Toerental knopje of riemen verleggen

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Door vele mooie draaikunstwerken op deze site ben ik inmiddels ook inspireert op het houtdraaien. Ik heb al een en het ander opgezocht met betrekking tot verschillen in draaibanken. Ik weet in welke richting ik op wil gaan alleen moet nog de knopen doorhakken en kijken of ik een plekje kan vrij maken in mijn kleine schuurtje.

Laatst was ik bij Baptist en had in eerste instantie Record Power Coronet Herald 1420 DC op het oog. Gezien de kleine formaat, wat ideaal is voor in mijn schuur, en heeft de mogelijkheid om buiten het bed te draaien. Ik wil naast "pen" draaistukken ook een lampenkap maken van circa rond 600mm doorsnee. Mijn insteek is om niet al te grote/zware stukken te gaan draaien, ook verwacht ik niet veel buiten het bed te draaien (dit is hoe ik nu tegenaan kijkt, voor hetzelfde geldt het tegenovergestelde).
Op aanbeveling van Baptist was een Teknatool 1624II te nemen in plaats van Record Power i.v.m. stabiliteit en vermogen. Hij is weliswaar iets groter maar ook niet veel meer dan dat, ook de prijsverschillen tussen Record Power en Teknatool ontloopt weinig. De Teknatool heeft het voordeel dat deze een chuck en poten bij inbegrepen is, is echter zonder toerental regelaar. (als ik goed begrepen heb heeft de Record Power Coronet geen frequentie regelaar maar een dimregelaar).
Er is ook Twister Eco met zijn elektronische frequentie regelaar welke ik op het oog heb. De Statos 230 FU spreekt me ook aan, alleen hiervan denk ik dat het niveau wat te hoog ingegrepen is voor mij.

Nu is mijn vraag: wat is de meerwaarde van een frequentie regelaar? Ik kan me voorstellen dat het gemakkelijker en tijdbesparend is, door enkel aan de knop te draaien om gewenste toerental te hebben. Alhoewel de riem omleggen op een Teknatool is ook vlot gebeurd, als ik de filmpjes mag geloven. Ik denk dat bij relatief grote schalen wel een voordeel is om steeds aan de knop bij te stellen, zodat je omtreksnelheid steeds gelijk blijft naar mate je meer naar het centrum gaat en daardoor ook prettiger werkt.

Mijn gevoel zegt dat frequentie regelaar meer gemaakt is voor het gemak, of ik ben nu aan het vloeken? Immers het is uiteindelijk toch de gebruiker die kwaliteit levert.

Het komt dus op neer dat ik twijfel tussen het regelen van toerental doormiddel van het omleggen van de riem of door een frequentie regelaar.
Ik ben benieuwd hoe jullie over denken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die frequentieregelaar is net als de intervalschakelaar van de ruitenwisser: strikt genomen heb je hem niet nodig, maar als je het gemak ervaren hebt, kun je je niet voorstellen hoe je het zonder deed.

De afweging comfort vs. geld is verder een persoonlijke. Sommige mensen doen graag een cursus, zodat ze verschillende draaibanken kunnen proberen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De frequentieregelaar is ook ideaal bij het draaien van grote stukken, omdat je met het omleggen van de snaar vaak niet zo’n laag toerental kunt halen.
Trouwens een doorsnede van 60cm is toch een behoorlijk stuk hoor!:p
De Stratos 230 is zeker het overwegen waard als je echt wilt gaan draaien.
Ik had eerst een Wivamac 801 vario met zwaar onderstel, maar heb deze vervangen voor de Stratos XL en hier nog geen minuut spijt van gehad.
Maar je zult toch voor jezelf vast moeten stellen welke investering je wilt/kunt doen voor een draaibank.
Je moet er rekening mee houden dat er ook nog een behoorlijk bedrag aan accessoires kwijt bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat een frequentieregelaar absoluut geen overbodige luxe is. Eigenlijk moet je hier ook gewoon een keer mee werken zodat je weet hoe het werkt en waarom ik zeg dat het geen overbodige luxe is. Ga gewoon eens langs bij iemand die een draaibank met frequentieregelaar heeft en probeer het eens uit. Geloof mij, als je er eenmaal mee gewerkt hebt wil je niet meer anders.
Je hebt gewoon ALTIJD de exact juiste draaisnelheid die je wilt, die haal je absoluut niet met riempjes overleggen aangezien dat toch altijd nét te snel of nét weer te traag is.
 
P

Pel

Guest
De Record Power Coronet Herald 1420 DC heeft een traploos regelbaar toerental plus nog drie standen door de riem te verleggen. Ik heb hem nog niet zo lang dus nog niet zo heel veel gedraaid, maar tot nog toe bevalt hij mij prima. Dat je buiten het bed kunt draaien gaf voor mij de doorslag.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
groot of klein maakt niet veel verschil, een kleine draaibank zijn de verhoudingen anders dus eerder er last van áls het te snel draait
met een freq kan je de grens opzoeken
ik had zelf een woodfast met 6 versnellingen zonder freq controller en je leert daar snel genoeg mee werken
 
P

Pel

Guest
@Jeroen, is een frequentieregelaar niet hetzelfde als een traploos toerental regelaar, wat ik op de draaibank heb?

Groet Pel.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als ik de meningen leest, neig ik nu meer naar een draaibank met frequentie regelaar. Misschien ook niet verkeerd om een goede investering te doen in plaats kiezen van een middenmoot.
Ik ga bij de houtdraaierij eens informeren, misschien met de open dag aldaar.

@Pel, je kunt de motor regelen door frequentie te aan te passen, meestal tussen ~45 tot 60 Hertz (netspanning is 60 Hertz). Hierdoor blijft de vermogen afgifte gehandhaafd. Aan de elektronische frequentie regelaar zit een stevig prijskaartje aan.
Je kunt ook de motor regelen door spanning (volt) te veranderen. Dit gaat wel ten koste van je afgegeven vermogen, een lagere spanning levert minder vermogen op. Spanningsregelaar wordt in de volksmond ook wel simpelweg een dimmer genoemd, dit is tevens een goedkope oplossing. Dit werkt alleen bij gelijkstroommotoren (als ik het goed heb?). Ik meen van Baptist begrepen te dat de Record Power Coronet Herald 1420 DC een gelijkstroom motor heeft. Dit kan misschien de DC verklaren, DC = Direct Current of te wel gelijkstroom.
Er is een zeer uitgebreide artikel van een mede collega draaier op de site te vinden. http://www.de-houtdraaier.nl/motoren.htm
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Joop,

Je bent uiteraard heel erg welkom op de open dag, maar die is (hopelijk) weer lekker druk en gezellig. Maar wellicht kan je een betere afweging maken als je op een ander moment hier in de werkplaats wat banken probeert. Laat maar horen als je dat zou willen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je kunt de motor regelen door frequentie te aan te passen, meestal tussen ~45 tot 60 Hertz (netspanning is 60 Hertz). Hierdoor blijft de vermogen afgifte gehandhaafd. Aan de elektronische frequentie regelaar zit een stevig prijskaartje aan.

De mijn is ingeregeld op 9 tm 90 hertz, zal je verbazen hoeveel kracht je nog hebt in de lage toerentallen (icm met de juiste poelie)
Prijs valt echt wel mee https://link.marktplaats.nl/m1090624674

ik heb er inmiddels 2x zo één toegepast en nog steeds met veel plezier (geen storingen of andere problemen ondervonden, plug 'n play
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo Joop,

Bekend dilemma, kiezen tussen meer comfort / mogelijkheden en minder geld uitgeven. Ik heb die Teknatool met 6 riemschijven en kan tot laag 180 rpm gekocht (mede op aangeven van Henk Verhaar dat dat goed te doen is, wat inderdaad het geval is). De eerste variant daarboven met frekwentieregelaar was Kilinger of Stratos en plm 500 euro meer (incl gratis accesoires bij Teknatool). Ik denk dat ik tzt een overstap maak (hetzij DC motor met frekwentieregelaar naderhand erop of vernieuwen als ik weet wat ik er wel en niet mee van plan ben).
Vooral bij schalen is het prettig om laag te beginnen en geleidelijk te versnellen. Mijn grootste schaal dia is nu 36 cm. Ik heb de Teknatool vastgeschroefd aan het beton om de stabiliteit nog verder te vergroten. Een wendbare kop is reuze handig om schalen en vazen te draaien, maar ik betwijfel of je de diameter wel erg kunt vergroten daarmee (in de praktijk, de blokken zijn erg zwaar en slingeren behoorlijk in het begin). Ik denk dat je dan een veel zwaardere machine moet kopen (met frekwentieregelaar).

Nootje: Zodra je frekwentieregelaar gewend bent kun je je niet meer voorstellen om met riemen te werken..

Als je wilt kom je langs in Etten-Leur om mijn Teknatool te bekijken.


Groeten, Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kunt natuurlijk ook op een bestaande machine een freq. regelaar toepassen, schijnt ook prima op gewone motoren te kunnen
De link die hierboven gepost heb kan je daar wel meer over vertellen, zeer aardige man en erg behulpzaam
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Dank jullie wel voor de reactie.

Het is makkelijker om een draaibank aan te schaffen met een reeds geïntegreerde frequentie regelaar. Alhoewel een Teknatool 1624II in combinatie met losse freq. regelaar + schakelkast is misschien ook wel interessant.

Daarnaast lijkt het er op dat ik de stabiliteit van buiten het bed draaien zwaar onderschat heb. Dit is een leerproces voor later.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi,

ik heb mijn Teknatool Nova 1642 zojuist uitgerust met een inverter/frekwentie regelaar (dank aan Toxiq voor de link) en de eerste indruk is zeer positief, maar ik moet de aansluitingen nog wel definitief maken en het blijft een add-on (zie foto's).

Advies: als bruin het kan trekken direct met geintegreerde frekwentie regelaar beginnen

Vanwege de grotere afstand tussen de poten als je buiten het bed draait zou ik denken dat de stabiliteit niet minder is, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb het alleen nog maar met kleinere stukken geprobeerd om de bereikbaarheid te vergroten (geen foto).

Grtz Hans




APC_0062.jpgAPC_0063.jpgAPC_0065.jpg
 
Hoi,

ik heb mijn Teknatool Nova 1642 zojuist uitgerust met een inverter/frekwentie regelaar (dank aan Toxiq voor de link) en de eerste indruk is zeer positief, maar ik moet de aansluitingen nog wel definitief maken en het blijft een add-on (zie foto's).

Advies: als bruin het kan trekken direct met geintegreerde frekwentie regelaar beginnen

Vanwege de grotere afstand tussen de poten als je buiten het bed draait zou ik denken dat de stabiliteit niet minder is, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb het alleen nog maar met kleinere stukken geprobeerd om de bereikbaarheid te vergroten (geen foto).

Grtz Hans




Bekijk bijlage 73796Bekijk bijlage 73797Bekijk bijlage 73798

Moet er om het kastje geen grotere kast voor de veiligheid, stof enz.?
 
P

Pel

Guest
@Hans, als ik het goed begrijp is zo een frequentie regelaar er voor dat ik op een lage snelheid dezelfde kracht heb als op een hoge snelheid? Sorry maar ik ben op electronisch gebied een grote leek, een stekker aan een kabel, dan houd het voor mij op dat gebied wel op.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
@Nico, een behuizing, dat lijkt met wel raadzaam ja, en tevens iets van trekontlasting enzo. Ik wilde eerst weten of en hoe het werkt voor ik het definitief maak en de plaats bepaal.

@Pel, ik ben geen expert op dit gebied dus een leken verhaaltje zoals ik het een beetje begrijp. De drijvende kracht is het spanningsverschil (Volt) en dat blijft hier gelijk; frekwentie bepaalt hoe vaak die kracht wordt aangeboden aan je gereedschap en dat verandert met de frekwentieregelaar maar bij te lage toeren hou je niet voeldne kracht over . Door de vermogens-electronica wordt dit effect (nog enigszins) gecompenseerd. Als je de spanning verlaagd (met potmeter) verlaag de de drijvende kracht en daarmee de trekkracht. De nieuwe regelaar heeft als voordelen dat je minder vaak van poelie wisselt en dat de aanloop rustiger verloopt en en dat de motor niet uitloopt bij stoppen maar gecontroleerd naar nul stuurt. Bij de grotere schalen (voor mij > 30 dia) had ik hier echt al problemen mee. Ik hoop volgende week tijd te hebben voor een groter werkstuk en dit dan eens verder te oefenen. Ik heb nu het regelbereik tussen 20 en 70 Hz staan ofwel -60% tot +40% maar dat is nog te veranderen (Toziq schrijft dat hij 9- 90 Hz heeft ingesteld). Kom langs voor een bakkie dan laat ik het zien.


Grtz Hans
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Er zijn ook regelaars ( die heeft toxic ook ) die van 1 fase 3 fase maakt, En dat loopt wel echt heel veel mooier.
Nadeel is dat de regelaars niet echt plug and play zijn, Ja zo uit de verpakking werkt het , en op zich niet eens verkeerd. maar om optimaal af te stelen is wel wat kennis nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.