Orgel met ronde vormen

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Dag forummers,

ik ga een speeltafel voor mijn orgel te maken. Ik heb er al meerdere gemaakt en verbouwd, maar deze is iets specialer: met ronde vormen. Bouwtekeningen zijn al gemaakt door een welwillende hobbygenoot.
Ik wil de zijpanelen 60mm dik maken door 3 platen op elkaar te lijmen (2x22 en 1x18mm). Ik dacht aan populierenmultiplex, vanwege het lage gewicht. Het bruine middengedeelte wordt 22mm multiplex eiken fineer.

De grootste uitdaging is voor mij om de radius (straal) te frezen van 3004 mm en een paar kleinere.
Voor de verbindingen dacht ik aan pockethole verbindingen. Het orgel past niet door de woonkamerdeur, dus hij moet demontabel blijven.
Heeft iemand tips of ideeen hoe ik dat het beste kan doen? Ik heb een budgetbovenfrees en een paar freesjes (8 en 12 mm doorsnee) en kopieerfrezen (8 mm)en een garage.

Console modern.jpg
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Ziet er ingewikkeld uit om zelf te maken , ziet er indrukwekkend uit .
Maar wat bedoel je met speeltafel , is dat de kast voor een elektrisch orgel of komt er een syntheseiser op te staan .

Veel plezier met bouwen , Willlem
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wat een boeiend project! Het is me niet helemaal duidelijk of je vraagt naar een oplossing voor het frezen van de rondingen, of de manier om op e.e.a. manier het geheel demontabel te maken. Wat het laatste betreft denk ik dat pockethole verbindingen niet geschikt zijn voor demontable constructie, zeker niet in populierhout. De schroefverbindingen zullen snel uitlubberen. Ik denk dat de verbindingen het beste gemaakt kan worden met deuvels of domino’s die je maar aan een kant vastlijmt. Dan moet je de verbinding nog zekeren, daar zijn verschillende schroefverbindingen voor te vinden.

De boog frezen zou ik via een eenmalig gemaakte mal doen, de onderdelen dan frezen met een kopieerfreesje. De boog kun je aftekenen met een touwtje en een potlood in een lusje op het eind geknoopt. De afgetekende boog met een lintzaag of decoupeerzaag zo dicht mogelijk langs de lijn uitzagen. Vervolgens met een spilschuurmachine of een spookschaaf tot op de lijn strak trekken.

Succes! Fons
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor die bogen heb ik pas een mal gemaakt die je hier vrij simpel ook zou kunnen toepassen, alles wat je nodig hebt is een frees met een M6 schroefdraad in de zijkant van de voet, een draadeind M6 een aantal moeren en een hoeklijntje, dan krijg je dit idee:
20170824_132911.jpg
Nu zal de straal bij jou groter zijn, dus ook de lengte van het draadeind langer, verder blijft het principe gelijk.
Ik heb dit uitgevoerd met 12mm Iroko en een 10mm rechte frees.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ja Fantic,
zoiets lijkt me wel wat. En dan 3 m lang :). Ik heb geen schroefdraad, maar misschien kan ik de gleuven voor de langsgeleider gebruiken om daar een 3 m lange staaf in vast te maken.

Ik bedoel met speeltafel: het geheel van kast en bank.
Veel onderdelen heb ik al, zoals pedaal, in hoogte verstelbare bank, 4 houten midiklavieren, PC met 64 GB intern geheugen (om de orgels digitaal in te laden), 3 versterkers en speakers.. 2 grote speakers voor front en 2 kleinere voor rear (surround).
Ik speel nu al op een dergelijk orgel, alleen de kast wordt nieuw.

Echt jammer dat hij demontabel moet worden. Domino's heb ik nog nooit mee gewerkt, en heb ook geen domino of lamellenfrees. Deuvelen heb ik wel gedaan, maar dan moet je nog schroeven...of lijmen. Je hebt ook wel van die Ikea-kastverbindingen met een grote bus, die je om de kop van de schroef vast draait. Maar of dat makkelijk werken is...
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In het verleden heb ik een demontabele verbinding gemaakt voor een bed. In mijn geval wel met domino’s, waarvoor je ook deuvels kunt gebruiken. Ik heb gewerkt met draadeinden direct in het hout van het eerste deel geschroefd en die via een gat in het kopshout door het te verbinden deel hout worden gestoken waarop dan door een opening in de plank een moer op kan worden geschroefd. De foto's verhelderen het hopelijk wat. Kijk anders ook maar in het oorspronkelijke topic: bed in Amerikaans esdoorn.

Fons

7AFA40E2-2C94-4A50-A843-FA84FC17BC09.jpg

532D580F-8548-4F94-8773-674EF17E42BD.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zat al te zoeken waar je die radius van 3 meter had, maar dat is 1 van de tafelbladen, om het maar ff zo te noemen, die was me niet eens opgevallen, maar je begrijpt het idee en ja de geleide stang is ook een mogelijkheid, staat alleen buiten de middenlijn, dan zou je eventueel met 2 stangen en een bredere hoeklijn kunnen werken om het stabiel te houden.

Voor de montage zou je eens kunnen kijken naar bedhaken, alleen vertikaal te gebruiken helaas, maar ook daar is vast een mouw aan te passen.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Dank voor jullie adviezen! Mn overbuurman heeft een lamellenfrees. Die domino's zien er ook stevig uit en zo'n draadeind vind ik ook wel een goed idee. Mooi bed trouwens! en ook erg mooi hout!
Alleen hoe schroef je die moertjes door zo'n klein gaatje vast op het draadeind?

Die clamexS lamello's vind ik echt heel gaaf! Daar wordt ik enthousiast van! ;). Zal het er eens met mijn buurman over hebben...
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb een gat geboord met een forstnerboor, die ik voldoende diepte gaf om nog een ringsleutel om de moer te krijgen. Daarmee kon ik de verbinding goed sluiten.

Fons
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Dankjewel Fons.

Overigens, zijn die Clamex s lamellen niet zomaar met iedere lamellenfrees te frezen. Die gaan tot max 20 mm en de clamex s lamellen zijn 29 mm diep...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Klopt! En de speciale frees gaat volgens mij op het moment dat hij op diepte is de extra groefjes aanbrengen door een aanvullende verticale beweging.

Fons
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Er is een verschil tussen Clamex P (waar die extra groef gemaakt wordt) en Clamex S (waar de verbinder in het hout geschroefd moet worden).
Zie deze uitleg:
https://holzwerkerblog.de/2013/09/11/lamello-clamex-verbinder-mit-video/

dus voor een werkstuk kan je dan met een 'normale' 4mm lamellenfrees wél de demontabele Clamex S verbinders gebruiken.

Die 20mm diepte is niet de enige instelling op mijn lamello (ik heb zo'n Makita), die D is er ook nog en die gaat inderdaad dieper. Een powerplus heeft dat denk ik ook dus dat zou ook geen probleem mogen zijn.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ik ben er nog niet zeker van dat je de Clamex s kunt gebruiken met een normale standaard lamellenfrees. De afmetingen van de Clamex lamelloverbinders zijn: Afmetingen 66 x 29 x 8mm, Frees Ø 100 x 8 x 22.
Ik wil voor dit project best een lamellenfrees aanschaffen, maar wil dan wel zeker weten dat er een 8 mm zaagblad in past en dat ik daarmee de Clamex S kan gebruiken...
 
Laatst bewerkt:

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Wel, het is wat prutsen natuurlijk, als je er zo'n paar honderden moet doen zou ik ook een andere frees zoeken.
Maar voor een eenmalig project zou het volgens die Duitser moeten lukken.
Je gebruikt de standaard 4mm frees, freest eenmaal en dan plaats je die afstandsplaat die bij de machine is (voor gebruik op 15mm panelen, 19(standaard duitse maat)-15=4mm) en freest nogmaals.
=> 8mm breed gat.
Je moet de machine instellen op D (ook nodig op de lamello met 8mm frees) en dan ga je dieper ( instelling D = 14,7 mm)

Ik geef toe, makkelijk is het niet maar voor een werkstuk valt dat best te proberen lijkt me.

Zelf nog niet geprobeerd om eerlijk te zijn.

Quote uit het duitse artikel:
Der Clamex benötigt eine 8mm breite Nut, nicht wie ein Fachdübel nur eine 4mm Nut. Den meisten Flachdübelfräsen liegt ein 4mm starkes Distanzplättchen bei, das auf den Anschlag aufgesteckt werden kann. Dies kann man nutzen um recht einfach eine 8mm Nut zu fräsen. Man fräst einfach einmal mit und einmal ohne Distanzplatte. Bequemer ist es allerdings mit einem 8mm breiten Fräser zu arbeiten. Leider können diese Fräser nicht in jeder Maschine eingesetzt werden.
 
Laatst bewerkt:

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
ja, zo zou het ook kunnen zonder dure investeringen.
Ik overweeg ook nog om de dragende plank (waar de klavieren op rusten) volledig in de zijpanelen te laten rusten. Het is een plaat van 22 mm multiplex, als ik die in het zijpaneel laat vallen (22 x 22mm sleuf er in frezen) en bovendien met pocketholeverbindingen vastzet, lijkt hij mij voldoende draagkracht hebben. Te meer omdat er ook nog 2 draagplanken van 22mm onder komen. Denk je dat dat voldoende draagkracht geeft?
 

tuoh

Oud hout
Het kan ook zonder al die poespas, werk de horizontale delen een 8mm diep in de staanders, maar laat aan elke ligger twee doorgaande pennen die voldoende ver doorsteken.
Steek de boel samen en door de uitstekende pennen sla je telkens een houten wig, haaks op het horizontale vlak. Zo bouw je alles op in een paar minuten, het demonteren gebeurt even snel.
Dit principe werkt al honderden jaren en kost niks, enkel wat meer bouwtijd.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Die radius frezen kan ook met 2 stroken mdf die je aan elkaar koppelt tot een lengte een beetje langer dan 3m. Aan een zijde een gaatje met een bout. Aan de ander schroef je de bovenfrees op de mdf (veel bovenfrezen hebben gaten met schroefdraad in de zool, bij andere neem je de kunststof geleidezool van je zool af.

Wat ook kan (afhankelijk van hoe precies het nu juist moet zijn) is gewoon met een geïmproviseerde passer de ronding tekenen en ze dan uitzagen met een decoupeerzaag en gladschuren.... Zo één mal maken van één 'verdiep' (of van een half verdiep) en dan kopiëren met een kopieerfrees.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Met MDF een cirkelgeleider maken lijkt mij inderdaad het eenvoudigst.

Dat met die wiggen is wel heel praktisch en goedkoop, maar helpt niet echt bij een moderne uitstraling van het orgel haha.

Het hout wordt vanavond besteld, ik houd jullie op de hoogte. En allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en de tips!
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ter voorbereiding op de werkzaamheden heb ik mijn zaag 4 cm opgehoogd zodat hij op gelijke hoogte met mijn werkbank komt.
Ik heb hem woensdag opgehaald uit Alkmaar en er zeker geen spijt van! Zaagt als een tierelier en nog zuiver haaks ook! Dat was ik niet gewend met een budgetbouwmarktzaagtafel.... en dito afkortzaag die nooit haaks zaagde.
Meteen maar even geoefend met de nieuw aangeschafte Kregjig 4. Werkt prima!
Het plaatmateriaal komt dinsdag.

IMG_20180203_164643606.jpg

IMG_20180203_135407830.jpg

IMG_20180203_160714445.jpg

IMG_20180203_135401039.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180203_161920720.jpg
    IMG_20180203_161920720.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 245
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.