Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: vlakbank

vlakbank

hallo, met welk produkt kan ik mijn vlaktafel insmeren of inspuiten, om het hout beter te laten glijden, zonder dat dit een invloed heeft op de afwerkeigenschappen van het hout? ik heb dit al eens gedaan met silicone-spray omdat dit in mijn gebruikshandleiding zo staat. ( machine is wel een 25-tal jaar oud) Maar ik denk toch dat er betere opties moeten zijn.

Mvg, Kris

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: vlakbank

En o.a HIER verkrijgbaar.

Ed

Siliconen spray is geen goed idee in combinatie met hout, gaat zeker voor problemen zorgen bij eventuele verwerking (lijmen) en afwerking (schilderen) van het hout.

Ik heb ook goede ervaringen met Bison Houtglijmiddel op m'n 15 jaar oude Elektra Beckum, gebruik het voor de werkvlakken en om de lagers te smeren.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik heb hier zelf weinig ervaring mee. de laatste keer dat ik een kennis hielp in mijn werkplaats kwam er een spuitflacon gevuld met lampolie tevoorschijn....maar of dit een goede optie is?

er zijn hier veel experts met veel ervaring op het gebied van vlakbanken dus er komen vast meer optie's

Er zin genoeg goede spullen in de handel, meestal is er verschil tussen het verwerken van droog en nat hout. Maar aub gebruik geen siliconen in je werkplaats, alles raakt er mee besmet en je komt er bijna niet meer vanaf. En dan zie je het in al je verf werk etc weer terug. Siliconen is echt groot taboe in de werkplaats, tenzij je buitenboordmotoren repareert of zo. Ik heb echt jongens met tranen in de ogen zien staan toen de natte verf van een pas gelakt jacht hier en daar open openbreekt, dat er allemaal kratertjes ontstonden, omdat iemand verderop even gauw de siliconenspuitbus had gepakt.

jaap

Ik gebruik autowas welke ik na ingesmeerd te hebben laat drogen en daarna uitwrijven .
    Tafel is daarna spiegel glad.

Simon

Parafine, oftewel kaarsvet, word in de meeste meubelfabrieken hiervoor gebruikt.
    Met een kaars wat strepen op het aan en afvoerblad. en werken maar.
    bespaar je al die dure middeltjes maar.

Dag Kris,

Ik heb zelf altijd een paar waxinelichtjes in de werkplaats liggen. Werkt inderdaad prima, een paar strepen dwars over de schaafbank en glijden maar.

Toch ben ik ook erg te spreken over Super-Gleit, een spray die ik altijd bij Felder in Barneveld haal. Bevat geen water of siliconen. Een (dun) laagje spray over de machine en met een poetsdoek licht afnemen naderhand.
    Een fles kost ca. 10,- euro (halve liter). Ik doe zelf meer dan een jaar met een fles, maar ik sta dan ook niet elke dag in de werkplaats.
    Overigens: paraffine werkt absoluut ook prima, maar bijkomend voordeel van zo'n spray is dat het m'n machine (Robland X310) meteen een roestwerend laagje geeft.

http://www.felder-gereedschap.nl/zubeho ... 0-1-0.html

Groet,

Diederick.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik heb ook ervaring met diverse spray's welke naar mijn idee allen goed functioneren. Toch grijp ik van tijd tot tijd een waxinelichtje bij ons uit de kast, want dat werkt perfect en met 50 stuks voor €2,50, kan geen spuitbus tegenop.

Forum Rechten