afzuiging

maik.m

Actieve deelnemer
3 jun 2010
26
0
Vorden
ik ben bezich met de inrichting van mijn werkplaats.

nu heb ik een paar vragen

waar moet ik op letten bij het aansluiten van mijn afzuiging?

kan ik pvc buizen gebruiken of moeten het metalen buizen zijn?

heeft iemand het boekje van de minimax fs41 ? of weet iemand waar ik hem van internet af kan halen.
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
maik.m zei:
ik ben bezich met de inrichting van mijn werkplaats.

nu heb ik een paar vragen

waar moet ik op letten bij het aansluiten van mijn afzuiging?

kan ik pvc buizen gebruiken of moeten het metalen buizen zijn?

heeft iemand het boekje van de minimax fs41 ? of weet iemand waar ik hem van internet af kan halen.


hoi

met aan sluiten 45 graden bochten om verstop te verkomen .
pvc is goedkoper dan metalen buizen

dirk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
volgens mij heb ik hier al eens wat over gelezen. iets over explosie's ?? als ik er later vandaag aan toe kom zou ik eens gaan zoeken.
wordt vervolgd
 

maik.m

Actieve deelnemer
3 jun 2010
26
0
Vorden
ik heb hier op het forum ook al wat af gezocht maar kon er niets over vinden(misschien verkeerde zoekwoorden)

heeft iemand een adres in de buurt van ruurlo waar ik eventueel afzuigbuizen kan kopen (spiraalbuizen) , afsluitkleppen, verloopstukken en bochten?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik zal de pvc buizen maar even gaan aarden. :lol:
Verder zal ik gewoon normale afzuigslang kopen en eventuele bochten van pvc.
 
A

Anonymous

Guest
Als ik jou was zou ik zeker geen pvc gebruiken,ivm statiese elektriciteit.
Buiten dat,mocht het in brand gaan,pvc geeft erg giftige rook af,en kan je gezondheid erg
schaden.
Gebruik metaal,altijd goed,en voor de prijs is het ook niet te laten.

Succes.

:cool:
 

maik.m

Actieve deelnemer
3 jun 2010
26
0
Vorden
bedankt voor de reacties

ik denk dat ik toch maar voor de gewone metalen buizen ga

hopenlijk na nieuw jaar alles aansluiten
 
A

Athanor

Guest
We hebben eerder daar al eens een uitgebreide discussie over gehad, waarbij ik van mening ben dat het explosiegevaar met pvc buizen niet op feiten gestaafd kan worden. Statische electriciteit is dan alleen maar hinderlijk door de schok die kunt krijgen. Desondanks wil ik in het voorjaar mijn afzuiging van metalen buizen maken met een selectie van de volgende leverancier: http://www.afzuiging.nl/

Fons
 
A

Anonymous

Guest
Als tip.
Momenteel gaan er/stoppen er veel bedrijven in de houtsector,vanwege de algemene
bekende reden.
Er zijn soms mogelijkheden om een afzuiginstallatie te kopen voor weinig.
Kijk eens rond,het spul slijt (normaal) niet,en is redelijk maatvast.
Vaak ook makkelijk te demonteren.
Nieuw is fijner natuurlijk,maar geld kan ook een rol spelen.

:arrow:
 

tuoh

Oud hout
Zelf gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid gegalvaniseerde kachelpijp, goedkoop, in alle diameters beschikbaar, terwijl ook bochten en dergelijke beschikbaar zijn.
Bij semi professionele toepassingen meer dan voldoende bestand tegen slijtage, mijn eerste buizen in de installatie zijn ondertussen ruim 30 jaar in gebruik :D
Het enige wat je moet doen is de naden dicht tapen, zo verminder je drukverlies in de buizen.

Ps kunststof leidingen geven statische elektriciteit, er kunnen ferme vonken overslaan bij contact met massa, heb al vonken gezien van 5 à 10cm lengte. Je zal het maar treffen als het lucht- en stofmengsel tezelfdertijd een optimale verhouding bereikt heeft :eek: (De vuur driehoek)


Mvg,

André
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
als je klaar bent met de inrichting van je werkplaats wil ik het wel eens bewonderen ,ruurlo/laren is nog te doen , ik hoor het wel
 

maik.m

Actieve deelnemer
3 jun 2010
26
0
Vorden
dat is goed misschien heb je nog goede ideeen tegen die tijd voor me.

als het zover is laat ik het weten.

heb je zelf ook een werkplaats en is het hobby of werk?
 
A

Athanor

Guest
tuoh zei:
Ps kunststof leidingen geven statische elektriciteit, er kunnen ferme vonken overslaan bij contact met massa, heb al vonken gezien van 5 à 10cm lengte. Je zal het maar treffen als het lucht- en stofmengsel tezelfdertijd een optimale verhouding bereikt heeft :eek: (De vuur driehoek)


Mvg,

André

Over dit onderwerp hebben we al eens (een hoogdravende theoretische) bespiegeling gehouden. Voor de geïnteresseerde zie onderstaande topic. Neem het niemand kwalijk wanneer die afhaakt ;)
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=513&st=0&sk=t&sd=a&start=10

Fons
 

maik.m

Actieve deelnemer
3 jun 2010
26
0
Vorden
he dirk

ik let nog niet zo op namen maar heb de bouw van je werkplaats altijd gevolgt

ziet er goed uit. ik wil wel een keer komen kijken.


voor de afzuiging ben ik er uit ik ga voor metalen buizen waarschijnlijk spiraalbuis.
met verlening vleksibelle slang.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan wel kunststof gebruiken, maar dan wel PE (en geen PVC). PE laad niet statisch op door passerend stof. Is ook de reden waarom dit materiaal voor centrale stofzuigsystemen (en soms) voor ventilatie. Er zijn wettelijke bepalingen over het gebruik van kunststof leidingen voor aanvoersystemen van pelletketels. Vanaf een bepaalde lengte is een buis met metaaldraad (en aangesloten aan de aarding) verplicht. Maar de lengte moet ik opzoeken. PE buizen herken je meestal doordat ze met moffen met dichting worden geplaatst, je kan dit materiaal moeilijk lijmen.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Ik heb in mijn hok ook gewoon pvc buizen hangen van 110 en van 75.
Bij de aansluitingen zitten gewoon blikken van de soep of knakworsten die geaard zijn en door de buis loopt een draad koper.
Het is niet dat ik hem elke dag aan heb staan ofzo dus ik ga ook niet moeilijk doen met ijzere buizen ofzo en het moet ook nog tussen mijn balklaag kunnen en laat daar die 75 pvc net door passen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.