje die wel haaks kan kantschaven en exact op dikte kan schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.