Droogkamer oid

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo lezers,

Ik heb sinds een paar maanden een werkplaats van ongeveer 6x12mtr, deze ruimte is alleen niet geïsoleerd en er kan/mag ook geen houtkachel/Cv in.
Al met al is het dus best vochtig en jullie raden het al, het hout trekt dus krom.

Nu dacht ik om een soort van ruime kast te maken van ongeveer 2x 3 mtr van geïsoleerde wanden en uiteraard het plafond en de vloer ook isoleren en daar een klein elektrisch ventilatorkacheltje in te zetten (met thermostaat)

Zou dit voldoende zijn om het hout goed te houden?

Misschien hebben jullie nog tips?

Ik hoor het graag.

Groetjes Martin

Afzuiginstal.jpgSnijplank.jpgSnijplank in klem.jpgTafel4.jpgIMG_1988.jpgIMG_2092.jpgIMG_2133.jpg
 

Bijlagen

  • Incra.jpg
    Incra.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 221
  • Ruw meranti.jpg
    Ruw meranti.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 225

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Heb dit opgelost met een condensdroger die instelbaar is op een gewenste luchtvochtigheid. Zijn redelijk betaalbaar (200-300 euro) en voldoet prima. Heb er zelf een van Trotec online te bestellen maar er zijn meer leveranciers. Alleen bij hele lage temperaturen (vorst) moet je bijverwarmen omdat de droger dan snel bevriest en daardoor minder effectief wordt.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Harmonyinhout,

Dank voor je antwoord maar uiteraard heb ik dan wel weer wat vragen:rolleyes:

Laat je de ontvochtiger dan altijd aanstaan? ik vermoed dat hij uitslaat bij het bereikte vochtpercentage en welke is dat dan? volgens mij moet dat ergens rond de 12% zijn toch?

Moet ik dan in de nog te bouwen ruimte zorgen voor extra ventilatie? volgens mij moet ik dat beperken anders trekt ie het vocht uit de ruimte ernaast.

Hoop dat je me nog een beetje op weg kan helpen.

Groetjes, Martin
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Martin, volgens mij is het zo dat als we een ruimte gaan klimatiseren je spreekt over een relatieve luchtvochtigheid die is anders als het vocht percentage die je i het hout meet.
Als je zorgt voor een rv tussen de 55 en 65% in de ruimte zal het hout terug drogen naar een 8 a 10%. Boven de 65/70% gaat het hout meer vocht opnemen en dus uitzetten en met kans op schimmelvorming(zeker bij onvoldoende ventilatie).
Van belang is de ruimte(N) ook goed te ventileren maar je spreekt van een niet geïsoleerde ruimte dus dat zit dan wel goed.r
Best is om de ontvochtiger/condensdroger in te stellen op 65% en die staat dan continu aan. vergeet niet regelmatig de container te legen.
Een mobile airco werkt ook uitstekend om de luchtvochtigheid te beheersen.

Groetnis, Roeland
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik kan je helaas niet helpen maar heb wel een vraag hierover.
Stel, je krijgt de droogkamer die je wil maken prima in orde.
Maar als je dan het hout in je werkruimte haalt om het daar verwerken enz.
Dan neemt het hout toch weer de vochtigheid van je werkruimte op?
En werkt het hout toch weer als in het begin of denk ik verkeerd?
Mvg, :).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Precies voor een snelle klus kan het wel maar voor langdurige werkzaamheden niet.
Ik zou ook geen apart hokje bouwen voor m'n hout opslag maar de gehele ruimte klimatiseren 6 bij 12 meter moet te doen zijn.

Groetnis, Roeland
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo roeland,
Dankjewel voor je toelichting daar kan ik wat mee.

Ik maak geen grote dingen en zou nadat e.e.a. bewerkt is weer terug kunnen zetten in de geïsoleerde ruimte.
Mijn werkplaats is eigenlijk 4 garageboxen zonder tussenmuren en de tuinen aan de buitenzijde zijn hoger dan de vloer bij mij en dus is het daar behoorlijk vochtig. Niet ideaal dus.
Zzodra het huurcontract is afgelopen wil ik graag verhuizen naar een nieuwer pand maar voorlopig moet ik het er maar doen.

Nogmaals bedankt voor de uitleg.

Groetjes, Martin
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Denk er wel aan dat de capaciteit van een ontvochtiger minderwordt naarmate de temp lager is.. In de praktijk zal dat betekenen omdat vooral in de koudere seizoenen de luchtvochtigheid hoog is, je veelal moet bij verwarmen.

Overigens is dit een wel heel slechte inleiding om te zeggen da ik eventueeleen luchtontvochtger heb die ik wel wil verkopen :D

mvg
Klaas
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Haha Klaas, echt een verkoper dus:p, bijverwarmen is niet zo'n punt denk ik want de ruimte gaat niet heel groot worden en volledig geïsoleerd. (2x3x2.3 brxlngtxhgt)
Welke droger hen je en wat vraag je ervoor?

Groetjes, Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.