Onbekant Schaaldeel efficient verzagen

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo Forum leden,

Ik heb een paar onbekante schaaldelen liggen waar ik nu wat van wil gaan maken.
Het betreft esdoorn en noten.
De schaaldelen zijn bij mij in de garage iets meer kromgetrokken dan mij lief is. Maar goed daar is niets meer aan te doen.
Mijn vraag is nu hoe ik zo efficiënt mogelijk de benodigde delen er uit kan halen.
In eerste instantie was ik van plan om de schaaldelen in lengte te zagen en dan torsie er uit schaven en dan vlakken. Maar dan blijft er nog amper iets over.
Dus ik denk dat het dan het handigste is om de schaaldelen af te korten in de gewenste lengtes met een redelijke overmaat. En deze stukjes vlakken en schaven.
Is dat de juiste manier? Hoe doen jullie dat over het algemeen met schaaldelen.
Deze schaaldelen zijn geloof ik iets van 25mm dik.

Groet Roelof
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen luinge,

De meeste schaaldelen die uit een droogkamer komen of natuurlijk gedroogd zijn hebben veel vervorming. Bij het opdelen is het belangrijk dat je een doel hebt, met andere woorden; het heeft geen zin om deze in 10cm brede stroken op te delen als je nog geen toepassing heb, net als de lengte. Als je een doel hebt, bijvoorbeeld een kastje is het belangrijk dat je alles op lengte zaagt en breedtes zaag die je nodig heb. dan zul je zien dat je vaak knappe bekantrechte delen er uit zaagt.

mvg
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Goedemorgen luinge,

De meeste schaaldelen die uit een droogkamer komen of natuurlijk gedroogd zijn hebben veel vervorming. Bij het opdelen is het belangrijk dat je een doel hebt, met andere woorden; het heeft geen zin om deze in 10cm brede stroken op te delen als je nog geen toepassing heb, net als de lengte. Als je een doel hebt, bijvoorbeeld een kastje is het belangrijk dat je alles op lengte zaagt en breedtes zaag die je nodig heb. dan zul je zien dat je vaak knappe bekantrechte delen er uit zaagt.

mvg

Ok. Bedankt. Dat is ook wat ik eigenlijk bedoelde maar drukte mij misschien wat ongelukkig uit.
Ben juist klaar met een paar iepen bijzettafeltjes (geïnspireerd door Pilat&Pilat) Die heb ik gezaagd uit onbekant Iep. Ik dacht dat het handig was om lange stukken van de juiste breedte te zagen, en die te schaven/vlakken. Ik dacht dat dat sneller zou werken, maar je hebt dus veel meer verliezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.