vlakbank

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
hallo, met welk produkt kan ik mijn vlaktafel insmeren of inspuiten, om het hout beter te laten glijden, zonder dat dit een invloed heeft op de afwerkeigenschappen van het hout? ik heb dit al eens gedaan met silicone-spray omdat dit in mijn gebruikshandleiding zo staat. ( machine is wel een 25-tal jaar oud) Maar ik denk toch dat er betere opties moeten zijn.

Mvg, Kris
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Siliconen spray is geen goed idee in combinatie met hout, gaat zeker voor problemen zorgen bij eventuele verwerking (lijmen) en afwerking (schilderen) van het hout.

Ik heb ook goede ervaringen met Bison Houtglijmiddel op m'n 15 jaar oude Elektra Beckum, gebruik het voor de werkvlakken en om de lagers te smeren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik heb hier zelf weinig ervaring mee. de laatste keer dat ik een kennis hielp in mijn werkplaats kwam er een spuitflacon gevuld met lampolie tevoorschijn....maar of dit een goede optie is?

er zijn hier veel experts met veel ervaring op het gebied van vlakbanken dus er komen vast meer optie's
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zin genoeg goede spullen in de handel, meestal is er verschil tussen het verwerken van droog en nat hout. Maar aub gebruik geen siliconen in je werkplaats, alles raakt er mee besmet en je komt er bijna niet meer vanaf. En dan zie je het in al je verf werk etc weer terug. Siliconen is echt groot taboe in de werkplaats, tenzij je buitenboordmotoren repareert of zo. Ik heb echt jongens met tranen in de ogen zien staan toen de natte verf van een pas gelakt jacht hier en daar open openbreekt, dat er allemaal kratertjes ontstonden, omdat iemand verderop even gauw de siliconenspuitbus had gepakt.

jaap
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik gebruik autowas welke ik na ingesmeerd te hebben laat drogen en daarna uitwrijven .
Tafel is daarna spiegel glad.

Simon
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Parafine, oftewel kaarsvet, word in de meeste meubelfabrieken hiervoor gebruikt.
Met een kaars wat strepen op het aan en afvoerblad. en werken maar.
bespaar je al die dure middeltjes maar.
 
D

dnijland

Guest
Dag Kris,

Ik heb zelf altijd een paar waxinelichtjes in de werkplaats liggen. Werkt inderdaad prima, een paar strepen dwars over de schaafbank en glijden maar.

Toch ben ik ook erg te spreken over Super-Gleit, een spray die ik altijd bij Felder in Barneveld haal. Bevat geen water of siliconen. Een (dun) laagje spray over de machine en met een poetsdoek licht afnemen naderhand.
Een fles kost ca. 10,- euro (halve liter). Ik doe zelf meer dan een jaar met een fles, maar ik sta dan ook niet elke dag in de werkplaats.
Overigens: paraffine werkt absoluut ook prima, maar bijkomend voordeel van zo'n spray is dat het m'n machine (Robland X310) meteen een roestwerend laagje geeft.

http://www.felder-gereedschap.nl/zubeho ... 0-1-0.html

Groet,

Diederick.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb ook ervaring met diverse spray's welke naar mijn idee allen goed functioneren. Toch grijp ik van tijd tot tijd een waxinelichtje bij ons uit de kast, want dat werkt perfect en met 50 stuks voor €2,50, kan geen spuitbus tegenop.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Toch is er nog wat aan de hand met waxinekaarsjes, als ik aan het schaven ben met de handschaaf en ik maak dan een swieber met een waxinekaarsje over de zool, dan is de krul merkbaar dunner. Het zijn natuurlijk maar hele kleine afwijkingen. Zo'n beschermlaag op je hele tafel is wel wat voor te zeggen.

jaap
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De beschermlaag waarover word gesproken, hoelang blijft deze zijn werk doen??
Als er een redelijke partij hout geschaafd moet worden. gebruik ik regelmatig de blok kaarsvet.
Oude kaarsen (opgebrande) omsmelten tot blok en je kunt ook hier ook lang mee vooruit.

Al je bij een handschaaf, kaarsvet (heeft inderdaad een bepaalde dikte) gebruikt kun je hem het beste goed uitboenen, zodat er een zo dun mogelijk, gelijkmatige laag ontstaat.( maar kaarsvet gebruiken is eigenlijk bij een mooie gladde zool niet nodig)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.