Verduurzaamd hout op de gevel, afwerking/bescherming kopse kant.

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Wij willen onze nieuwbouwwoning bekleden met verduurzaamd hout, met een open voeg, verticale planken in 3 breedten. Op de zijgevel is het eigenlijk het idee om het hout volledig in het zicht te hebben, m.a.w. er komt geen dakbedekking of afwerking op de kopse kanten van het hout.

Tenminste, dat is het design dat we willen. In eerste instantie dachten we gevelpannen gewoon over de gevelrand zouden laten vallen (zodat de kopse kanten er losjes onder zitten), maar we vinden het zo - zonder gevelpannen - eigenlijk veel mooier ( mits de planken netjes gezaagd zijn) en het de dakbedekking wordt er eenvoudiger door
hout.jpg

Het hout dat we voor ogen hebben is verduurzaamd hout (bij thermowood) dat in contact met de grond 20 jaar meegaat, in de open lucht zou het dus veel langer mee moeten gaan.

Ik heb aan één van de leveranciers van het hout gevraagd of we het zo kunnen toepassen en hoe we kunnen zorgen dat het zo lang mogelijk meegaat.

Ze geven aan dat (uiteraard) het hout aan de kopse kant het extra zwaar krijgt - heel logisch - en dat we mogelijk e.o.a. profiel zouden kunnen plaatsen. Echter, naast dat dat het idee van het ontwerp teniet doet lijkt het mij dat een profiel dat op de kopse kant gemonteerd zit slecht ventileert en er voor zorgt dat die kopse kant niet goed droogt.
Er zal geen water op de kopse kanten blijven staan vanwege de schuine afwerking. Er zijn echter ook plekken waar het hout horizontaal is afgezaagd, bijv. rond de dakkapellen

Is het misschien een idee om de kopse kanten af te werken met sealer van bijv. Bison? Hoe duurzaam is dat, hoe vaak moet je zo'n behandeling herhalen? (Lijkt mij geen probleem om de paar jaar die koppen in te smeren). Vergrijsd dat hout dan nog wel?
En de horizontaal afgezaagde koppen, die zou ik aflopend kunnen zagen zodat het water van de kop afloopt maar de kop wel horizontaal blijft. En dan natuurlijk ook sealen.

Zijn er andere ideeën?
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ga je wel spijt van krijgen als je bewust niet correct detailleerd.

kopse kant gaat er gewoon aan. ook met thermo wood. het staat open, regent in, komt tussen de naden van de gevelbekleding en je spouw wordt zo lek als een mandje. (wat voor afdichting zit daar, kan deze het aan. kan deze afdichting uv straling hebben wat eventueel door komt.
de details die vroeger bedacht zijn, zijn er niet voor niets.

een zinken kraal geeft zeker strak resultaat. een aluminium afdekker zou ook kunnen welke het slank afdekt.

Niet eigenwijs doen denk ik dan maar weer.
het blijven gemodificeerde zachte houtsoorten, Accoya is dan de enige uitzondering welke het wellicht wel zou kunnen. maar dat is prijstechnisch een ander verhaal dan Thermowood. zowel in materiaalprijs als bevestigingsmiddelen / onderhoud gereedschappen.

en de garanties zijn op het materiaal zelf, laat je niet misleiden. mocht het niet goed zijn heb je nog steeds het arbeidscomponent, bewerking en bevestigingsmateriaal voor je eigen rekening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.