de eerste stap naar inrichting schuur en hobby

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Na veel lezen en youtube kijken eindelijk echt begonnen met een stukje hout werk.
Zoals vermeld bij intro forum, door grotere plannen in renovatie zolder en verbouwen voor nieuwe baby kamer een aardig lijstje aan spullen die ik zelf wil maken.
Om dit alles te doen is een beetje redelijke werkplek wel noodzakelijk. Hierbij de begonnen om de schuur aan te passen. (isoleren en voorzetwand).

Omdat dit mijn eerste echte hout klus is (buiten klus werk van verbouwing huis)is dit wel echt mijn eerste echt bouw van een meubel.
De basis zaken eerst nog begonnen met alleen een invalzaag, hiermee de onderkasten gemaakt (frame) maar al snel loop je hier tegen mijn gevoel de max en is een tafelzaag wel erg erg handig.
Was dus uitgesproken moment om dit aan te schaffen (dewalt 745), en omdat we een meubel maken afkort station, kon een afkortzaag niet uitblijven (Dewalt 774).
Dit zorgde er voor dat alles in een veel hoger tempo gebouwd kon worden. Tegelijk was de bouw ook de grootste leerschool hoe dingen nou moeten / kunnen.

Voor de verbindingen maak ik gebruik van pocket hole (kreg jig) deze had ik al liggen. Wil voor de meubels binnen kijken naar een andere techniek lamello, deuvel duo of domino. Hoewel de laatste alleen kan als die echt heel gunstig 2e hands te koop is. Maar voor het snelle werk nu pocket hole gebruikt. Werkt makkelijk, hoewel ik het voor het hele precies werk wel een beetje vindt tegenvallen. Ik gebruik die speciale klem die in de boring kan maar dan nog heb je er wel echt 2 nodig wil je de stukken goed uitgelijnd houden bij het maken van de verbinding, dit kost toch echt meer tijd als je pietje precies wilt werken, niet zo snel en makkelijk als doet voorkomen.

Materiaal & plan:
Plan is origineel van Jat Bates, afkort station, alleen dan aangepast naar mijn situatie. (4m breed en bovenlade op 1.65)
Enige gekochte hout materiaal was voor de frontjes, blad en lades.
- Frames: verschillende soorten multiplex 18mm (wel degelijke spul) alles gestript vanuit de zolder. vorige bewoners hadden mega schuif knie schotten van dure kwaliteit multiplex. (4 lagen en een fineer laag).
Dit heeft de kosten aanzienlijk gedrukt, omdat ik al het constructie werk hiermee ruim heb kunnen gebruiken
- Lades en frontje: 15mm constructie plex van de hornbach.
- ladegeleiders: Via so-tech
- Hendels: Van de oude eiken vloerdelen gemaakt.
- Afwerking: Gilde meester Pu lak Acryl.

Kastmaten:
Onderkant 4 stuks 60 * 60, waarvan 2* 4 lades 20cm hoog, en 2* lades 40cm hoog
Bovenkant: 3 stuks 40*60 en 1 keer 40*40 alles 3 lades van 20cm hoog
Rechts kast (2 delen) 40*60.

Leertraject:
Omdat het mijn eerste klus was, kan je wel voorstellen dat er een hoop fout kan gaan

-: Vanuit gaan dat al het her-bruikte hout ook altijd haaks is
-: Niet alles uitschrijven wat je doet en als checklist gebruikte
-: Mal maken voor de geleiders en 20mm ruimte tussen de lades maken, en dan bij monteren van de lades een spacer van 15mm gebruiken. Dat gaat niet werken als de frontjes er op moeten. Zo EVEN alle lades opnieuw monteren.......
-: Voorboren en in je eigen hand boren (tipje) omdat je vergeet de stop terug te zetten op juiste diepte.
-: handgrepen uit eiken zagen op 30 graden en je met deze eiken delen je zelf in je handen snijden omdat de rand zo scherp is.... zucht.

Aan de plus kant, dagen vloeken wanneer bij ikea deurtjes die niet recht willen hangen, en zelf met eigen malletje in 1 keer alle deurtjes ophangen en niet eens hoeven te stellen omdat ze perfect geboord en gemonteerd zijn :). Eind conclusie voor mij is vooral lui aangelegd zijn en alles wat je vaker dan 3 keer moet herhalen een malletje maken met wat hout. Werkt uiteindelijk 10 keer sneller en alles even consistent goed (of alles consistent slecht) :).

IMG_1412.jpgIMG_1413.jpgIMG_1411.jpgIMG_1408.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1407.jpg
    IMG_1407.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 471
  • IMG_1410.jpg
    IMG_1410.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 470
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Maarten, en ook veel geleerd zo te lezen, je bent zeker op de goede weg immers van je fouten leer je iedere keer weer, het fouten maken wordt met de tijd steeds minder.

Groet Pel.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi gemaakt, en naa rmijn mening verstandige keuzes qua apparatuur en prioriteit, top!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dat kan al tellen als binnenkomer, aan opslagruimte heb je voorlopig geen gebrek. Als je dit geheel met een Kreg jig hebt gemaakt, chapeau! Want precies werk is inderdaad toch net iets meer tijdrovend dan je zou hopen. Alles moet echt muurvast geklemd zitten als je geen verschuiving wilt hebben of wat dan ook. Ik heb zelf de K5 en voor kleine constructies/jigs te maken is het wel handig. Zo'n groter project als dit heb ik er nog niet mee aangedurfd ;)
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Bedankt voor alle positieve reacties, ben er zelf al erg blij mee.
Als de afzuiging spullen binnen zijn maak is het af en maak ik de ruimte van de afkortzaag nog iets kleiner zodat in combi met afzuiging het redelijk stof arm blijft.

@petrolhead.
Heb zelf ook de versie met de hendel achter het werk.
Vond vooral toch best wat tijd innemen, vooral het testen, 18mm multiplex was vrij makkelijk met grotere zware platen maar vooral de lades van 15mm met andere schroeven heb ik toch aardig wat proef stukjes getest tot ik tevreden was qua afstelling.
Nam dus best wat tijd in beslag, mede door dat je ook verlijmd verschuift het heel snel. Maar aan de andere kant als het werkt werkt het prima, en kan je wel gelijk door. Gelukkig zat filmpjes die deze variant van Jay bates hebben gemaakt en ook hij heeft alles met pockethole schroeven gedaan.

Grootste nadeel, nu de vrouw het heeft gezien komen de plaatsjes van pinterest al voorbij van kan je dan dit ook maken........:)
Voordeel is dat ik dan nog kan zeggen nee........, heb (nog) niet het juiste gereedschap er voor :p
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mooi gedaan Maarten, uberhaupt al jalours op de hoeveelheid ruimte. En nu heb je een presse middel naar de vrouw, ja dat kan ik maar hier is het boodschappenlijstje :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
"Die snijplank? Daar heb ik dan wel eerst deze vlak en vandikte, deze schuurmachine en nog zeker een paar honderd euro aan accessoires voor nodig!" ;)
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Netjes gedaan hoor. Goed ook dat je zoveel mogelijk tekening van het plaatmateriaal hebt door laten lopen. Zelf zou ik het zaagstation nét 10-20 cm dieper gemaakt hebben. Dan zou je lange delen rechts voor de deur langs kunnen laten lopen. Nu zit je net 'klem' tegen het stenen muurtje. Maar dat is muggenzifterij; je bent gewoon goed van start!

Groet,
Arjaan
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
@arjaano,
Goed punt, totale schuur en zoldertje is +.- 3,2m breed en 6 diep. Achterin al een aparte ruimte gemaakt met deur voor andere hobby. maar is al een groot werk bureau voor klein electra spul enz enz. hierdoor hou ik een ruimte over van 3.2 bij 4m en hier moet ook de motor staan. kon op deze manier niet dieper dan 66cm gaan om anders niet te veel ruimte in te nemen. heb 2 rollend werkbanken van 60 bij 1.20 die ik kan locken en verrijden en met magneten aan elkaar kan klikken. zo kan ik de ruimte redelijke dynamisch gebruiken lange werkbank, vierkant of L constructie met de zaagtafel op een aparte verhoging. maar tegelijk wel opbergbaar als ik de motor moet terugplaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.