Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Guido,

Zie de eerste pagina van dit topic: daar kun je alles lezen over mijn aankoop en de overwegingen daaromtrent.

Qua extra's hebben we vergelijkbare keuzes gemaakt.
De langgatboor past niet op de B3, ik twijfel of ik deze vaak zou gaan gebruiken.. Aangezien de A3-31 vlakvandiktebank op termijn ook mijn werkplaats in zal rollen kan ik nog altijd hier een langgatboor op bevestigen.

Ga je de kantrechtschoen puur gebruiken voor het bekantrechten van hout? Of heb je hier nog andere ideeën over?

gr, Wim
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
DOH! :oops:
natuurlijk... je had die B3 winner comfort aangeschaft! die zou toch eind januari komen?


die kantrechtschoen gebruik ik inderdaad voor het vizierzagen (kantrechten). dit omdat ik het zo heb geleerd ooit en ik van plan ben met onbekantrechte planken te werken.
Een andere functie voor dat ding zou ik niet zo 1..2..3.. weten. jij wel?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Eind januari ja... sinds die tijd staat hij onder het 'stof' in Barneveld (Felder Nederland).
Eerst moet de nieuwe werkplaats klaar, aangezien het oude schuurtje én te klein was én sinds de verbouwing gesloopt is.. ;)

Door vorst en regen had de aannemer al een vertraging van ~ 9 weken. Alle houtwerk doe ik (natuurlijk) zelf + kap + elektra + cv + vloerverwarming + pannen, maar dat is een behoorlijke kluif kan ik je zeggen, zeker naast het reguliere werk.

Plan is nu dat ik ergens tussen half en eind mei de schuurdeuren kan opentrekken om de Hammer naar binnen te rollen, mits er geen rare dingen gaan gebeuren in de planning. :roll:

Over de kantrechtschoen: waar je hem ook voor kan gebruiken is denk ik het weer 'recht' zagen van een scheluwe balk (getordeerd), maar dat doe je normaal gesproken al op je vlakbank.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik ga dit weekend mijn bestelling plaatsen. Het zijn opendeurdagen bij Felder in Antwerpen en er zijn wel vrij interessante kortingen.

Heel waarschijnlijk gaat het een B3 winner comfort en een A3 31 worden.

Ik heb lang getwijfeld tussen de B3 perform en de winner comfort. Liefst had ik een roltafel van 250cm, maar het prijsverschil is erg groot. Op de B3 perform is nl. geen korting.

Heeft er iemand hier ervaring met de wieltjes die je bij de A3 31 kan kopen? Ik las op een ander forum dat die maar in 1 richting kunnen gebruikt worden en net niet in de lengterichting, wat het meest logische is.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Het is zover!

Ik heb vandaag mijn bestelling geplaatst. Het is een A3 31 en een B3 Perform met voorritser geworden. Veel geld, maar geen foute keuze denk ik.
Heb ook de AF10 afzuiging erbij genomen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
DIY_peter zei:
Het is zover!

Ik heb vandaag mijn bestelling geplaatst. Het is een A3 31 en een B3 Perform met voorritser geworden. Veel geld, maar geen foute keuze denk ik.
Heb ook de AF10 afzuiging erbij genomen.
Gefeliciteerd! :D
ik ben benieuwd wie zijn bestelling eerder krijgt
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
ik zeker niet omdat ik eerst nog mijn werkruimte moet bouwen. Waarschijnlijk wordt alles in september geleverd.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Zo, ik ben een arm en een been kwijt....


Open deurdagen bij Felder geweest in Antwerpen en ik heb de knoop doorgehakt. Het is uiteindelijk toch de CF531P geworden van Felder (+wat extras: 2.5m tafel , 4 messen schaafas, digiklok op de schaafbank)... jaja,... ik had al beslist dat het Hammer ging worden maar bij het zicht van zoveel lekkers in de toonzaal toch bezweken. En mijn 'madam' ging akkoord dus waarom dan niet, niewaar... :) Ik kreeg er voor dezelfde prijs nog een afzuigeenheid AF10, een zaagblad en een freesset naar het hoofd gegooid duuuuus..... Ook meteen de langgatboor eraan laten hangen, wel zo handig vind ik.
Last but not least een lintzaag op de bestelbon (N4400 van Hammer)geplaatst
Nu nog mijn woning af krijgen want binnen 8 weken, vrees ik, heb ik nog geeneens stroom in de nieuwbouw en ga ik er niet eens een proefritje mee kunnen doen :evil: GGGRRRRrrrrrrrr :evil:

Ik plaats wel een fotootje wanneer ie er staat.
En nu maar wachten........
Spannend....
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
WOOT!! :p .. geniaal mooie machine man!

Erg gefeliciteerd!
Ik ben wel erg benieuwd naar je overwegingen: wat had de CF531P meer ten opzichte van de Hammer?
(niet dat ik nog van gedachte wil/kan veranderen :? )
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
guido zei:
WOOT!! :p
.. geniaal mooie machine man!Erg gefeliciteerd!
Ik ben wel erg benieuwd naar je overwegingen: wat had de CF531P meer ten opzichte van de Hammer?
(niet dat ik nog van gedachte wil/kan veranderen :? )

De roltafel maakte een beetje een knasperig geluid toen ik hem weg en weer bewoog terwijl de Felder zo stil als een muisje was. Ook het multi instelsysteem van de frees vond ik best wel handig. En dan natuurlijk het feit dat er een mooie korting op de machine kwam en dat ik nog een aantal zaken gratis erbij geleverd kreeg.... Al bij al voelde de machine, toen ik ze zo eens live naast elkaar kon bekijken een stuk beter aan qua afwerking (details) maar dat wil natuurlijk niets zeggen. Hier in West-vlaanderen zeggen ze wel eens "'t is d'andhave die telt' wat zoveel wil zeggen als " 't is de handgreep (van het toestel) die telt dus, voor de goede verstaander: 't is nog steeds de vakman die gaat zorgen voor het goede resultaat en niet de machine zelf. Die doet gewoon waar je ze op instelt.
Ik vind je keuze voor de Hammer dus zeker net zo goed en wil met mijn commentaar dan ook helemaal geen afbreuk doen aan Hammer want ze gaat vast en zeker meer dan goede prestaties kunnen leveren. Alleen: als het kan en je vrouw zegt niet neen, dan zou ik wel gek zijn om het niet te doen, dacht ik zo, .... :D
 

saggy028

Nieuw lid
9 mei 2009
1
0
hoi iedereen, k'heb mij een maand terug een monofase robland nx 310 met voorrits (recent model) aangeschaft.Door het forum bladerend kreeg ik de indruk dat de machientjes van robland niet erg nauwkeurig zijn,k' heb er nog niets van ondervonden iedere bewerking is tot op 1/10 nauwkeurig (controle met digitale schuifmaat),alle maateenheden kunnen ingestelt worden De nieuwe zaageenheid werkt goed trilt nauwelijks en maakt zuivere snedes.De freeseenheid is dezelfde als bij de nlx ,en bij het vandikte schaven klappen de tafels naar binnen http://img382.imageshack.us/img382/9951/dsc01044i.jpg http://img382.imageshack.us/img382/8543/dsc01051.jpg
Als optie heb ik de 1400 mm roltafel,de oplegtafel (nlx rolsysteem met licht gewijzigd profiel tov de nlx)en de digitale parrallelaanslag met uitlezing tot op 1/10 genomen .Voor ik de machine in gebruik nam heb ik alles zo goed mogelijk afgeregelt.Nu een maand later haaks of onder een hoek zagen is nog even nauwkeurig als de eerste dag .groetjes
 
A

Athanor

Guest
Proficiat met je aankoop!

Ik heb de machine op Hout 2008 gezien en heb de indruk dat verschillende "problemen" die ik met de LX310 ervaar juist in dit ontwerp zijn opgelost. Ook de naar binnen opklappende schaafbladen maken de machine veel handiger in te gebruik. Met de extra's erbij heb je zeker een goede machine gekocht!!

Fons
 
A

Athanor

Guest
In een nieuw topic heb ik inmiddels vertelt dat ik gekozen heb voor de Hammer combinatiemachine die in de zomeraanbieding zeer aantrekkelijk geprijst was. Ik haal dit topic weer even naar voren omdat hier uitgebreid discussie gevoerd is over de kwaliteiten en overwegingen bij de aanschaf van combimachines.
Uit de laatste berichten blijkt ook dat de nieuwste modellen van Robland verbeterd zijn.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.