Toerental knopje of riemen verleggen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
@Hans: een groter kastje hoeft niet als je zeker weet dat er geen houtsnippers of erg, nattigheid, op kunnen komen, maar iets met een bevestiging van de snoeren zodat je ze er niet uit kunt trekken als je ergens over struikelt of iets laat vallen zou ik zeker wel doen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zover mij bekend wordt er geadviseerd om niet lager te gaan als 15hz, om te voorkomen dat de motor te heet wordt.
Doordat je de snelheid van de motor verlaagt, zal deze ook minder koelen, omdat de koelvin rechtstreeks door de motor wordt aangedreven.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Klopt, maar:de motor wordt alleen heet bij het leveren van een hoog vermogen, continu gedurende langere tijd.
Dat komt bij houtdraaien bijna niet voor. Hoog vermogen = veel hout wegnemen, continu = leunspaan niet verstellen, beitel niet slijpen. Die combinatie is mij in ieder geval onbekend.

Mocht je een toerental willen dat je niet kunt bereiken zonder de frequentieregelaar op 5 Hz in te stellen, zou ik dat gewoon doen, en af en toe eens aan de motor voelen. En als hij echt heet wordt, even pauzeren. Maar dat verwacht ik niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Graag gedaan Hans, dat is een fijn apparaat


Er zijn ook regelaars ( die heeft toxic ook ) die van 1 fase 3 fase maakt, En dat loopt wel echt heel veel mooier.
Nadeel is dat de regelaars niet echt plug and play zijn, Ja zo uit de verpakking werkt het , en op zich niet eens verkeerd. maar om optimaal af te stelen is wel wat kennis nodig.

Maar die heeft hij toch ook, dat is namelijk dezelfde als ik heb ;-)

Zoals ik al schreef, ik heb een bereik van 9 tot 90 hertz
Eenmaal ingesteld heb ik de motor in het laagste én hoogste bereik laten proefdraaien, 15 minuten onbelast, op lage toerentallen werd deze slechts een paar graden warmer
Daarna ben ik gaan draaien, ook begonnen met lage toerentallen, maar zoals jurriaan zegt, je draait nooit een hele lange tijd achter elkaar, zeker niet met lage toerentallen, want dat doe je voornamelijk omdat er heel onbalans is, die wil je er zo snel mogelijk uit en je toerental verhogen
Dat gaat dus wel goed komen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.