Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 114

Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

In verband met diverse geplande activiteiten (bouwen van een keuken, lijstwerk, etc) overweeg ik de aanschaf van een zaag frees combi. Bijvoorbeeld de Hammer B3 Winner Comfort, deze heeft een lange roltafel (2 meter), een oplegtafel en een zwenkbare freesas. http://austria.felder-gruppe.at/?pag...4036cd00c#head

Maar ja, er zijn ook andere mogelijkheden:
    - Lurem
    - Holzher
    - Robland
    - Metabo (Multi)

De machine moet opgesteld worden in mijn toekomstige werkplaats van 4 x 9 meter.

Of een losse formaatzaag met een losse freestafel. Kortom, ik zou graag willen weten wat jullie mening is.

Athanor
    Guest

Re: Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

Hallo Houtbewerker,

Ik heb me net op de beurs HOUT weer wat verder georienteerd op eventuele opvolger van mijn Robland LX30. Deze bevalt me steeds minder wat nauwkeurigheid betreft en de instelmogelijkheden. Met kunst en hulpmiddelen red ik het wel maar...... Je fantaseert wel eens natuurlijk 8-)

Ik ben onder de indruk van de Felder en Hammer machines. Had als eens naar de Lurem gekeken als alternatief, die had als voordeel een standaard frequentieregelaar om traploos motersnelheden in te stellen.

Op HOUT zag ik echter dat de MINIMAX van SCM een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor de Felder. Is zondermeer goede kwaliteit en lijkt goedkoper dan een vergelijkbare Felder, zie ik in de offerte die ik net in huis heb. In een test in fine woodworking kwam deze er ook goed uit. Ik zoek de test nog voor je op!

Groet van Fons

Hallo Fons,

De Robland (L)X 310 had ik ook in mijn rijtje staan van potentiele machines, maar nauwkeurigheid en afstelmogelijkheden zijn wel elementen die voor mij belangrijk zijn. Wat zijn voor jou opvallende verschillen tussen de Robland en de Felder/Hammer/SCM machines?

Bij Felder Nederland werden de verschillen met name op het vlak van service gegeven, maar zijn er nog meer?

gr, Wim

Vanmiddag heb ik de knoop doorgehakt:
    Eind januari hoop ik een Hammer B3 Winner Comfort in gebruik te gaan nemen!

Ik heb, voor degenen die het leuk vinden om te weten, de keus gemaakt uit de volgende machines:

- SCM Minimax Classic st 30
    - Robland NLX-TZ
    - Hammer B3 Winner Comfort

De Hammer heb ik gekozen vanwege de volgende punten:
    - goede prijs-kwaliteitverhouding
    - schuin verstelbare freesas
    - stevige langsgeleiding (in plaats van de standaard, zit er nu de originele Felder langsgeleiding op)
    - kwaliteit van de roltafel. Het is opvallend hoe soepel, stabiel en degelijk de roltafel is uitgevoerd ten opzichte van de bovengenoemde machines.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen, het is een overstap van de Festool CS 70 naar een formaatzaag.

Ik houd jullie op de hoogte van de bouw van de garage/werkplaats en de levering van de machine.

Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik nog het volgende tegen:

Eén van onze duitse vrienden heeft de Hammer freesgeleiding vervangen door een Felder freesgeleiding (de Multi 240), zie onderstaande foto's:

Op deze manier is de 'noodzaak' om een Felder aan te schaffen steeds minder groot..

Attached files

Athanor
    Guest

Hallo Houtbewerker,

Proficiat met je aankoop! Kan me je overwegingen goed voorstellen en ben benieuwd hoe de aanschaf je straks bevalt. Waar ik ook interesse in heb is je nieuwe werkplaats. Ik ben, zoals je waarschijnlijk weet, ook bezig met uitbreidingvan mijn werkplaats, vandaar de interesse in soortgelijke projecten.

Groet van Fons

Houtbewerker, van harte gefeliciteerd!! Na slapeloze nachten, vierkante ogen van het lezen op internet, folders en documentatie op het nachtkastje en dan... de beslissing. Volgens mij heb je een goede keuze gemaakt en ik wens je er heel veel plezier mee. Wat heb je er aan accesoires bij gekocht en b.v. wat voor zaagbladen? Had je al een afzuiger, welke? Laat je de machine door de leverancier installeren of ga je het zelf doen?

jaap

@ Fons,

dank je! Ik hoop zodra we van start gaan met de bouw de nodige foto's en filmpjes te maken. Zelf vindt ik het ook altijd leuk om naar dat soort foto's te kijken, dus maak je borst maar nat.. :-)

@ Jaap,
    Dank je! Inderdaad veel gelezen en nagedacht, want het blijft een forse investering voor een hobby-gebruiker!

Aan accessoires heb ik de oa. volgende zaken:
    - een universeel en fijn zaagblad
    - frezenset
    - excenter klem voor montage op de formaattafel
    - extra afkortaanslag
    - digitale klok voor de freeshoogte

Verder zijn er iets zwaardere motoren (5.5 pk), een grote roltafel (2 meter) en een zware aanslag gemonteerd.

De machine laat ik thuisbezorgen. Het uitpakken, installeren etc doe ik zelf. Wel zo veilig, ik moet er niet aan denken dat er iets onderweg gebeurt, wat niet onder garantie valt...

Qua garantie is het ook top: na registratie 3 jaar garantie!

Ik heb nu een afzuiger staan van Metabo / Elektra Beckum, de SPA 1101. Dit is een relatief lichte afzuiger, compleet met fijnstoffilter, maar ik wil het gewoon gaan proberen met dit apparaat. Een zwaardere afzuiger kan ik altijd nog kopen...

Wim

Jeetje Houtbewerker, wat een waanzinnig mooi aankoop man! Wauw

Ik wens je er heel veel plezier mee en wees voorzichtig he.

Bas

prachtige machine, Ik was al een tijdje op zoek naar een niet te grote formaatzaag omdat mijn Festool Precisio CS 50 inmiddels behoorlijk te klein aan het worden is (gek hoe een machine kleiner lijkt te worden naarmate je werkstukken groter worden)
    Ik heb de zelfde machine van hammer besteld maar dan zonder de frees, kan niet wachten tot hij geleverd wordt.

Forum Rechten