Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Schaaltje van Robinia pseudo acacia

Hoi,

Een tijdje gelden ben ik begonnen met een schaaltje uit Robinia / pseudo acacia en ik heb het afgelopen maand afgemaakt; inmiddels is bij het een oud collega aangeland en heeft het een mooie plek gekregen. Het hout komt uit de eigen tuin en de pseudo acacia (moeilijk naam trouwens) voelt haast wat vettig of olie-achtig zoals je bij teak ook wel hebt. In ieder geval laat het zich erg glad afwerken.

Een paar foto's (incl de Narex dissel die ik in het begin even heb gebruikt voor de eerste uitholling).

Groeten, Hans

DSC_3119.jpgDSC_5246.jpgDSC_5251.jpgDSC_5259.jpg

Ja, robinia is fijn hout als het klaar is. Om te hakken lijkt het me vooral hard werken, maar het resultaat mag er zijn!

Knap stukje werk!
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Goed gelukt! Welke gereedschappen heb je gebruikt om de buitenkant vorm te geven?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi schaaltje Hans, ook mooi getekend hout.

Groet Pel.

Mooie start met schalen maken en met goed resultaat! Complimenten!

Hoe bevalt de Narex je?

Fons

@BossyRangs Dank je wel.. de buitenkant is eerst behakt met gutsen en daarna met de spookschaaf en schraapstaal bewerkt.

@Fons, de eerste schaal was van Catalpa en is met gutsen (Gelmatools aandrijving uitgehakt), de NAREX is op zich prima, echter mijn ervaring is nog zeer beperkt daarmee. Het is ook geen eenvoudig stuk gereedschap om onder de knie te krijgen (if you ain't got that swing..). Ik gebruik hem ook wel om de kom van een lepel ruw vorm te geven, maar grijp toch makkelijk(er) naar een guts met klopper of lepelmes . De jou welbekende David Fischer en op Instagram UADZE zijn ware kunstenaars met zo'n beeldhouwersdissel en hebben er dan verschillende van, ik denk dat het voor mij bij deze ene blijft. Ik heb indertijd de Pfeil een paar keer in handen gehad en die overtuigde mij toen minder door de lengte van de korte steel en de wijze van slijpen. Daar heb ik geen spijt van gekregen. Grtz Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wijk0983 Bekijk Berichten
    @BossyRangs Dank je wel.. de buitenkant is eerst behakt met gutsen en daarna met de spookschaaf en schraapstaal bewerkt.
    Bedankt, Hans. Zo zou ik het ook doen, maar heb me nog niet aan schaaltjes gewaagd tot nu toe. Je hebt me geïnspireerd

Forum Rechten