Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14
    Hallo Fons, Nog even een aanvullingkje. ik had het blog van David Fischer niet gelezen over deze dissels (Pfeil en Hans Karlsson), maar het bevestigt achteraf wel mijn indruk toen ik de Pfeil dissel een paar keer in de hand had gehad, vouw aan de andere kant dan ik zou verwachten en de swing niet helemaal je dat. De dissel van HK is nog weer duurder en kon ik niet uitproberen dus heb ik die van Narex gekocht waarmee dat wel kon. De Narex kost ca 80 euro en bevalt goed genoeg. Neemt niet weg dat er wellicht betere te vinden zijn voor dit disselwerk.

De keren dat ik de dissel gebruik leren mij dat je heel veel moet oefenen om tot het nivo van David Fischer te komen, maar dat zul je ook wel ervaren denk ik zo.

Groeten, Hans

Klopt Hans, de nieuwe gereedschappen vragen wel oefentijd om er goed mee om te leren gaan.... Ik heb de Narex ook overwogen, maarkon deze twee in een bestelling zonder verzendkosten laten komen. Het aanpassen van de Pfeil zal wel lukken op mijn Tormek. Aanvullend heb ik ook nog een losse polijstschijf ter beschikking. Zal binnenkort wel een foto plaatsen van de vouw.

Fons

Vroeger werden ook veel gutsen en beitels van diverse merken geleverd met een platte vouw
    Dat het de mogenlijkheid geeft aan de eindgebruiker om de vouw aan te passen naar eigen wens gaat bij deze dissel en vermetgutsen zeker op maar ze deden het ook bij steekgutsen en dan lijkt me maar 1 vouw mogenlijk.

Zelf heb ik een antieke kuipersdissel die een goede slijpbeurt verdiend maar de steel van de dissel maakt het onmogenlijk om de binnezijde van de vouw te slijpen en een vouw aan de buitenzijde zoals david fischer heb ik niet overwogen omdat die er nu ook niet aan zit dus ik volg ook met interesse hoe je dit aanpakt en of het het gewenste resultaat heeft !

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Om eerlijk te zijn kende ik David Fischer niet, heb wat filmpjes bekeken, man wat is die handig met o.a. bijl, dissel, haalmes, en guts. Nu we het toch over bijlen hebben, ik mis de laatste tijd de reacties van Ernest Dubois, hij zal toch niet ziek zijn? Normaal gesproken zou hij op een onderwerp als dit toch gereageerd hebben met zijn kennis over bijlen en dissels.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 01-02-18 om 17:58.
    Pel; Hout wirktj.

Forum Rechten