Oude schaaf van opa

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
Ik heb een erfstuk van opa, hij was helemaal geroest. Inmiddels ontdaan van roest, en knoppen opnieuw van een laagje verf voorzien, want veel verf zat daar niet meer op. Ook op mijn edge-pro slijper de beitel weer glimmend scherp gemaakt. Echter de dekbeitel van deze schaaf is in het verleden gebroken en met kunst en vliegwerk (slijp en laswerk) in het verleden weer passend gemaakt. Nergens op de schaaf staat een nummer, alleen 'made in USA'. Ook het woord 'bailey' en 'stanley' is nergens te vinden.

Wie o wie weet waar je een een vervangende dekbeitel kunt krijgen voor deze schaaf?

Wie weet wat meer over deze schaaf te vertellen?

Alvast hartelijk dank!

IMG_2560.jpg

IMG_2561.jpg

IMG_2562.jpg

IMG_2563.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, qua grote lijkt hij op een Stanley nummer 3, Baptist verkoopt Stanley onderdelen maar ik weet niet of ze passen op deze schaaf.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie schaaf is van rond 1910/20 een zogenaamde low knob #3. Deze schaaf heb ik zelf ook met een gelamineerd schaafmes.
In een andere post werd ook al gevraagd naar een dekbeitel, dus bij deze ik heb nog wel een dekbeitel liggen voor een #4 die ik eventueel pas kan maken voor deze schaaf, maar dat kun je zelf ook eventueel doen. Vraag alleen een vergoeding voor de verzendkosten.

IMG_5067.jpg

Groetnis, Roeland
 

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik heb de schaaf even na gemeten, maar de bodem / schoen is 62mm breed en de beitel / mes heeft een breedte van 50mm.

Is het dan geen No.4 ?
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
mooie schaaf pipo 1000 !

@Roeland
is de gelamineerde schaafbeitel standaard voor schaven uit deze periode of is het een upgrade van je zelf ?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
nou wil ik er zeker 1 uit die periode aanschaffen want gelamineerde beitels vind ik ook helemaal top :)
 

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
@Roeland; Als jij nog een 'oude' hebt die een beetje dezelfde antieke look & feel heeft, dan wil ik hem graag van je overnemen! Misschien kan je mij in dat geval een PM sturen met je rekeningnummer en bedrag?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik had alleen nog nieuwe dekbeitels liggen dus dan maar een dekbeitel "veroudert" met een bronzen clip.

IMG_5084.jpg

IMG_5085.jpg

Lijkt me nu wel passen op die mooie schaaf van je opa, stuur maar even een PM met je adres gegevens.

Groetnis, Roeland
 

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
Schaaf is inmiddels dankzij Roeland weer compleet, de nieuwe 'oude' dekbeitel past er perfect bij, en vooral het messing clipje vind ik prachtig;

IMG_2570.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.