Vervanging trapbordes US-style

WR1944

Oud hout
Als contrast met al die mooie en gelikte staaltjes van houtbewerking zal ik een paar foto's plaatsen van een grofstoffelijke reparatie met materiaal zoals dat in Amerika in de houtframe-bouw wordt toegepast.
Het huis waar ik nu woon heeft 2 kelders, 1 kelder waar ik m'n werkplaats aan het inrichten ben en waar ook wat opslag is van eigenlijke overbodige spullen en een tweede voor de boiler en de oliebrander van de CV. Die laatste kelder is met een trap te bereiken die gemaakt is met kant en klare onderdelen. Gezaagde trapbomen die uitgelegd zijn voor verdiepinghoogten van 8 feet (ca 250 cm) en 2" x 12" (4 x 28 cm) als treden. Die rare Amerikanen geven de nominale maten op terwijl het hout door schaven en zagen kleiner in de maatvoering is.
Die trap eindigde op een platform op de betonnen keldervloer. Door lekkage van de erboven gelegen badkamer was het hout gaan rotten. Pas toen iemand door het platform zakte had men het in de gaten. Normaal gesproken komt niemand in die kelder tenzij er iets met de zekeringen of apparatuur mis is.
Maar dat soort van mankementen zorgen bij mij voor jeukende vingers. Dus de zaak opgemeten, schets gemaakt en materiaal ingekocht. Als hout had ik 2 x 4 en 2 x 6 nodig. Eerst twee planken tegen de muur geschroefd. Vervolgens het frame afgemaakt met een steun in het midden ter hoogte van de middelste trapboom. De hoekverbindingen maakt ik met metalen hoekverbinders uit de framebouw. Alleen gebruikte ik schroeven in plaats van spijkers. Omdat er een gietijzeren pijp van het riool langs de muur liep moest ik een extra steun aanbrengen.
Vervolgens gingen planken op het frame. Het uitsparen van het gat gaf wat extra werk zonder decoupeerzaag. Als laatste een pasgemaakt deel vast geschroefd en klaar was Kees. Uit mijn onvrede met die bezopen duimen en voeten heb ik het plankier precies een meter breed gemaakt.
Op één van de foto's zie je twee attributen die veel bij de framebouw worden gebruikt. Je kan er hoeken mee afschrijven maar ook de gecompliceerde hoeken berekenen als je een puntdak maakt. Je moet er even op studeren maar als je het door hebt kan je er snel en vrij nauwkeurig mee werken. M'n Festool T15 was de ster van de show, onvermoeibaar en ik kon in de vreemdste hoeken schroeven.
Door de eigenaardigheden van het forum dient men de foto's in omgekeerde volgorde te bekijken.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
WR1944 zei:
Door de eigenaardigheden van het forum dient men de foto's in omgekeerde volgorde te bekijken.

Of de poster moet ze in omgekeerde volgorde posten :mrgreen:

Ik geloof dat dat wel weer een tijdje meegaat in die kelder... mooi werk....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat gaat wel weer een poosje mee. heb je nog meer foto's van je nieuwe werkplaats? lijkt me weer een hele uitdaging een nieuwe werkplaats inrichten.
 

WR1944

Oud hout
Re: Vervanging trapbordes US-style plus werkplaats

Ik zal wat foto's opzoeken. De kelder was behoorlijk uitgewoond, ik heb cm voor cm moeten bulldozeren om wat werkbare ruimte te reserveren. Als werkbank (naast de Festool MFT/3) heb ik een hoek gebruikt. Langs de muur 2 x 4 geschroefd, een frame voor het werkblad (3 x 3/4" MDF platen van 600 x 1200) gemaakt, poten er onder, 2 ladekastjes voor onder het blad en planken langs de lange kant onder het blad. Eén gereedschapsbord hangt al en er komt nog een tweede bij. Op termijn komt er een tafelboormachine, een gereedschapslijper, een gewone slijpmachine, een bankschroef en waar ik later nog meer behoefte aan krijg.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, dat is al met al een mooie werkruimte. in ene inpandige werkplek zijn zaken zoals ventilatie en licht erg moeilijk. heb je al enig idee hoe dit aan te gaan pakken? ik ga zelf in januari nieuwe verlichting aanbrengen op mijn kluszoldertje . de stofafzuiging wil ik dmv een fijnstoffilter op peil zien te krijgen.

gebruik je deze ruimte als hobby of als ft-werkplek?
 

WR1944

Oud hout
rickkoorman zei:
aha, dat is al met al een mooie werkruimte. in ene inpandige werkplek zijn zaken zoals ventilatie en licht erg moeilijk. heb je al enig idee hoe dit aan te gaan pakken? ik ga zelf in januari nieuwe verlichting aanbrengen op mijn kluszoldertje . de stofafzuiging wil ik dmv een fijnstoffilter op peil zien te krijgen.

gebruik je deze ruimte als hobby of als ft-werkplek?

Als ik meer ruimte in beslag ga nemen komt er wat meer verlichting in. In een ruimte grenzend aan de kelder is een was- en droogmachine geplaatst. De afvoer van de droger ga ik combineren met een vorm van ventilatie. Maar met de Festool dust collector heb ik in het algemeen weinig last van stof. Op termijn wil ik ook verplaatsbare verlichting maken voor nauwkeurig priegelwerk, in de vorm van een soort bureaulamp.
Ik neem aan dat een ft-werkplek slaat op full-time. Ik gebruik het als hobbyruimte. Maar komt er iemand met een betaalde opdracht dan zeg ik geen nee. Officieel mag ik momenteel geen betaald werk verrichten zolang ik hier verblijf op een non-immigrant visum.
Tot op heden heb ik me beperkt tot vurenhout, multiplex en MDF. Maar ik ga als de meest noodzakelijke reparaties en verbeteringen zijn uitgevoerd over op het betere materiaal. Als eerste grote project staan keukenkasten in Ikea-style. En tussendoor zo'n 20 meter aan rek om de rondslingerende rommel wat overzichtelijker op te slaan.
Ik heb voorlopig genoeg te doen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi klusje wr1944, ook knap om het in omgekeerde volgorde uit te voeren :lol: .
Wordt een gezellige werkplaats, knap om alles weer van nieuw af aan op te bouwen. Ik had het geluk om mijn eigen spullen mee te kunnen nemen, incl mijn internetradio, dus ik luister de hele dag top2000!!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.