Lagers...HBM 1100 vervangen.

Doorgedraaid

Nieuw lid
25 apr 2017
18
0
Arnhem
Hallo Allemaal,

Begin 2016 heb ik een HBM 1100 gekocht om te kijken of draaien in de praktijk bevalt, gezien de aanschafprijs is er geen man overboord als mocht blijken dat ik er niks aan vind. Gek genoeg vind ik draaien helemaal geweldig...zelfs op deze bank ! Inmiddels weet ik wel dat er een andere bank moet komen en zo als het er nu voor staat neig ik naar de Killinger KM 1500 SE , echter ben ik nog niet in Wehl geweest. Nog wel ff sparen....
Dus draaien op de HBM waarvan volgens mij de lagers versleten zijn. Dat is niet heel gek ik heb het bankje behoorlijk op zijn donder gegeven met voor het bankje te grote en te zware stukken boom, maar ja dan had het maar geen draaibank moeten worden. Maar enfin, de lagers dus...heeft iemand ervaring met het vervangen van lagers op dit type draaibank ? Voordat ik het ding uit elkaar haal zou ik willen weten of er bijzonderheden zijn waar ik op moet letten, is er speciaal gereedschap nodig ? Hoe regel ik de tolerantie en hoe richt ik dat ding weer uit ? Alle hulp en advies is welkom.
Indien iemand die de klus al eens heeft geklaard zich geroepen voelt me te helpen spring ik een gat in de lucht. ( Dat hoeft niet voor niets ).

Bvd voor de reacties.

Met doorgedraaide groet,

Edwin van de Kamp

FB : https://www.facebook.com/Doorgedraaid-609304219254231/
Insta : edwin.vandekamp
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Speciaal gereedschap heb je niet echt nodig. Als het met stevig duwen niet loskomt, is een constructie met een draadeind door de as heen vaak handig om er wat druk op te zetten.

De as gaat er meestal naar het bed toe uit.
Tolerantie hoef je volgens mij niet te regelen, ik kan me niet voorstellen dat in deze goedkope draaibank de mogelijkheid aanwezig is om bv. de spanning van twee lagers t.o.v. elkaar te regelen.

Ik denk dat dit document http://www.woodturnersresource.com/extras/projects/pdf/1442BeltBearing.pdf over het verwisselen van de lagers van een Jet 1442 - ook een klein draaibankje met CVT - wellicht heel interessant is.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Voor betaalbare lagers, kun je op de website van Het Lagerboertje kijken of ze de lagers hebben die je nodig hebt. Scheelt vaak aanzienlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Deze bank heeft een variodrive, die zal je er ook af moeten halen
Wees er voorzichtig mee want als je eenmaal panne hebt met onderdelen hoef je niet op HBM te regelen (been there, done that and got rid of the HBM1100)
 
Laatst bewerkt:

Doorgedraaid

Nieuw lid
25 apr 2017
18
0
Arnhem
Dank voor de Tip.
Ja ik wil hem ook wel kwijt, maar tot ik een andere kan kopen zal ik het ermee moeten doen he...en nee zelf bouwen word hem niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de lagers van mijn Jet 1442 jaren geleden ook vervangen. Heb ze er met een passend stuk hout uitgeklopt. Niet erg moeilijk maar als je de variodrive er vergeet er weer tussen te zetten dan moet je alles weer overnieuw doen :rolleyes:. Er zijn nog wel een paar dingen die je verkeerd kan doen hoor. Een die me wel bijgebleven is dat je om de positie van het versnellingspookje moet letten, anders zit ie verkeerd.
 

Doorgedraaid

Nieuw lid
25 apr 2017
18
0
Arnhem
Vorige week zaterdag begonnen met het klusje, in eerste instantie lijkt het geen heel ingewikkelde klus.
Maar dan begint het...borgringen verwijderd , varioschijf eraf en.... ... .. niets dus. De tweede schijf wil niet van de as en ook het gietijzeren deel dat de schijf beweegt wil niet van de as... In de as zit maar 1 centimeter beweging richting het bed. dan loopt ie vast op de op de as aanwezige ribbel ( er zal vast een naam voor zijn maar ik ben geen ijzerwerker ). De 2 lagers in het huis zitten in het gegoten deel van de kop. Voor het lager het dichtste bij het bed moet de as er richting het bed uit...maar voor de andere lijkt het wel alsof de as de andere kant op moet om hem eruit te krijgen. Tot nu toe dus geen succes nu heb ik niet de variatie aan rubber en of kunstof hamers die je zou willen hebben maar met een vuistje van 1 kilo met een blok hout verplaatst de as zich wel. Maar ik moet behoorlijk wat geweld gebruiken om enige beweging te krijgen. Kortom , ik loop vast , iemand een idee ?
 
P

Pel

Guest
Foto's van het probleem zou denk ik wel wat meer helpen?

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Deze video zal je wel wat helpen denk Ik,er zijn verschillende videos on the net, maar meesten laten je alleen zien hoe je de poelies er af zou moeten halen, sommige zijn niet erg goed.

Deze geeft je wat meer en je kunt zien hoe het weer in elkaar gaat.

Wat ik niet zie is dat je echt wel even de bramen van de spie en van de c klip groef er af moet vijlen, dat maakt het verwijderen en installeren makkelijker/beter.

https://www.youtube.com/watch?v=Dso7TwHZKAc
 
Laatst bewerkt:

Doorgedraaid

Nieuw lid
25 apr 2017
18
0
Arnhem
Dit is inderdaad eenheli heldere video Leo.
Ben inmiddels eerst op zoek naar een goede 2 armige trekker. Ik vermoed dat het na gebruik van de trekker wel in orde moet komen.
Het is geen ingewikkelde machine wat dat betreft, maar zoals met veel dingen is het juiste gereedschap wel handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.